Gå til innhold

Rapport: Norge anbefales å kutte elbil-fordeler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Overskriften gleder nok elbilhatere og Frp, men etterskriften får dem til å sette kaffen i halsen og bli rasende igjen.

 

Synd vi ikke har tilgang på rapporten, men uten å ha lest den så antar jeg at en slik endring i avgiftene vil redusere utskiftningstakten av biler. Staten får høyere inntekter, men snittalderen på bilene vil øke. For de som kjører mye vil det fortsatt lønne seg å kjøpe elbil, men da må de kutte ned på andre kjøp og utgifter. Vinnerne er de som kjører kollektivt eller sykler, taperne er de som kjører bil.

Endret av Frobe
  • Liker 7

Veldig merkelig at de klarer å komme til denne type konklusjoner, spesielt for Norge hvor store deler av befolkningen ikke har mulighet til å bruke kollektivtransport. Å gjøre bil dyrere er jo å rasere distriktene, lurer veldig på hvordan de rettferdigjør dette i rapporten.

  • Liker 6

Veldig merkelig at de klarer å komme til denne type konklusjoner, spesielt for Norge hvor store deler av befolkningen ikke har mulighet til å bruke kollektivtransport. Å gjøre bil dyrere er jo å rasere distriktene, lurer veldig på hvordan de rettferdigjør dette i rapporten.

 

Det er ikke elbilforbud i distriktene? Elbiler gir dem som bor i distriktene billigere bilhold, så her er det mye myter ute å går.

 

•Det er langt færre som har problemer med lading i distriktene med mulighet for å lade på egen grunn tilkoblet eneboligen.

•Elbil bruktmarkedet er langt bedre nå, og blir stadig bedre. Altså langtrekkende billige Teslaer tilgjengelig for samtlige i distriktene.

•Det skal nå bygges ut hurtigladere i hele Finnmark

Det bygges ut på rene kommersielle vilkår hurtigladere overalt da det er mye høyere bruk av dem nå en for ett par år siden

•Styrer i sameier og borettslag pålegges å bygge ut ladeinfrastruktur på sine parkeringsplasser/garasjer

•Det kommer nå en mengde nye elbil typer fra omtrent alle bilprodusenter

  • Liker 3

De tar helt feil.

Det mest effektive, rettferdige og enkle for å halvvere er å kun tillate mennesker med partall person-nummer å kjøre på partalls dager og visa-versa...

Uten tanke på konsekvens er jo forslaget allerede....

Er ihvertfall ikke rettferdig.

 

Folk som ikke har reelle alternativer til å kjøre selv burde ikke bli straffet.

  • Liker 3

Hvordan er det samenheng mellom redusert ojjeproduksjon i Norge og redusert energiforbruk i verden? I min naivitet trode jeg at poenget var å gå over fra kull til gas, det gir nesten en halvering av CO2 utslipp. Nesten 40% av strømproduksjonen kommer vist fra kull.

  • Liker 3
Gjest Slettet-Pqy3rC

Folk som ikke har reelle alternativer til å kjøre selv burde ikke bli straffet.

Dette betegner utfordringen.

 

Privatbil er for ressurskrevende (produksjon & plasskrevende), uansett fremdriftsteknologi. Antall biler bør derfor begrenses, mye.

 

Uheldigvis har privatbil i mange vært en sentral brikke i planlegging bosetting / utbygging / handel. Privatbil er en billig løsning ved prosjekteringen, en har sluppet å å planlegge arbeidsplasser lokalbutikker, kollektivtrafikk etc.

 

Folket bor og jobber på en slik måte at de nå er blitt avhengige av privatbil. Utfordringen er altså i større grad strukturell enn hva politikere tør innse. Isteden fjaser disse rundt med sine gebyrer og fordeler på bil, noe som blir meningsløst i det store bildet selv om det kan gi en liten lokal effekt.

Det artige er jo at det er oljenæringen som gjør at vi har råd til å lønne slike folk som sutrer om oljenæringen.

 

Ja nettopp, og Norge står for ca 2% av verdens oljeproduksjon ,så vi reduserer jo verdens klimautslipp enormt ved å redusere dette. Det å sette saker i pespektiv er et st stort problem for de smittet av Al Gore med klimabasillen :-)
  • Liker 1

 

Det artige er jo at det er oljenæringen som gjør at vi har råd til å lønne slike folk som sutrer om oljenæringen.

Og er ansvarleg for ein stor del av problema som vi no må rydde opp i. Oljeindustrien bør betale subsidiar for elbilar.

Ja det er ingen som frivillig ville ha valgt bilisme eller flyturisme fremfor de miljøvennlige alternativene sykkel og seilskuter. Dette er noe oljebransjen har lurt oss inn i gjennom konspiratoriske sammensvergelser bak lukkede dører. Eller hur?

  • Liker 1

Det burde ikke være nødvendig å ha avgiftslette for el-biler. Hverken  de som er konstruert for kun batteri eller de som har hydrogen som rekkeviddeforlenger. Det er uansett rimligere å kjøre elbil enn bil med forbrenningsmotor.  

Hvis man vil styre med avgifter er det eventuelt bedre å bruke prinsippet  "forurenser betaler". Hvis avgassforurensning koster samfunnet, burde forbrenningsbilene betale dette; f.eks.med høyere drivstoffavgift.

Gjest I1RRS7FlJH

Det burde ikke være nødvendig å ha avgiftslette for el-biler. Hverken  de som er konstruert for kun batteri eller de som har hydrogen som rekkeviddeforlenger. Det er uansett rimligere å kjøre elbil enn bil med forbrenningsmotor.  

Hvis man vil styre med avgifter er det eventuelt bedre å bruke prinsippet  "forurenser betaler". Hvis avgassforurensning koster samfunnet, burde forbrenningsbilene betale dette; f.eks.med høyere drivstoffavgift.

 

Helt greit å betale for CO2-en jeg slipper ut. Det mest nærliggende ville vært å late som om bensinbiler var en del av kvotesystemet og betale tilsvarende.

 

Da ville jeg sluppet unna med rundt 500 kroner per år i påslag på bensinutgiftene og engangsavgiften ville blitt rundt en tusenlapp.

Endret av uname -l

Og er ansvarleg for ein stor del av problema som vi no må rydde opp i. Oljeindustrien bør betale subsidiar for elbilar.

 

 

Det oljeindustrien er ansvarlig for er at du har den velstanden du har, og ikke jobber 2 jobber som noe a la en Færøying siden fiske er omtrent det eneste som er igjen. Det oljeindustrien burde gjort er å streiket i ett år, ikke betalt en skit av skatt og ikke produsert noe som helst, så latt AS Norge koke i sitt eget fett i mellomtiden, for å så se hvor godt de klarer seg med dagens skattenivå på alt og uten ett eneste saklig alternativ (bortsett fra fiske og elkraft, som er de to andre melkekuer som Norge lever av).

 

Stereotypisk norsk nisse-tankegang: ikke la nye fremtidsrettede industrier etablere seg, ikke gi de noe skattekutt, og anta at bare mer skatt på div ting man synes bør beskattes skal løse alt. Dette og subsidier.

  • Liker 4

Det oljeindustrien er ansvarlig for er at du har den velstanden du har, og ikke jobber 2 jobber som noe a la en Færøying siden fiske er omtrent det eneste som er igjen. Det oljeindustrien burde gjort er å streiket i ett år, ikke betalt en skit av skatt og ikke produsert noe som helst, så latt AS Norge koke i sitt eget fett i mellomtiden, for å så se hvor godt de klarer seg med dagens skattenivå på alt og uten ett eneste saklig alternativ (bortsett fra fiske og elkraft, som er de to andre melkekuer som Norge lever av).

 

Stereotypisk norsk nisse-tankegang: ikke la nye fremtidsrettede industrier etablere seg, ikke gi de noe skattekutt, og anta at bare mer skatt på div ting man synes bør beskattes skal løse alt. Dette og subsidier.

Olje kan brukes til mye annet enn forbrenning. ( Ihvertfall i  transportable forbrenningsanlegg. )

Så kunne vi også solgt all den oljen som går med i transportforbrenning i Norge, til resten av verden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...