lada1 Skrevet 29. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2019 (endret) Norskfaget er skakk-kjørt. Det er det som er problemet. "Norsk-bransjen" har fått for stor makt. Lobbying. Det er blitt til et tullete "synsefag" ofte av negativ verdi for mange. Og man lærer ofte ikke å krype før man må gå :-) Endret 29. mai 2019 av lada1 Lenke til kommentar
Dellers Skrevet 29. mai 2019 Del Skrevet 29. mai 2019 Det er for mye litteratur (som jeg mener hører hjemme som hobby, ikke skolefag) og for lite språk. Prosenten som ikke har forstått og/å eller særskriving/samskriving er absurd stor mtp. hvor mange år man faktisk har faget norsk på skolen. Halve Norge har jo faktisk ikke dysleksi. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 30. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2019 (endret) Det er for mye litteratur (som jeg mener hører hjemme som hobby, ikke skolefag) og for lite språk. Prosenten som ikke har forstått og/å eller særskriving/samskriving er absurd stor mtp. hvor mange år man faktisk har faget norsk på skolen. Halve Norge har jo faktisk ikke dysleksi. Folk må gjerne ha et liv og en karriere der litteratur er viktig. Men dette hører lite hjemme som en viktig obligatorisk del av skolen. I en kultur/sivilisasjon kan man faktisk tilegne seg ferdigheter og forståelse også utenfor skolestua. Jeg mener at jeg er veldig flink i stang-fiske - og det kan være mye kultur i dette - men som påtvunget skolefag drevet fram av en "stang-fiske bransje"? Nei! Hadde jeg eksamener - med gradert karaktersetting - i stivhet på fiske-stenger og hvordan man bør tenke som sportsfisker - så ville dette bare ødelegge for mine naturopplevelser :-) Og slike fag bør ikke komme i veien for mulig opptak for videre studier. Et hoved-problem med dagens norsk-opplæring er at man ikke lærer å skrive/kommunisere skikkelig skriftlig om tekniske tema. Dette aspektet har nå en marginal plass i skolen. I stedet fokuserer man for mye på "litteratur". Dette gjør at faget norsk lett bare blir en hindring på veien mot å nå sitt potensiale eller å komme på riktig hylle i livet. Dagens norsk-fag i videregående/ungdoms-skole bidrar slik til at man kan ende opp med å hate jobben sin :-) Noen ganger lurer jeg på om en retter fokus på litteratur-forståelde i norsk-faget fordi dette gir høve til å sette graderte karakterer. Et makt-spill. Det ville være mer aktuelt med "bestått"/"ikke-bestått" dersom fokus var upersonlig/teknisk kommunikasjon - uten store ambisjoner ut over dette. Faktisk kunne da slik "teknisk norsk" forsvinne inn i andre fag - dvs en kunne i stor grad redusere/legge ned norsk-faget :-) "Litteratur-forståelse" er kanskje like mye "genetisk" som musikk-forståelse? Da blir det helt feil at en setter krav om slik forståelse. Er denne teorien riktig, så blir krav om "litteratur-forståelse" like feil som krav om å kunne spille fiolin. Det er flott å kunne spille fiolin - men svært mange er helt ute av stand til å lære det av rent genetiske grunner. Man har ikke fysisk kropp/hjerne til det ! Skal man da bare bortvises i skam? Dersom "litteratur-forståelse" har en vesentlig genetisk komponent, så vil vel noen selge temaet ekstra hardt for selv å fremstå som vinnere i en konkurranse der man selvsagt trenger tapere å hevde seg over :-) Endret 30. mai 2019 av lada1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå