NTB - digi Skrevet 15. mai 2019 Del Skrevet 15. mai 2019 700.000 i gebyr for svovelutslipp i norske verdensarvfjorder Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 15. mai 2019 Del Skrevet 15. mai 2019 Bare småpenger i forholdt til foreksempel Australia. I usa kan du som privatperson få en bot på opptil $50.000 eller 5 år i fengsel hvis du kaster foreksempel et bananskal på sjøen. 1 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 15. mai 2019 Del Skrevet 15. mai 2019 (endret) 482,- pr pers ved 1452 passasjerer... Endret 15. mai 2019 av Ano__Nym 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 15. mai 2019 Del Skrevet 15. mai 2019 Et slikt skip bruker vel 5 tonn fuel i timen med 20MW effekt. I løpet av 2 døgn brenner de 240 tonn. Bruker de diesel koster denne 7kr kiloen. Det blir vel 1,7 millioner. Tungolje koster halvparten. Det betyr vel at om de kjører med 20 MW inn Sognefjorden på tungolje så sparer de fort inn boten. 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. mai 2019 Del Skrevet 16. mai 2019 Bare småpenger i forholdt til foreksempel Australia. I usa kan du som privatperson få en bot på opptil $50.000 eller 5 år i fengsel hvis du kaster foreksempel et bananskal på sjøen. Sikker? Jeg leser det som at forbudet (food) kun gjelder i innsjøer og kun nermere enn 25 miles fra land. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. mai 2019 Del Skrevet 16. mai 2019 Sikker? Jeg leser det som at forbudet (food) kun gjelder i innsjøer og kun nermere enn 25 miles fra land. Innsjø Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. mai 2019 Del Skrevet 17. mai 2019 700.000 i gebyr for svovelutslipp i norske verdensarvfjorder "Bekymringsmeldingen ble fulgt opp med tilsyn om bord da skipet ankom Geiranger neste dag. Sjøfartsdirektoratets inspektører målte svovelinnholdet i skipets drivstoff og fikk utslag på 0,17 prosent. Grensen for lovlig svovelinnhold i verdensarvfjordene er 0,10 prosent. – Vår dokumentasjon viser at skipet har gått inn i to verdensarvfjorder med svovelverdier som ligger langt over lovlig nivå, sier Bjørn Pedersen, avdelingsdirektør for regelverk og internasjonalt arbeid. Fra 1. januar 2020 er det forbud mot å bruke drivstoff med mer enn 0,5 volumprosent svovel for alle skip." 0,5% er vel mye mer enn 0,10%? Eller Snakker man om to forskjellige prosentsatser? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 17. mai 2019 Del Skrevet 17. mai 2019 Grensen for lovlig svovelinnhold i verdensarvfjordene er 0,10 prosent. 0,5% generelt Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 18. mai 2019 Del Skrevet 18. mai 2019 "Bekymringsmeldingen ble fulgt opp med tilsyn om bord da skipet ankom Geiranger neste dag. Sjøfartsdirektoratets inspektører målte svovelinnholdet i skipets drivstoff og fikk utslag på 0,17 prosent. Grensen for lovlig svovelinnhold i verdensarvfjordene er 0,10 prosent. – Vår dokumentasjon viser at skipet har gått inn i to verdensarvfjorder med svovelverdier som ligger langt over lovlig nivå, sier Bjørn Pedersen, avdelingsdirektør for regelverk og internasjonalt arbeid. Fra 1. januar 2020 er det forbud mot å bruke drivstoff med mer enn 0,5 volumprosent svovel for alle skip." 0,5% er vel mye mer enn 0,10%? Eller Snakker man om to forskjellige prosentsatser? I Sulphur Emmission Control Areas, hovedsaklig Nord Amerika, Nordsjøen og Østersjøen har grensen vært 0,1% siden 2015, for resten av verden er den 3,5% (!), men den blir justert ned til 0,5% i 2020. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 19. mai 2019 Del Skrevet 19. mai 2019 I Sulphur Emmission Control Areas, hovedsaklig Nord Amerika, Nordsjøen og Østersjøen har grensen vært 0,1% siden 2015, for resten av verden er den 3,5% (!), men den blir justert ned til 0,5% i 2020. Ah, man snakker om to forskjellige ting uten å tydeliggjøre det. Takk for fortydligen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå