ChrisJon Skrevet 18. mai 2019 Del Skrevet 18. mai 2019 Hei! Jeg har en Ford Focus 1.6 TDCI.. Bilen går ujavnt, soter mye og nykker når den er kald.. SÅ fort bilen blir varm så går den fint, soter ikke.. Men den går tregt opp i fart, kan klampe kickdown i botten og bilen bare ruser og det skjer lite.. Noen som har en formening om hva dette kan være? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 18. mai 2019 Del Skrevet 18. mai 2019 Noen lamper (MIL) som lyser? Umiddelbart kan det høres ut som ett problem med turbo (VNT actuator), men umulig å fjerndiagnostisere Lett å lese ut med en enkel OBD-scanner. Hvilken årsmodell er dette forresten? Lenke til kommentar
ChrisJon Skrevet 18. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2019 2006 model, ingen feilkoder Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 18. mai 2019 Del Skrevet 18. mai 2019 OK. Ingen nybil altså Det at den går(trekker) dårlig når den er varm på full gass tyder på at turboen ikke lader. På diesel(bil)motorer så er eldre modeller utstyrt med sensor/krets for å styre "finnene" (VNT) som er i turbohuset. De skal lukke ved lavt turtall/boost og åpne seg når turbo "spooler opp"/trykk øker inntil det som er innstilt i ECU som max. Dersom denne mekanismen fungerer dårlig så vil bilen gå veldig dårlig evt gå i nødmodus (overboost), men det at du ikke har noen feilkoder/"Orange lys" i dash tyder på det første. På din ("gamle") modell antar jeg at det er vakumstyrt (noe "dr**") og her bør i første omgagn gummislanger sjekkes. Har du ikke kunnskap om dette er det jo veldig vanskelig. Selv for en som har skrudd litt er det ofte så rotete under panseret at det er ikke helt lett å se/finne slangen. Det gjør det jo ikke letter at det er to "solenoider" som styrer dette (VNT og EGR). Lenke til kommentar
ChrisJon Skrevet 18. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2019 Hvis jeg skrur av og på bilen, så nykker den og trekker ujavnt + soter ekstremt.. Når jeg får blåst ut litt så slutter den å sote, går pent men ingen kraft. Lenke til kommentar
oOF Skrevet 19. mai 2019 Del Skrevet 19. mai 2019 Typisk forumsvar: Luftmengdemåler er gåen. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 19. mai 2019 Del Skrevet 19. mai 2019 Automat?Tja, har du hatt oljeservice på kassen? Skal byttes olje hver 60000km/4år, alt etter hva som inntreffer først. Ellers så kan det være som mangt, jeg slet litt med min egen bil at den gikk dårlig når den var kald, dette løste seg med kondensfjerner i dieseltanken og så tok jeg injektorrens i tank. Ellers så er det å ta diagnose når du starter bilen kald. Altså "Live" diagnose. Lenke til kommentar
ChrisJon Skrevet 19. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2019 Fant feilen på bilen! Den som er ringet rundt mangler alle festeskruver, så den er slitt i gummien og slipper ut all trykk. Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 20. mai 2019 Del Skrevet 20. mai 2019 Det var nå bra!Bytter du selv eller har du fått tilbud fra verksted? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 20. mai 2019 Del Skrevet 20. mai 2019 Fant feilen på bilen! Den som er ringet rundt mangler alle festeskruver, så den er slitt i gummien og slipper ut all trykk. Så bra! Enda enklere løsning enn det jeg trodde. Rør&koblinger på kompressor-side utett altså. Det er jo ikke bra for turboen da, men vi får håpe at den (lager) ikke har tatt skade av 100.000++ rpm til ingen nytte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå