Gå til innhold

[Løst] Vuescan (betalt pro-versjon) på maskin uten tilgang til internett

Anbefalte innlegg

Hei.

Er det noen som har erfaring med dette programmet?

Saken er (døll kjedelig bakgrunnsinfo):

På et veldig landlig sted skal jeg plassere en stasjonær datamaskin og jeg har en scanner stående der. Dette skal brukes til et prosjekt der jeg skal scanne inn en del gamle fotografier. På det aktuelle stedet er det ingen muligheter for internett (beste fall bittelitt 4G dekning ca 50 meter unna, altså utaktuelt for en stasjonær maskin).

Har to scannere på stedet - CD-platene med drivere støtter OS hhv opp til Windows 2000 (HP-scanner fra rundt 2001 som har i backup) og en annen scanner (husker ikke modellnavnet i farta) der driver-cd'en støtter opp til Windows XP.

Siden jeg har bestemt meg for å kutte ut Windows (maskinen er uansett for gammel til at W10 vil installeres - har testet) og installere Linux på den (fortrinnsvis Mint). Installasjon av nytt OS gjør jeg på et sted med internett, og gjør ferdig all oppsett og installasjon av programvare før jeg frakter den til landstedet.

Spørsmålet mitt er : Vil Vuescan trenge å "ringe hjem" for å bekrefte lisensen elns. for at programmet skal fungere? Eller vil programmet fungere over lengre tid når systemet er helt og holdent off-line slik som i dette tilfellet.

Greia er at dersom Vuescan må "ringe hjem" iblandt for å fungere, så må jeg vurdere en annen løsning da jeg ser for meg at den stasjonære maskinen blir stående på landstedet kanskje i flere år uten muligheter for oppgradering (dvs, ingen som gidder å drasse en tung forhenværende gaming-rigg som må håndteres minst like forsiktig som en haug porselenstallerkner).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Om maskinen ikke kan kjøre Winodws 10, så er det mye sannsynlig at du vil slite med en moderne Linux distro også.

Kan dessverre ikke gi deg et svar på om Vuescan må ringe hjem, men det virker jo å vær et flott program.

Enkleste løsning ville være å kjøpe en ny scanner som kan scanne rett til minnepenn.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Hei .

Har faktisk en nesten tilsvarende maskin som kjører Ubuntu Mate helt problemfritt, eneste vesentlige forskjellen mellom maskinene er at det er en versjonsforskjell på CPU (4200+ vs. 4400+) så jeg tror at Mint skulle kjøre på denne maskinen helt fint :)

Ønsker å bruke de gamle scannerne så langt det er mulig + min erfaring med scannere generelt er leverandørene driter i å lage programvare annet enn de versjoner av windows som måtte eksistere på kjøpstidspunkt.

Alternativet til å kjøpe lisens på Vuescan er å kjøre Windows XP virtuelt, noe som selvsagt er en mulighet her.

Lenke til kommentar

Siden du allerede har Linux på maskina: har du sjekket om skannerene du bruker er støttet av SANE? I så fall er det jo lett å få dem til å virke i Linux.

Dersom HP skanneren ikke støttes av SANE, så kanskje den er støttet av HPLIP. Både HPLIP og SANE er pakker som finnes i de aller fleste Linux distribusjoner i dag.

Lenke til kommentar

Nei / Ja - skulle akkurat til å svare før jeg glemte at jeg ikke hadde/husket modellnavnet på den aktuelle scanneren (annet enn at det er en Epson fra rundt 2008 -ish).

Forresten så har jeg fått svar på spørsmålet om Vuescan i det offisielle Linux Mint -forumet, og svaret fra en bruker som selv har proversjonen er at det kun er ved programvareoppdatering at programmet sjekker lisensen.

Setter tråden til løst iallefall, takk for svar til dere begge :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...