Gå til innhold

Nær halvparten av strømproduksjonen i Tyskland er nå fornybar


Anbefalte innlegg

Nå snakker vi ikke om tunge hengere men tunge biler.

 

Du mener altså at om jeg kjører en Mercedes SUV el bil som bruker 35 kWh PR 100km så er jeg mere miljøvennlig enn om jeg kjører en vw lt1 som bruker 1 liter PR 100km?

På NOx-utslipp, definitivt. På CO2, kanskje, avhengig av energimiksen. Men hvis du velger en bil i salg i Norge i dag, og ikke et kuriosa-konsept, så vil f.eks. en diger Model X bruke færre kWh elektrisitet enn det en liten diesel-Golf bruker av kWh i diesel, per km.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men dette er ønsketenkning, og ikke noe argument for å kjøpe elbil nå, og det du opprinnelig skrev var :

 

"Argument for å kjøpe elbil nå" er mer stråmannsgreie. Skjønner ikke helt hva du viser til ellers? Hvis kjører 10 km med ca like elbiler og fossilbiler i dag, så bruker elbilen mindre energi og forurenser mindre. Og i teorien kan elbiler bli helt miljøvennlige, gitt CO2-konteksten. "Helt fossilfrie" kunne vært en bedre frase som ga deg mindre å pirke på. Mens dieselbilen kan aldri bli dette, ikke en gang i teorien.

 

Alt kan bli "miljøvennlig" dersom man legger ønsketenkning til grunn, hva med CO2-fangere på dieselbilen som lagrer CO2, så kan vi selge det til produsenter av brannslokningsapparater, blir ikke mer miljøvennlig enn det, men neppe særlig gjennomført per i dag.

 

Nei det funker jo ikke teoretisk en gang, for da ender jo den fossile CO2-en opp i atmosfæren når man bruker apparatet og den totale mengden øker. Det går fint an å fange opp atmosfærisk CO2 og bruke dette til brannslokning, brusmaskiner, klimanalegg osv. Da reduserer man mengden i atmosfæren før man senere slipper den ut igjen - ingen problem. Det er en kjekk og praktisk gass til sitt bruk.

 

i de fleste tilfeller vil det faktisk være bedre å beholde den bilen man har lengre, i stedet for å kjøpe ny elbil, og det er utvilsomt bedre å bruke bilen mindre, uansett hva slags bil man har.

 

"I de fleste tilfeller"... Nesetipp-tenking. Det argumentet varer jo bare 10-15 år og kun for noen som eier bil i dag osv osv. Virker som du vil at hele verden skal rotere rundt akkurat deg og akkurat dine grunner, men det disse debattene handler om er jo selvsagt hvordan samfunnet som helhet skal elektrifisere transporten på sikt. Og selvsagt er det bedre å bruke bilen mindre, har jeg sagt noe annet? Hvorfor kommer du med sånne stråmannsgreier hele tiden?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På NOx-utslipp, definitivt. På CO2, kanskje, avhengig av energimiksen. Men hvis du velger en bil i salg i Norge i dag, og ikke et kuriosa-konsept, så vil f.eks. en diger Model X bruke færre kWh elektrisitet enn det en liten diesel-Golf bruker av kWh i diesel, per km.

 

Vi snakker om fremtiden. Min påstand er at favorisering av 1,5 til 2,5 tunge elbiler blokkerer mulighet for å utvikle en energieffektiv bilflåte i verden. Ingen ønsker en superlett effektiv bil med alkohol/synt bensin/ diesel som energibærer.

 

 

Ang nox:

Du må huske at TA luft ( tyske utslippsgrenser for kraftverk)er 500mg nox ved 5% oksygen. I praksis gir dette 1,3 gram PR kWh. Bruker bilen din strøm fra et slikt kraftverk på en vindstille dag slipper du ut 260mg nox PR km. Dette er 10 ganger høyere enn en moderne dieselbil.

 

Hva et kullkraftverk slipper ut er bare spekulasjoner når det gjelder nox sot svovel osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen ønsker en superlett effektiv bil med alkohol/synt bensin/ diesel som energibærer.

 

 

Spesielt ikke en med 42 hester og knøttliten plass. Da kan man heller ta bussen.

 

 

 

Vi snakker om fremtiden. Min påstand er at favorisering av 1,5 til 2,5 tunge elbiler blokkerer mulighet for å utvikle en energieffektiv bilflåte i verden. Ingen ønsker en superlett effektiv bil med alkohol/synt bensin/ diesel som energibærer.

 

 

Ang nox:

Du må huske at TA luft ( tyske utslippsgrenser for kraftverk)er 500mg nox ved 5% oksygen. I praksis gir dette 1,3 gram PR kWh. Bruker bilen din strøm fra et slikt kraftverk på en vindstille dag slipper du ut 260mg nox PR km. Dette er 10 ganger høyere enn en moderne dieselbil.

