Gå til innhold

Dødsstraff VS eliminering av individ

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei. Det er en straff/konsekvens. La oss se på for eksempel. Baneheiasaken hvor to unge menn voldtok og drepte to små jenter som fikk store smerter og var livredde mens dette hendte. Det ville ikke være det samme å gi dem bedøvelse for så å sette en giftsprøyte som tok livet av dem stille og rolig. Det ville absolutt vært humant!

Eller se på USA som er det eneste vestlige landet hvor dødsstraff fortsatt praktiseres. Der for man bla. et siste måltid før henrettelsen, noe mordere ikke innvilger sine ofre.

Lenke til kommentar

Hvordan finner du den sammenligningen? Et overlagt drap er ikke en konsekvens som føle av et lovverk.

Jo, i tilfellet døddstraff er det jo opplagt det. I gjengoppgjør er det straff for andre enn nasjonale lover som er brutt.

I en drapsmanns øyne har vel offeret vanligvis brutt regler vedkommende opererer med. "Jeg sa du skulle være stille"..

Lenke til kommentar

Kan ikke sammenlignes. Jeg snakker om nasjonale lover og du snakker om gjengkriminalitet.

For den saks skyld: Jeg er anarkist og imot lover og regler, men det må finnes noen få for all en sikkerhet og drap kan selvsagt ikke være tillatt!

Hvis du er imot dødsstraff, hva foretrekker du? Livstid i fengsel så morderne kan rømme?!

Lenke til kommentar

Jo mer og mer jeg ser av dokumentarer om psykisk helse, voldsmenn, seriermordere osv., jo mindre blir jeg for dødsstraff. Flere av de sykeste seriemordernee ber ofte om dødsstraff, fordi de ønsker å skånes fra fangenskap, mediedekning e.l. Jeg tror heller ikke det har noen særlig avskrekkende effekt på de drøyeste kriminelle. Mange har sykdommer og bør behandles mer enn å drepes. De kan godt være tilregnelige, men de har samtidig noen så syke forestillinger/tanker i hodet sitt som de bør jobbe med. Om de noen gang blir "friske"/normale er jo vanskelig å si, men dødsstraff er alt for enkelt. Vi burde heller ha bedre kontroll på risiko for gjentakelse.

Det finnes jo faktisk folk her i landet som hvert år sørger for å begå kriminalitet og bli tatt siden de har det bedre i fengsel enn utenfor.

Det kan godt være. Først og fremst: Jeg nekter å tro på at det er et utbredt problem. Gjentakende kriminelle er et mye mindre problem i Norge enn andre steder hvor fengselsoppholdene er mye verre.

Deretter, hva tror du er løsningen for at det ikke skal gjentas? Skal vi gjøre oppholdene umenneskelige? Samtlige jeg har snakket med/sett intervjuer med forteller jo at frihetsberøvelsen er det som er straffen. Å frarøve de verdighet og selvfølelse innen de kommer ut tror jeg er en elendig oppskrift på å forhindre kriminelle handlinger i fremtiden.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Gjentagelsesfare er en stor vits!!! Har man drept en gang har man vist at man er villig til å drepe og da er det alt for stor fare for at vedkommende kan drepe igjen! Jeg har alt vist til Baneheiasaken. Når noen voldtar og dreper uskyldige barn, vil du virkelig gi disse pedofile barnemorderne en ny sjanse?

Eller for å ta et annet eksempel: Holmliasaken. Vil du virkelig gi morderne i den saken en ny sjanse etter at de er såkalt rehabilitert? De har jo vist at de er villige til å drepe en femtenåring kun fordi han var mørk i huden.

Eller la oss ta et nyere eksempel fra Danmark: Ville du noen sinne sluppet ut Peter Madsen/Ubåt-Madsen og følt at han var til å stole på?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å tro at dommere eller psykologer kan vurdere om en drapsmann kommer til å drepe igjen, er en stor vits. Drapsmenn burde fått livstid uten prøveløslatelse med hensyn til samfunnssikkerhet. 

Schumann, som skjøt og drepte en politimann under et grovt ran, ble prøveløslatt etter bare 10 år sonet. Lite tyder på at han er på vei bort fra kriminaliteten. Det samme gjelder flere av de andre i ranet, som Metkel Betew, som allerede er kjent skyldig i grovt narkotikalovbrudd. 

Lenke til kommentar

Har hørt om flere som har gjort det.

Har du hørt om uskyldige som har blitt drept av myndighetene da? Hvem skal få dødsstaff etter en slik skandale?

edit: Om du er en slik sterk tilhenger av dødsstraff bør du stille opp som den som tar livet av vedkommende, og følgelig ta ansvaret om avgjørelsen viser seg å ha vært feil.

Endret av frohmage
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men som jeg har sagt til det kjedsommelige før er feilen i systemet og ikke med straffen i seg selv.

Enig i at det begynner å bli kjedelig, men så lenge man aldri vil kunne sikre seg mot at uskyldige dømmes, så står vi fast. Du kan altså ikke være tilhenger av dødsstraff før du har funnet en 100% sikker måte å dømme noen på.

Selv om du hadde funnet noe sånt ville denne typen straff være steinaldersk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...