Gå til innhold

Skolepolitikk: for mye av faget "norsk" i videregående ?


Anbefalte innlegg

Faget "norsk" i ungdomsskolen/videregående skole virker på meg ikke å ha den tiltenkte funksjon. 

Altfor mange (spesielt gutter) er ikke modne nok til å analysere og drøfte literatur og de ender opp

med å slite med å kommunisere skriftlig på en skikkelig måte. Mange har - og vil aldri få - noe glede av å lese sjønnliteratur. Da er det bedre å gi opp?

 

Faget "norsk" ligger altså for nært opp til "literatur-forståelse" og "bok-interesserte" ("stemnings-literatur").

Det burde heller fokusere på teknisk orientert kommunikasjon - slik som teknisk

rapportering og bruksanvisninger. Da får flere nytte av norsk-faget (som gjerne kan kombineres

med engelsk teknisk skriving).

 

Jeg har følelsen av at faget norsk er blitt "kuppet" av spesielt interesserte i sjønn-litteratur.

En "bransje" som er opptatt av å fremme sine interesser.

 

Har jeg i hvert fall *litt* rett i dette?

Endret av lada1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes også norskfaget var svært merkelig når jeg gikk på skolen. Alle norskprøver handlet om å skrive godt, mens alt vi lærte i norskundervisningen var om ulike forfattere. Tanken var nok at man lærer av å lese litteratur, men det er en svært ineffektiv måte å lære seg å skrive godt.

 

Jeg synes vi bør ha en like mange norsktimer, men vi bør fokusere mye mer tid på norskopplæring. 

Lenke til kommentar

Læreplanen er under utvikling nå, det skal introduseres en ny læreplan kalt fagfornyelsen.

Her er utkastet for ny læreplan i norsk: https://hoering.udir.no/Hoering/v2/347?notatId=741

 

En kan undre seg over er hvorfor det er en læreplan som skal passe alle som går studieforberedende, og hvem de forventer denne skal passe. Når jeg leser læreplanmålene for VG1, VG2, og VG3 studieforberedende kan jeg ikke påstå at jeg klarer å "utforske og reflektere over hvordan skjønnlitteratur fra den realistiske og den modernistiske tradisjonen framstiller menneske, natur og samfunn", og jeg lurer virkelig på hvorfor målet "uttrykke seg presist og nyansert og mestre språklige formkrav på hovedmål og sidemål" er sidestilt med disse andre målene når ferdigheten til å kommunisere er den aller viktigste som finnes i dagens samfunn!

Lenke til kommentar

Det er lett å si for en som aldri har fattet interesse for skjønnlitteratur. Min erfaring er at folk nyter det gjerne men at de rett og slett ikke har tid til det. Lesing og skriving har fremdeles en stor plass i samfunnet vårt, hva er det vi driver med nå liksom? Tror du det hadde gått hvis vi ikke hadde norsk på skolen? 

Jeg husker forresten veldig klart at det også er mange regler og slikt du konkret lærer som vil hjelpe deg med skrivingen din, så helt ubrukelige er det nok ikke, men er absolutt feil måte å lære folk ting på, det har vi visst lenge var ett faktum men det har med utdanningssystemet generelt å gjøre, ikke norsk. 

Edit: Syns det er veldig diskriminerende av deg TS å påstå at unggutter ikke kan lese skjønnlitteratur. Klart de kan, slutt å se så ned på det mannlige kjønn. 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Edit: Syns det er veldig diskriminerende av deg TS å påstå at unggutter ikke kan lese skjønnlitteratur. Klart de kan, slutt å se så ned på det mannlige kjønn. 

 

Så langt som jeg forstår så vil de (80 (?) prosent av dem) aldri bli motiverte for å lese skjønnlitteratur. Da blir det vel mer produktivt å gå over til plan b: lese/skrive f.eks. konkrete bruksanvisninger :-)   Teknisk konkret tekst. Da får man i hvert fall med seg *noe* i stedet for null :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Kan trygt si for min del at norsk videregående var mer drepende en "oppløftende" for viljen til å lese. 

Måtte lese dritkjedelige gamle tekster for så å dra drøftinger ut av ræva ga ikke akkurat leselyst (eller skolelyst). Og dette er fra noen som leste mye før. 

Og det at man kan (kunne) få 6 forskjellige norsk-karakter for samme faget.... Ja...

 

Buffy, prat om videregående, har man ikke lært seg å lese innen da, så sliter man vel litt.... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er lett å si for en som aldri har fattet interesse for skjønnlitteratur. Min erfaring er at folk nyter det gjerne men at de rett og slett ikke har tid til det. Lesing og skriving har fremdeles en stor plass i samfunnet vårt, hva er det vi driver med nå liksom? Tror du det hadde gått hvis vi ikke hadde norsk på skolen? 

 

Jeg husker forresten veldig klart at det også er mange regler og slikt du konkret lærer som vil hjelpe deg med skrivingen din, så helt ubrukelige er det nok ikke, men er absolutt feil måte å lære folk ting på, det har vi visst lenge var ett faktum men det har med utdanningssystemet generelt å gjøre, ikke norsk. 

 

Edit: Syns det er veldig diskriminerende av deg TS å påstå at unggutter ikke kan lese skjønnlitteratur. Klart de kan, slutt å se så ned på det mannlige kjønn. 

Hjelper fint lite å ha lest mye skjønnlitteratur når man kommer inn i norskfaget, de færreste tenåringer leser skjønnlitteratur fra modernismen, realismen, og romantikken på fritiden.

 

Jeg husker veldig klart at jeg lærte regler for da/når, og/å, og sikkert andre typiske skrivefeil på barneskolen. Ungdomsskole og videregående var derimot preget av to-tre korte setninger i tilbakemelding på en stil var den eneste "undervisningen" man fikk for å skrive. Det opplevdes som om vi skulle kunne skriver perfekt da vi kom inn i 8.-klasse, og det var bare tid til læreplanmålene.

 

Problemet er at norsk skal lære deg å skrive, men i praksis går stort sett all undervisning med til litteraturhistorie, og ikke skriveferdigheter.

 

Ingen påstår at unge gutter ikke kan lese skjønnlitteratur, det er derimot urimelig å forvente at de skal kunne drøfte og vurdere romantikken etter å ha lest to utvalgte utdrag i norskboken fra romantikken.

Endret av N o r e n g
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så langt som jeg forstår så vil de (80 (?) prosent av dem) aldri bli motiverte for å lese skjønnlitteratur. Da blir det vel mer produktivt å gå over til plan b: lese/skrive f.eks. konkrete bruksanvisninger :-)   Teknisk konkret tekst. Da får man i hvert fall med seg *noe* i stedet for null :-)

De blir ikke motivert nok fordi vårt utdannelsesystem er langt fra optimalt. Slutt å skylde på norsken, det er ikke skjønnlitteratur og at unggutter ikke klarer å nyte det som er problemet. Slutt å være så negativt innstilt til det mannlige kjønn, det bare gjør mer vondt enn godt. Slutt å prøve å få dem til å tro at de er for dumme til å skjønne skjønnlitteratur. 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Kan trygt si for min del at norsk videregående var mer drepende en "oppløftende" for viljen til å lese. 

Måtte lese dritkjedelige gamle tekster for så å dra drøftinger ut av ræva ga ikke akkurat leselyst (eller skolelyst). Og dette er fra noen som leste mye før. 

Og det at man kan (kunne) få 6 forskjellige norsk-karakter for samme faget.... Ja...

 

Buffy, prat om videregående, har man ikke lært seg å lese innen da, så sliter man vel litt.... 

Du er klar over at nivået på videregående er flere hakk høyere enn på ungdomsskolen? Det man lærer på grunnskolen er the basics. 

Lenke til kommentar

Du er klar over at nivået på videregående er flere hakk høyere enn på ungdomsskolen? Det man lærer på grunnskolen er the basics. 

 

Ja... Det var direkte dette sitatet ditt jeg tenkte på. 

 

Lesing og skriving har fremdeles en stor plass i samfunnet vårt, hva er det vi driver med nå liksom? Tror du det hadde gått hvis vi ikke hadde norsk på skolen? 

Det over burde man ha lært (å lese og skrive) før videregående. 

Hvis du da mener det er mye nyttig i norsk ved vgs for de fleste, så kan jeg trygt si at jeg er sterkt uenig med det.

Da med mindre det har forandret seg radikalt på 5 år, noe jeg ikke får inntrykk av de jeg kjenner som går på vgs nå. 

 

edit: manglendes ord

Endret av Deadhound
Lenke til kommentar

Jeg husker også at jeg stussa over det vi drev med i norsk på videregående. I en allmenn/studieforberedende utdannelse hadde jeg sett for meg at vi i norsk-faget skulle først og fremst utvtikle vår evne til å uttrykke oss muntlig og skriftlig. Men hva gjorde vi? Jo, vi satt og leste gamle tekster som skulle tolkes opp og i mente. Jeg skjønner at dersom vi skal utvikle vår evne til å skrive, må vi ha noe å skrive om, men det finnes mye mer aktuelle ting å skrive om enn verkene til Henrik Ibsen. Slikt kunne passa bedre hjemme i et valgfag om litteratur, for de som er interessert i det. Ikke veldig motiverende for oss andre.

