Gå til innhold

Halvparten av ID3-produksjonen er allerede kjøpt opp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen spørsmål for å sette dette i kontekst:

 

1st:

30.000 eksemplarer, er det tallet for årsmodellen av alle varianter av ID.3, eller er det ID.3^1st med flere varianter som vil komme i løpet av året?

 

alt2:

Hvor mange e-Golf ble produsert og/eller levert per samme syklus året før?

 

sum3:

Hvor mange e-Golf vil bli produsert parallelt med ID.3 i perioden?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mer spill for galleriet: Tesla modell tre ble produsert i 61.000 eksemplarer i Q4 2018, og produksjonen rampes opp. Det er altså 8x mer enn hva VW planlegger for en mer "mainstream" og mindre spennende bil i Q3 2020, nesten to år senere.

 

Det er tydelig at ikke vi skal lene oss mot fossilindustrien for å sikre overgangen til ren energi.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Noen spørsmål for å sette dette i kontekst:

 

1st:

30.000 eksemplarer, er det tallet for årsmodellen av alle varianter av ID.3, eller er det ID.3^1st med flere varianter som vil komme i løpet av året?

 

30000 er antallet av prekonfigurerte biler av lanseringsutganven (id.3 1st), fabrikken påstås å være planlagt med en kapasitet på 100000/år til å begynne med. Meg bekjent er dette kun for europa. Det kommer en annen fabrikk for det kinesiske markedet. Nordamerika har jeg ikke hørt noe om, men dette er ikke en typisk bil som vil være populær i det nordamerikanske markedet. 

Endret av sverreb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mer spill for galleriet: Tesla modell tre ble produsert i 61.000 eksemplarer i Q4 2018, og produksjonen rampes opp. Det er altså 8x mer enn hva VW planlegger for en mer "mainstream" og mindre spennende bil i Q3 2020, nesten to år senere.

 

Det er tydelig at ikke vi skal lene oss mot fossilindustrien for å sikre overgangen til ren energi.

Fabrikken har 300,000 som kapasitet. 30,000 eksemplarer er kun forhåndsbestillinger, og som sverreb sier, så antar dem at fabrikken vil stå og jobbe på 33% kapasitet det første året. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Kundegrupper er så definitivt forskjellig her. Jeg har aldri kjøpt en nybil i mitt liv, og ville unngått det om det var mulig, på grunn av verditapet de første årene. Dette blir i ram kontrast til vanlig support levetid på tekniske enheter, der man nå har blitt oppdratt til at 18 måneder gamle enheter ikke lengre kan forvente engang sikkerhetspatcher. 

 

Hvis jeg kunne kjøpt en tre år gammel brukt elektrisk V70 med >= 20 mils rekkevidde på vintertid og hengerfeste, hadde dette vært akkurat det jeg hadde ønsket kjøpe. En ny Model X hadde løst oppdraget men prisen er langt unna det jeg er villig til å legge i det. 

Men så har det seg slik at min neste bil nok ikke blir det jeg ønsker, uansett. Hvis jeg måtte bestilt en liten elbil i dag, hadde jeg foretrukket å kjøpe en e-Golf framfor å sette meg på venteliste på ID3. 1st. På dette tidspunktet vet man ikke engang hva man får, og 1st-labelen er nesten synonymt med "you are an early adapter, some shanking must be expected". Jeg hadde nok helst utsatt, for logisk sett bør ID3. være en bedre elbil enn e-Golf. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilke rekorder er det som skal slås? Jeg tror ikke jeg har fått med meg noe snakk om rekordjakt i sammenheng med denne modellen.

 

itt mindre hype i markedet er bare sunt, Om elbilmarkedet nå etter hvert blir mer som det øvrige bilmarkedet og man selger biler først og fremst etter de er produksjonsklare er det bare en fordel for forbrukerne.

 

refererer bare til det som har blitt skrevet i andre tråder her inne. 

Lenke til kommentar

Trur nok den typiske kunden er rimelig forskjellig fra Tesla kunden mot VW kunden. Tech-entusiaster var nok en stor pådriver innenfor Tesla forhåndsbestillingene. Mange folk som har vært opptatt av duppe-dingser, nyeste mobiltelefonen etc som kjøpte sin første nye bil noen sinne med en Tesla nettopp pga "tech-tendensene" til disse bilene. Har ikke noe standhaftig å sikte til for dette, men av de jeg kjenner som kjøpte en Tesla, så er det en gjenganger hos dem alle sammen. 

 

Trur neppe dette overføres så direkte inn på VW, Audi, Seat, Peugeot etc når det gjelder forhåndssalg. Her vil man nok gjøre som man alltids har gjort. Prøvekjøre bilen først, så kjøpe. 

 

Ja tiden vill vise. 

Lenke til kommentar

Nei, ikke imaginære. Salvesen. har ikke hentet det intrykket ut fra sin fantasi. Jeg har for eksempel sagt at ID.-linjen er å regne som en milepæl, og det var vel i sammenhengen veien mot økt masseproduksjon av elbiler. Ordet "rekord" er ikke nevnt av meg, men for å få masseproduksjonsfordeler må man nødvendigvis selge flere elbiler enn man har gjort før.  

 

I den settinga blir det igjen interessant å se på de spørsmålene i mitt øverste innlegg: er disse 30.000 alle ID.3 som skal produseres over ett år, hvor rask blir utfasingen av e-Golf er i samme periode og totalt, blir ID.3 en økning i produserte VW elbiler i segmentet, eller ikke?

 

Jeg finner et halvveis svar på det første, gjennom følgende sitat som knytter tallet 30.000 til bare "special edition" = 1st: 

 

 

Pre-booking in Europe was launched yesterday and is available for the special edition of the model dubbed ID.3 1st. It will be produced in 30,000 vehicles and will have three versions.

 

På den andre siden sies det også at disse vil bli levert mid-2020, så det er ikke sikkert vi får "non-special" ID.3-modeller før 2021... I tillegg er det jo ikke sikkert at journalisten som skreiv dette var nøyaktig nok til at vi bastant kan si "It will" peker tilbake til ID.3 1st. 

 

Jeg står igjen med inntrykket at det ikke finnes noe grunnlag i det det jeg har lest ennå for å si om VW kommer til å lage flere eller færre elbiler i 2020 enn i 2019. Utover det som er sagt om de nye fabrikkene, da. 

 

Når det er sagt, skjønner jeg ikke hvorfor Salvesen. synes det er dårlig å få inn reservasjoner på halvparten av en produksjon på under ei uke, en tredjedel på 24 timer, et drøyt år før produktet er klar til leveranse og før noen som helst har fått sett produktbilder og spesifikasjoner. 

 

main.jpg

 

Snart utsolgt. Fortsatt i kamuflasjefarger. 

 

 

Forresten, Salvesen.. Jeg tenkte du ville følt litt mer tilhørighet til denne modellen, siden dere begge har et snodig punktum i navnet. Mulig den ødela for seg selv når den claima 1st

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mer spill for galleriet: Tesla modell tre ble produsert i 61.000 eksemplarer i Q4 2018, og produksjonen rampes opp. Det er altså 8x mer enn hva VW planlegger for en mer "mainstream" og mindre spennende bil i Q3 2020, nesten to år senere.

Det er tydelig at ikke vi skal lene oss mot fossilindustrien for å sikre overgangen til ren energi.

Smart av Tesla å øke produksjonen for noe det er synkende etterspørsel etter.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kan du jo lese i trådene her inne? Men at denne skal bli en storselger, og at nettsidene var nede og de 30 000 skulle forsvinne kjapt når de var oppe igjen osv. Pr nå ser jeg det ikke, thats all.

Hvis det er noe jeg skal lese kan du oppgi en link, eller la være å referere til det. Slike 'let selv' referanser har vi rikelig nok av.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvis det er noe jeg skal lese kan du oppgi en link, eller la være å referere til det. Slike 'let selv' referanser har vi rikelig nok av.

Jeg har ikke sagt at du skal lese selv, jeg har oppgitt hvor jeg tok det i fra. Om du ønsker å lese det eller ikke er opp til deg. Jeg har ikke tenkt til å bruke min tid på å finne lesestoff til deg. Som Hellstrøm sier, jeg er ikke kokken din. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...