Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

General forsamling brl

xrays

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil jo helst ikke, liker ikke sånt, har angst rett og slett. Men er er en sak som er avgjørende for om jeg velger å bo der videre. Så jeg lurer på om det er noe jeg bør ta der eller om det holder å skrive skriftlig til styret. Noen som vet.?

Lenke til kommentar

Å møte opp er fin trening i forhold til angst. Hvis du går til psykolog for angst så legg en plan med psykologen, så går det helt fint. Det r alltid smart å engasjere seg og å stå opp for sine meninger. Selv om en kan bli nedstemt av flertallet. For da har en i alle fall gjort en innsats!

Lenke til kommentar

Man trenger ikke nødvendigvis si noe på en generalforsamling. Det viktigste er at man møter opp (alternativt gir noen en fullmakt med instruks om hva de skal stemme for deg) og stemmer på de saker som er til behandling. Har man viktige poenger man ønsker å fremme er det selvfølgelig lurt å være med i diskusjonen, alle generalforsamlinger jeg har vært på har hatt diskusjoner om hvert enkelt tema (selv noe så enkelt som hva slags postkasser som skulle kjøpes inn). Som med alle valg: hvis man ikke benytter seg av stemmeretten sin så overlater man til andre å bestemme.

Lenke til kommentar
Slik er vedtektene i mitt borettslag

§ 8-6 Stemmerett og fullmakt

Hver andelseier har en stemme på generalforsamlingen. Hver andelseier kan møte ved

fullmektig på generalforsamlingen, men ingen kan være fullmektig for mer enn en andelseier.

For en andel med flere eiere kan det bare avgis en stemme.

Det betyr at det kun er andelseier som har stemmerett.

Lenke til kommentar

Vil jo helst ikke, liker ikke sånt, har angst rett og slett. Men er er en sak som er avgjørende for om jeg velger å bo der videre. Så jeg lurer på om det er noe jeg bør ta der eller om det holder å skrive skriftlig til styret. Noen som vet.?

De vil helst ha alle forslag som skal diskuteres skriftlig FØR møtet, så det ikke koker bort i agendaen de allerede har satt opp. Sleng en lapp i postkassa til en av styrelederene, og dra dit selv den dagen møtet er. Tar du det skriftlig men ikke møter opp får du ikke noe svar før referatet sendes til alle beboere flere uker senere, og du kan heller ikke utdype om de lurer på noe. Kanskje flere beboere tenker på det du gjør.

Skriftlig før møtet er best uansett, siden de ikke vil bli overrumplet av ørten saker beboere ikke har sagt fra om på forhånd, det skal jo holde en viss tid også. Tenk litt som et møte på jobb, der 10 stk er kalt inn og alle plutselig har egne agendaer å snakke om. Da måtte møtet vare hele dagen.

Det kan også hende du ikke får tid å få frem saken din siden de leser gjennom alt som er kommet i agendaen på møtet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

De vil helst ha alle forslag som skal diskuteres skriftlig FØR møtet, så det ikke koker bort i agendaen de allerede har satt opp. Sleng en lapp i postkassa til en av styrelederene, og dra dit selv den dagen møtet er. Tar du det skriftlig men ikke møter opp får du ikke noe svar før referatet sendes til alle beboere flere uker senere.

I tillegg til dette så de ha alle forslag som skal vedtas før møtet. Så om dette er en faktisk sak som krever at generalforsamlingen gjør noe (og ikke bare diskuterer) så er dette ikke bare noe styret "helst vil ha", men strengt nødvendig. (Unntaket er hvor alle andelseierne er på generalforsamling og stemmer for))
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...