Gå til innhold

Air Chillers!

Walk On

Anbefalte innlegg

Jeg har lett litt rundt etter stoff, men har funnet lite om resultater. Er det noen her som har erfaring med det?

Har tenkt å bruke en 80W med to stk taisol og fanadapter. Kabinettet er et fulltower Chieftech og PSU er en Enermax 430W. Skal dekke alt som kan dekkes med støydempende matter og sørge for at det er mest mulig luftett.

Skal senere oppgradere til vannkjøling. Tenkte da å bruke AirChiller'n til å blåse kaldlufta rett mot radiatoren. Men jeg sliter med dårlig råd, så jeg starter med nytt kabinett, PSU og forhåpentligvis en Air Chiller :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønte ikke helt problemstillingen, men hvis du har dårlig råd så ville jeg ikke bruke penger på en slik air-chiller.

Tror ikke du vil oppnå den helt store forskjellen.

Sett heller perltieren rett på prosessoren, det er mye bedre + du slipper å sløse penger på tasiolene.

Dette gjelder hvis du skal ha vannkjøling da.

Det andre du skriver med å kjøle radiatoren med kald luft er veldig ueffektivt. Sett heller to vannblokker mot hverandre hvor den ene kjøler prosessor-kretsen, mens den andre vannkretsen blir nedkjølt av en stor radiator. Et minus er at det krever to pumper

Konklusjon: Air-chiller koster mer enn det smaker. Vent til du får råd til vannkjøling.

Lenke til kommentar

Jeg lurte på om det var noen her som vet om dette vil funke. Har lest en par artikler om det på nettet, men det stod lite om hvor effektivt det var.

Har tenkt på det du nevnte med to vannkjølere og to pumper, men problemet er at det vil komme laaangt over budsjettet mitt. Går på IT-Akademiet og det er ikke akkurat billig :sad:

Vil ikke bruke peltier rett på prosessoren pga kondensen som oppstår. Dessuten har jeg en xp1700 så det vil kreve en strømsterk peltier vil jeg tro. Har ikke så peil når det gjelder peltier, men en "vann-chiller" er noe som høres interessant ut. Må vel begynne å spare da. Det vil komme godt over 5000kr til sammen med nytt kabinett og strømforsyning.

Takk for at du svarte :smile:

Lenke til kommentar

Hvis du skal peltier-kjøle vannet så blir det kondens uansett. Og hvis du skal bruke en vann-chiller så må alle kalde slanger også isoleres.

Hvis du er redd for kondens så er ikke peltier noe for deg. Husk at straks du er under romtemperatur så blir det kondens.

Du kan jo lage en termostat som gjør at tempen holder seg akkurat på romtemperatur hele tiden. :wink:

Men hvis du skal lage en Air-chiller så vil jeg gjerne vite hvordan den funker. Bra/dårlig og om du merker noe forskjell.

Lenke til kommentar

Har et chieftec kabinett og skal nok gjøre følgende:

En bil radiator

vifte

Vannkjøling kanskje?

Samma alt surr, jeg skal i vertfall sage ut et hull til radiatoren i bunnen på kassa . Det betyr at viftene suger fersk og kald luft istedet for innestengt maskinluft. Det blir gunstig i forhold til både kabinett tempen og vanntempen. Hmmm, er dette en god idé.

NB: Ikke finn å kjøl vannet uten å isolere ALT fullstendig!

Lenke til kommentar

Vet at det vil oppstå kondens med "vann-chiller", men jeg tror at det vil bli mere kondens om du har peltier'n montert på prosessoren. Er ikke helt sikker på det da...

Selvsagt skal slanger isoleres slik at det ikke drypper vann på hovedkortet. Men trenger jeg å gå like drastisk til verks som det er med direkte peltierkjøling?

Air Chiller'n har vært artig å prøvd, men jeg vet ikke om det er noe vits. Derfor spurte jeg om det er noen som har erfaring med det :smile:

Tror jeg dropper det og går for en vannchiller istedet, funker sikkert mye bedre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...