Lenke til kommentar

Jeg husker også at jeg stussa over det vi drev med i norsk på videregående. I en allmenn/studieforberedende utdannelse hadde jeg sett for meg at vi i norsk-faget skulle først og fremst utvtikle vår evne til å uttrykke oss muntlig og skriftlig. Men hva gjorde vi? Jo, vi satt og leste gamle tekster som skulle tolkes opp og i mente. Jeg skjønner at dersom vi skal utvikle vår evne til å skrive, må vi ha noe å skrive om, men det finnes mye mer aktuelle ting å skrive om enn verkene til Henrik Ibsen. Slikt kunne passa bedre hjemme i et valgfag om litteratur, for de som er interessert i det. Ikke veldig motiverende for oss andre.

Det hjelper deg med å utvikle ditt eget ordforråd. Henrik Johan Ibsen har skrevet mange gripende verk som var forut sin tid, og er like relevante i dag som da. Derfor lærer man om Ibsen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg husker også at jeg stussa over det vi drev med i norsk på videregående. I en allmenn/studieforberedende utdannelse hadde jeg sett for meg at vi i norsk-faget skulle først og fremst utvtikle vår evne til å uttrykke oss muntlig og skriftlig. ...

 

Litteratur er ypperlig egnet til å utvikle evnen til å uttrykke seg muntlig å skriftlig - dersom man lar den stoppe i hjernen på vei mellom lest og glemt. 

 

Vgs studieforberedende skal være en almendannende skole. Hvordan det anno 2019 står til med almenkunnskapen i Norge hos dem med litt utdannelse - særlig hos yngre - skal jeg forbigå i stillhet. Vi behøver bare en tur til våre naboland for å se andre takter...

Lenke til kommentar

Hva er den "tiltenkte funksjon"?

Indoktrinering. Ved å straffe de som ikke ser nytten for seg selv i skolens doktrine med dårligere karakterer gir man fordeler til dem som er villige til å innrette seg slik at disse havner i de viktige posisjonene i samfunnet. Selv om enkelte for lengst har falt av lasset er det viktig at de blir påminnet om hva de burde hatt som interesse for å ha kommet høyere opp på rangstigen.

Lenke til kommentar

Anekdotisk, men likevel:

 

Jeg har teknisk nerdete bakgrunn. Jeg hjalp en gang antatt skole-flinke psykologi-studenter med å skrive en rapport (innen deres fag). Jeg ble overrasket over hvor elendige de var til å skrive forståelig. Etter mine begreper burde de stryke i norsk - men noe sier meg at de fikk god karaker fra videregående (uten at jeg har beviser).

 

Jeg har også sett at antatt skoleflinke ikke kan skrive teknisk engelsk. De aner visst lite om denne sjangeren :-)

 

Er det ikke viktig for arbeidslivet at folk kan kommunisere - og ikke bare lærer å "elske litteratur" og "lese mellom linjene" ? :-)

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

men det finnes mye mer aktuelle ting å skrive om enn verkene til Henrik Ibsen. Slikt kunne passa bedre hjemme i et valgfag om litteratur, for de som er interessert i det. Ikke veldig motiverende for oss andre.

Høres ut som om du burde fulgt bedre med i timen. Ibsen er fortsatt aktuell. Både her og andre steder. Ibsen og andre store forfattere var/er ikke bare skjønnlitterære underholdere. De var og er samfunmsskildrere og samfunnskritikere.

 

Men jeg kan godt være enig i at norskfaget, kanskje språklæring generelt, helt sikkert kunne blitt delt opp i en mer teknisk del og litteraturhistorisk del. I engelsk gjør man vel allerede dette på VGS? Norsk rettet mot studieretning virker bra. Men den litteraturhistoriske delen burde i så fall bli et obligatorisk fag på linje med samfunnsfag og historie.

Lenke til kommentar

Men jeg kan godt være enig i at norskfaget, kanskje språklæring generelt, helt sikkert kunne blitt delt opp i en mer teknisk del og litteraturhistorisk del. I engelsk gjør man vel allerede dette på VGS? Norsk rettet mot studieretning virker bra. Men den litteraturhistoriske delen burde i så fall bli et obligatorisk fag på linje med samfunnsfag og historie.

