Gå til innhold

Vi testet: Mercedes-elbilen er komfortabel – og kanskje litt tørst


Anbefalte innlegg

Tror det var noe ironi i den teksten. Det er ikke en drivaksling der, så ja, de kunne fjernet transmisjonstunnelen hvis dette var en elbil fra starten av og ikke en bensinbil med batterier og elmotorer. :)

Forsto det, men tror artikkelforfatteren mente at Mercedes kunne ha fjernet tunellen også på denne modellen, men den er pakket med bl.a kabler.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Men det er likevel et par underlige løsninger. For eksmpel er det en transmisjonstunnel på gulvet ved baksetene. Vi er rimelig sikre på at det ikke går noen drivaksling her, og at denne levningen fra fossilbiltiden lett kunne vært unngått."

 

Neppe. Da hadde nok Mercedes fjernet den.

 

1:00 ut i videoen sier vel det meste...

Lenke til kommentar

Jeg synes Mercedes skal ha kred for å lage en komfortabel elbil for dem som ønsker typisk merce. Skal vi virkelig få alle over på elbil må set være elbiler for enhver smak og bruksmønstre...

Ja, hvinelyd fra elmotor er helt forferdelig å høre på, spesielt under jevnt gasspådrag fra 50-90 km/t.

Lenke til kommentar

Føler det er en gjennganger nå at de nye elbilene som testes har høyt forbruk. I-pace slet med dette, e-tron hadde noen fæle tester og nå har jeg sett noen fra mercedes. Men, alle er jo på første revisjon så det er kanskje ikke så veldig overraskende, men synd for de som har ventet på "kvaliteten". Ellers ser dette ut som en kjempe bil, tipper denne slår godt an :) 

Lenke til kommentar

 

Ja, men på tyske og asiatiske biler er de lokale og "dumme" datamaskinene lite eller ikke integrert med den sentrale datamaskinen. Tesla er mer gjennomført...

Også kjent som single-point-of-failure?

 

Noe a la Viking Sky? HAL2000?

Tesla har haugevis av små datamaskiner. Sjølv knappane i rattet har sin eigen ARM32 mikroprosessor med eigen (kryptografisk signerte) firmware som vert oppdatert OTA. Dei snakkar med kvarandre, men fungerer likevel uavhengig av kvarandre. Du kan reboote hovudmaskina i ein Tesla, den som styrer skjermen, navigasjon, media osb, under køyring, utan stort andre konsekvensar enn at skjermen vert svart og lyden frå Spotify stilnar. Bilen går like fint, so noko single point of failure er det slett ikkje. Sidan kvar einaste firmware er signert, kan ikkje ein hacker som får tilgang til bilen erstatte firmwaren i til dømes prosessoren som styrer låsen i ei dør med sin eigen.
Lenke til kommentar

Snart kommmer vel Doge ram i el versjon med 300kwh batteri og 50kwh PR 100 km. Den vil sikker selge bra. El kraft produsentene gleder seg.

Ford har jo inngått et samarbeid med Rivian, hvis to konseptbiler er en SUV og en pickup med opptil 180 kWh stort batteri ...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...