 

Hva et kullkraftverk slipper ut er bare spekulasjoner når det gjelder nox sot svovel osv.

 

Flaks da at kull er på vei ut, jfr artikkelen vi liksom diskuterer.

 

HO6MgCL.png

 

Kullbransjens død og etterdønningene der vil nok sette svetteperler i pannen på både Equinor-ledere og norske politikere. Håper det blir en god motivator for hardere satsing på grønn energi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis kjører 10 km med ca like elbiler og fossilbiler i dag, så bruker elbilen mindre energi og forurenser mindre. Og i teorien kan elbiler bli helt miljøvennlige, gitt CO2-konteksten. "Helt fossilfrie" kunne vært en bedre frase som ga deg mindre å pirke på. Mens dieselbilen kan aldri bli dette, ikke en gang i teorien.

Dersom man kjører 10 km med ca like elbiler og fossilbiler i dag, så har fremdeles elbilen forurenset 3 ganger mer under produksjon, så du må kjøre flere hundre tusen kilometer før du i det hele tatt har kommet likt med fossilbilen.

 

Din påstand om at elbilen kan bli helt fossilfri er fremdeles ønsketenkning, og om det noen gang kommer til skje, så er det så langt inn i fremtiden at det er helt irrelevant.

 

Nei det funker jo ikke teoretisk en gang, for da ender jo den fossile CO2-en opp i atmosfæren når man bruker apparatet og den totale mengden øker.

Vel, det var litt av poenget, det funker ikke teoretisk med elbiler som er frie for petroleum eller CO2-utslipp heller, ettersom det i dag ikke er mulig å fremstille de aller fleste produktene bilene består av uten utslipp og petroleum.

 

Hvorfor kommer du med sånne stråmannsgreier hele tiden?

Jeg tror jammen du må slå opp i leksikonet, å finne ut hva stråmannsargumentasjon virkelig er.

Når jeg kommer med generelle påstander eller spørsmål, så er det ikke en stråmann, det ville være å tillegge deg meninger for så å motbevise disse meningene, noe jeg ikke har gjort noe sted.

 

Det neste er vel at du begynner å skrike om FUD i øst og vest?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, det var litt av poenget, det funker ikke teoretisk med elbiler som er frie for petroleum eller CO2-utslipp heller, ettersom det i dag ikke er mulig å fremstille de aller fleste produktene bilene består av uten utslipp og petroleum.

Men i alle...det var jo snakk om i fremtiden, og hvis man ikke kan fremstille plast uten petroleum så kan man bruke noe annet enn plast. Det er ikke vanskelig å forestille seg dette, med mindre man aktivt prøve å la være.

 

 

Jeg tror jammen du må slå opp i leksikonet, å finne ut hva stråmannsargumentasjon virkelig er.

Når jeg kommer med generelle påstander eller spørsmål, så er det ikke en stråmann, det ville være å tillegge deg meninger for så å motbevise disse meningene, noe jeg ikke har gjort noe sted.

Det er presis det du gjør. F.eks. forklarte jeg flere ganger hva jeg la i "helt miljøvennlig", men du fortsatte å tolke det som om jeg mente helt uten noen form for avtrykk. Har man ikke noen bedre argumenter så er det vel slik man må holde på.

Dieselen er død okke som, det blir deilig å bli kvitt det skramlende, stinkende rakleverket. Om femten år sitter du i ett eller annet ultra-stille, hypereffektivt og lynraskt og lurer på hvorfor i alle dager man holdt på med det dieselsvineriet så lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Vel, det var litt av poenget, det funker ikke teoretisk med elbiler som er frie for petroleum eller CO2-utslipp heller, ettersom det i dag ikke er mulig å fremstille de aller fleste produktene bilene består av uten utslipp og petroleum.

...

Du argumenterer fortsatt for at den nye rene teknologien skal holdes ansvarlig for dritten den er ment å erstatte?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du argumenterer fortsatt for at den nye rene teknologien skal holdes ansvarlig for dritten den er ment å erstatte?

Nei, jeg argumenterer for at biler i stor grad er bygget av petroleumsprodukter, og ikke blir helt miljøvennlige med det første.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, jeg argumenterer for at biler i stor grad er bygget av petroleumsprodukter, og ikke blir helt miljøvennlige med det første.

Er det et argument *for* eller *mot* å prøve å lage noe som er bedre? Selv en noenlunde drivstoffgjerrig dieselbil vil ha brukt drivstoff tilsvarende sin egen vekt i løpet av 2-3 år. Hvor mye plast er det egentlig i en bil? Nok til å drive en dieselbil 2-4 måneder om den samme råoljen hadde blir raffinert til diesel i stedet for å bli plast?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...