 

Her er man litt enig. Jeg mener at en ikke bør sluntre unna rent teknisk engelsk/norsk. Det er veldig feil å blande dette med "litteratur", dikt-forståelse etc.   Grunnleggende "teknisk kommunikasjon" er noe de aller fleste bør ha trening i, og det burde være realistisk at de fleste får dette med seg. Men det er ikke noe poeng å få alle til å bli verdensmestre i det :-)  Og det er feil at noen skal ha fortrinns-rett til f.eks. ingeniør-studier fremfor andre fordi de er "veldig gode" i dikt-analyse - men er kanskje håpløse til å skrive en matematisk utredning :-)  

 

Dette systemet med "obligatoriske fag" er jeg forøvrig ikke sikker på. Poenget er at de fleste får med seg grunnleggende ferdigheter og det er ikke opplagt at "obligatoriske fag" er det mest effektive i så måte. Et system med sertifisering - helt uavhengig av skolesystemet - kunne være en kompletterende løsning.  

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Poenget med obligatoriske fag er at alle bør ha en allmennfaglig grunn å bygge på. Dette for å forstå hvordan samfunnet og individets deltakelse i det foregår. Hvordan samfunnsdebatten foregår (her er språk kjempeviktig - se bare på hvor mange som misforstår ironi i diverse eksamener!) Både ved hjelp av praktisk lærdom (samfunnsfag, generell matematisk og naturfaglig opplæring, "heimkunnskap", økonomi, gymnastikk osv) men også ved historie og filosofi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Faget "norsk" i ungdomsskolen/videregående skole virker på meg ikke å ha den tiltenkte funksjon. 

Altfor mange (spesielt gutter) er ikke modne nok til å analysere og drøfte literatur og de ender opp

med å slite med å kommunisere skriftlig på en skikkelig måte. Mange har - og vil aldri få - noe glede av å lese sjønnliteratur. Da er det bedre å gi opp?

 

Faget "norsk" ligger altså for nært opp til "literatur-forståelse" og "bok-interesserte" ("stemnings-literatur").

Det burde heller fokusere på teknisk orientert kommunikasjon - slik som teknisk

rapportering og bruksanvisninger. Da får flere nytte av norsk-faget (som gjerne kan kombineres

med engelsk teknisk skriving).

 

Jeg har følelsen av at faget norsk er blitt "kuppet" av spesielt interesserte i sjønn-litteratur.

En "bransje" som er opptatt av å fremme sine interesser.

 

Har jeg i hvert fall *litt* rett i dette?

Vil si dette beskrev meg godt i skole årene. Verste hjemmeleksen vi kunne få var og lese en bok og analysere dette.

 

Akkurat som og sitte stille og gjøre lekser i timesvis ikke var kjedelig nok for en aktiv guttunge, nå skulle jeg "kaste" bort tiden min med og lese ei bok og. Jeg vet at jeg fikk et dårlig forhold til norsk faget. Og når vi kom på ungdoms skolen og skulle skrive 2-3 sider stil så satt jeg og lurte på hva jeg skulle skrive om etter en halv side. Tror jeg aldri leverte en stil på over en side. Brukte teknikker om større mellomrom mellom ord etc for og få til 1 side på undomsskolen når lærerene hadde satt det som minumums krav.

 

Jeg var aldri en som sa "hvorfor i allverden lærer jeg dette på skolen" men det gjorde jeg når det gjald norsk faget. Jeg så på det som bortkasta tid og lære og analysere en nyhetsartikkel eller en bok.

 

Skal jeg være ærlig så var jeg godt over 20 før jeg nøt en god bok, eller analyserte en nyhetsartikkel. Rettskrivinga er fortsatt dårlig :p

 

Når jeg tok allmenn påbygg i voksen alder og måtte ha nynorsk (WHY??????????) så måtte jeg analysere vikingtekster.. Da kjente jeg den "omg lær meg noe mer ubrukelig a please" 

 

Det er for spesielt interesserte og burde ikke være endel av pensum.... Jeg er en som syntes rim er bare irriterende, jeg liker tall og formler.

 

Kanskje det hadde gått bedre med rettskrivinga mi om de skilte litteratur fra norsk :p For jeg HATET norsk, skulket det jeg kunne av norsk timer på videregående og fortsatt få karakter. Målet var og bestå, selv om jeg kunne skryte av 4-5-6 i resten av mine karakterer.

 

Så nektet jeg tilogmed og prøve på norsk. Hatet var stort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...