AnonymDiskusjon Skrevet 14. mai 2019 Del Skrevet 14. mai 2019 Anonymt siden jeg sitter mellom barken og veden... Skulle egentlig diskutert dette med vår revisor, men vår styreformann ønsker ikke at jeg gjør det. Jeg driver, men eier ikke, et lite Norsk AS. Vi er heleid av et holdingselskap som også eier noen søsterselskap i andre land. (Vi er et lite konsern md fire fem selskap) Vi tjener det meste av våre penger i eget land, men noen ganger tar vi internasjonale oppdrag sammen med våre søsterselskap. Da vi typisk et selskap ha avtalen med kunden og et hovedansvar for leveransen, og et selskap fungere som underleverandør, og levere det selskapet er best på. La oss si at vi driver i byggebransjen, og at vi i Norge er veldig gode og spesialisert på takkonstruksjoner, mens finnene er best på grunnmur og resten, men ikke driver med tak. I et prosjekt for en finsk kunde som skal bygge noe i Russland stiller vi fra Norge som underleverandør. Vi prosjekterer, planlegger, leverer og bygger taket. Finnene fikser alt annet. Tidligere har vi i slike situasjoner da gitt det Norske selskapet hele inntekten for taket, og Finnene har tatt resten. Nå ønsker konsernledelsen at vi skal dele inntekten for den Norske innsatsen 50/50. Det faller naturligvis dårlig ut for det Norske selskapet, På disse prosjektene på tvers av grensene er det typisk ikke avtalt priser og fordeling på forhånd - det ønsker de høye herrer å justere på slutten av året for å legge penger der de vil. Til en hvis grad kan de jo flytte litt her og der i form av management fee etc men jeg mener dette går betyedlig lengre enn det jeg tolker som lovlig, men ser jo også at konserninterne transaksjoner omtrent er en egen gren innen jussen, og det er fullt mulig for eiere å fytte penger mellom selskapene ute for mye motstand. Selskapet i Norge har tradisjonelt gått bra, og jeg har overlatt mye av de interne fordelingene til konsernsjef og konserets økonomisjef. Jeg har sagt at slik fordeling er politikk, og ikke skal gjøres av oss som har interesser for det ene eller andre selskapet, og at konsern må kunne ta disse besluttningene. (og jeg har tatt det for gitt at de vet hva de driver med, og gjør det de gjør lovlig) Mye av tjenestene det norske selskapet har levert har ikke blitt fakturert til sine søsterselskap, og mye har blitt priset lavt. Latterlig lavt. Nå har det Norske selskapet hatt en liten nedtur, og selv om det neppe går konkurs, er det en tøff kneik nå, og det er i alle fall mer sansynlig enn før at det går galt. Jeg er redd for å flytte penger ut av det Norske selskapet om det kan gå på bekostning av våre kreditorer. Og jeg vil selvfølgelig at det Norske selskapet skal ha sine inntekter når de trengs. Kan legge til at knsernets økonomisjef - som jeg hadde tiltro til - sluttet for et par år siden Det beste ville være å diskutere med revisor, men når konsernsjef sier at han ikke ønsker det, er det jo direkte illojalt ta opp den diskusjonen. Så hva fanden gjør jeg? Illojal mot styreformann og tar diskusjonen med revisor? Nekter å skrive under på tallen fra 18? Ringer skatteetaten for å diskutere annonymt? (Går det an?) Anonymous poster hash: a4061...8be Anonymous poster hash: a4061...8be Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. mai 2019 Del Skrevet 14. mai 2019 (endret) Jeg forstår det slik at du er daglig leder i det norske datterselskapet. Dette er en veldig vanskelig situasjon å være i. Her bør du vise integritet, og kreve å få diskutere dette med revisor (i første rekke). Forklar at du har et selvstendig ansvar for at selskapet drives i tråd med gjeldende lover og regler og har forpliktelser overfor selskapets kreditorer. Du kan jo vise til aksjeloven § 3-8 som krever at slike avtaler "inneholder pris og andre vilkår som er vanlige for slike avtaler". Hvis styrelederen nekter deg å snakke med revisor til tross for at du krever det, forklar at han eventuelt må fatte et vedtak i styret som instruerer deg. Hvis han ikke gjør det, så kan du selvfølgelig kontakte selskapets revisor. Hvis han gjør det, så bør du ta din hatt og gå. Husk at du som daglig leder til syvende og sist svarer til verken konsernsjef eller styreformann, men til styret som organ. Endret 14. mai 2019 av Herr Brun 2 Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 14. mai 2019 Del Skrevet 14. mai 2019 Fortell han at dersom du ikke får diskutere med revisor nekter du å signere årsregnskapet uten påtegning. Du vil underskrive med påtegnet forbehold og gi nærmere redegjørelse i årsberetningen, jf regnskapsloven §3-5. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå