Kasp0me Skrevet 14. mai 2019 Del Skrevet 14. mai 2019 Heisann! Nå kommer et litt tåpelig spørsmål. Min far påstår at om bilen blir parkert med hjulene i høyre/venstre posisjon så vil dette slite på delene i bilen. Stemmer dette? Parkerer nemlig bilen i en L-form og rygger inn i denne med rattet i posisjon så jeg bare kan kjøre den ut, uten at jeg må ratte noe som helst neste dag. Takk for svar ? Lenke til kommentar
Fenrisúlfr Skrevet 14. mai 2019 Del Skrevet 14. mai 2019 Det vil jo legge litt press på bærekula, endeledd og foringer. Hva dette har å si i lengden, det vet jeg ikke. Jeg pleier stort sett å sette rattet rett før jeg parkerer. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. mai 2019 Del Skrevet 14. mai 2019 Mansjettene vil og stå parkert utstekt noe som ikke nødvendigvis er det beste. Spesielt ikke om dem er gammel og slitt. Står og ellers mye spenn på ting inni der med fult rattutslag. 1 Lenke til kommentar
Revolution Skrevet 14. mai 2019 Del Skrevet 14. mai 2019 Det står som regel i brukermanualen at rattet aldri skal være i ende-posisjonen mer enn et par sekunder helst. Servopumper ryker fort når rattet står slikt. Regner egentlig med at pumpen jobber hardt både før bilen er av og når den starter igjen da. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 14. mai 2019 Del Skrevet 14. mai 2019 (endret) Det står som regel i brukermanualen at rattet aldri skal være i ende-posisjonen mer enn et par sekunder helst. Servopumper ryker fort når rattet står slikt. Regner egentlig med at pumpen jobber hardt både før bilen er av og når den starter igjen da.Dette gjelder vel mest når det svinges normalt. De fleste snurrer rattet helt til det mekanisk stopper. Da hører man at pumpa sliter. Når man endestykket burde man ta rattet bittelitt tilbake uansett situasjon. Gjelder selvfølgelig ikke elektrisk servo som de fleste nyere biler har i dag. Endret 14. mai 2019 av Complexity Lenke til kommentar
0laf Skrevet 14. mai 2019 Del Skrevet 14. mai 2019 (endret) Da hører man at pumpa sliter. Dette er nok overtrykksventilene i servosystemet, som så vidt jeg vet alle biler med hydraulisk servosystem har. Det er ikke noe nevneverdig større slitasje ved å vri rattet helt til en side, hverken når bilen er i gang eller er parkert. Som nevnt kan det være noe større belastning på enkelte ledd i forstillingen, mansjetter dersom bilen har trekk på forhjulene osv, men ingenting av noe særlig betydning. Jeg ville ikke vært spesielt bekymret for å parkere slik, det å svinge på hjulene mens bilen står stille fører sannsynligvis til noe slitasje også, både på dekk, underlag og forstillingsdeler, men det er også så lite at jeg ville neppe vært særlig bekymret for å rette opp hjulene ved hver parkering heller, same same but diffelent ! Endret 14. mai 2019 av 0laf 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. mai 2019 Del Skrevet 14. mai 2019 Hvis fjærbeinslagrene har rusta fast så kan du få et voldsomt spenn på fjærene. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 16. mai 2019 Del Skrevet 16. mai 2019 Det sliter mer på styring, hjuloppheng og dekk å vri en ekstra gang frem og tilbake med stillestående hjul for å rette opp og å svinge for å dra, enn å la hjulene stå i vinkelen de har når bilen er stanset og klar til å dra. 1 Lenke til kommentar
Kasp0me Skrevet 14. juni 2019 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2019 Vet det er et sent svar i en stille tråd, men vil gjerne takke for kjempegode tilbakemeldinger! Derfor jeg spør her inne Knall folk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå