sykkapac Skrevet 15. mai 2019 Del Skrevet 15. mai 2019 Noen spørsmål angående overspenningsvernet i fordelingen med tanke på tennspenning Ved for høye overspenninger, skal OV kortslutte å føre spenningen til jord, men hvor mye spenning må til for at vernet reagerer, er mitt spørsmål. Jeg har lest litt i NEK400. "Den høyeste varige driftsspenningen (Uc) skal være lik eller høyere enn verdien som er gitt i : Tabell 53B, som befinner seg i NEK400:2014 534.2.3.2." Dette viser da en tabell, som skal vise hvor mye spenning er krevd til at OV kortslutter og fører spenningen til jord. La oss si at jeg har ett IT-nett, og vil finne ut driftspenningen/tennspenning (Uc). Da er greit nokk - men her er det mange forskjellige å velge mellom. 1. hvordan mellomkoblingen til OV er 2. og om jord kabel er distribuert. Men hva betyr egentlig dette? Om man da har et IT-nett, med "distribuert jordkabel", og overspenningsvernets mellomkobling er "Faseleder og nøytral" (hva enn dette betyr) - skal jeg da gange 230V x 1,1U0- som viser da at OV kortslutter på 253V. Korrekt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå