Gå til innhold

BT: Det vil koste 12 milliarder kroner å reparere KNM Helge Ingstad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kreativ dugnad på hva den kan brukes til?

- Fyrbøye/radar/lyttestasjon ankret opp ett eller annet sted

- Treningsskip for seilende navigatører, (forutsetter at man får igang hovedmotorer)

- Studenthybler

- ?

Lenke til kommentar

Tau den til sjøs og bruk den som øvelsesmål. Send noen skudd og et par missiler i den. Bli kvitt driten en gang for alle og bestill en ny fregatt fra Blohm & Voss i stedet.

 

Tja, vet ikke helt om vi kan stole på tyske skip lengre. Bør i hvertfall unngå Thyssen-Krupp såfremt "innebygd" slagside er uønsket (som Baden-Württemberg). Kanskje vi heller burde bygge i Norge, selv om det kan virke dyrere på papiret?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

12 milliarder xD

Det er det syykeste jeg har hørt på lenge!

Hva koster det å sannere denne balja da?

Tror ikke festen i tulipanklubben er helt over enda. Ta de 12 mrd'ene med en klype salt til de går tom for brennevin og er kvitt abstinensene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Går det å få motoren i gang, kan de vel bruke den til å utdanne skipsførere......?

Bruk den som permanent skoleskip for fregattene. Bare sett i drift motoren og installer noe simulator greier så får de 4 andre skipene rullere på forsvaret av landet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kreativ dugnad på hva den kan brukes til?

- Fyrbøye/radar/lyttestasjon ankret opp ett eller annet sted

- Treningsskip for seilende navigatører, (forutsetter at man får igang hovedmotorer)

- Studenthybler

- ?

Ingen av delene.

Men den kan allerede nå tas ibruk som objekt for kriseøvelser, evakuering, innkjøpskalkulasjon og overflatebehandling av stål. Norske skraphandlere holder forresten en kursserie i verdifastsetting ombord førstkommende mandag.

Endret av 1J7HHBGW
Lenke til kommentar

Tja, vet ikke helt om vi kan stole på tyske skip lengre. Bør i hvertfall unngå Thyssen-Krupp såfremt "innebygd" slagside er uønsket (som Baden-Württemberg). Kanskje vi heller burde bygge i Norge, selv om det kan virke dyrere på papiret?

Du er inne på noe der også. Ved å benytte norske verft får vi både mer kontroll på det og vi sikrer arbeidsplasser.
Lenke til kommentar

Tja, vet ikke helt om vi kan stole på tyske skip lengre. Bør i hvertfall unngå Thyssen-Krupp såfremt "innebygd" slagside er uønsket (som Baden-Württemberg). Kanskje vi heller burde bygge i Norge, selv om det kan virke dyrere på papiret?

Finner norske skip hvor enn jeg er i verden, skal jeg på en svipp tur mellom noen øyer i Thailand. Ombord på skip. Står det "Made in Molde, Norway"

 

Rart vi ikke bruke våre egne verft. Husk at Norske arbeidere, betaler norsk skatt. De bruker sine penger på og kjøpe norsk mat og andre ting. Prisen på og bygge i landet er vesentlig mindre enn summen som betales. Mye av kronene kommer inn igjen og.

 

Bare latterlig og la andre land bygge våre skip. Spesielt når vi er ganske så ledende innen dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kom til å tenke på noe i en sang av en viss Øystein, "vi har folk til slikt".

Det er vel slik "Ola Dunk" tenker når noe dyrt skal kjøpes inn.

Dessuten slipper en å erge seg over at

naboen lykkes og tjener penger.

Nei, da later vi heller som det er for viktig til å bli bygget hjemme.

Vi har andre folk til slikt.

Var det ikke noe om "profet i eget land"?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Finner norske skip hvor enn jeg er i verden, skal jeg på en svipp tur mellom noen øyer i Thailand. Ombord på skip. Står det "Made in Molde, Norway"

 

Rart vi ikke bruke våre egne verft. Husk at Norske arbeidere, betaler norsk skatt. De bruker sine penger på og kjøpe norsk mat og andre ting. Prisen på og bygge i landet er vesentlig mindre enn summen som betales. Mye av kronene kommer inn igjen og.

 

Bare latterlig og la andre land bygge våre skip. Spesielt når vi er ganske så ledende innen dette.

 

Helt enig. Dessverre er det slik budsjettering fungerer. Man ser bare på hva man betaler der og da.

Lenke til kommentar

Gjør om vraket til et monument på sjøkrigsskolen - slik at nye studenter får se konsekvensene av fordums tids navigasjonslære der i gården. Så kan vi om noen tiår mimre tilbake til 2018, da Norge var så fullstappet av penger at en liten kollisjon pålydende noen mrd var småtteri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet ikke hvorfor folk snakker om å bygge båter i Norge? Dette må være det viktigste i noen folks liv. Dette forliset har da ingenting med hvor båten ble bygget å gjøre, heller de som seilte den. Ikke 100% enda, men er ikke noe som tilsier at dette var de som bygget den sin feil.

 

 

Og dette med å gjøre alt i Norge er idiotisk. Skal vi bygge fly, helikopter, tanks, mobiltelefoner, TVer etc alt i Norge da? Vi kan ikke lage alt, det er økonomisk selvmord. Hele økonomien nå bygger på fordeling av oppgaver. Det vil si at vi i Norge har noen næringer vi tjener mye penger på, og andre som ikke er lønnsomme lengre. Hvorfor skal staten subsidiere bygging av båter i Norge om det ikke er økonomisk forsvarlig?  Det er jo det dere mener. Staten skal subsidiere en næring vi vet ikke tjener penger. Mye blir jo bygget i Korea nå, men der er alle tre selskapene nesten konk og koster staten mye penger å holde i live. Hvorfor investere i noe som taper penger når det er så mange andre næringer Norge tjener penger på som vi kunne brukt investering på istedenfor?

 

 

Derimot vil jeg si det er et unntak for militæret. Vi har verft allerede og vi vil fortsette å ha det for vedlikehold og lignende oppgaver relatert til oppgradering osv av alt maritime installasjoner og fartøy i landet. Derimot er det jo uansett ønskelig å beholde hvertfall et verft til å kunne bygge militære fartøy for Norge. Det har jo med beredskap i forhold til krig å gjøre. Vi kan ikke gjøre dette for alt utstyr, men for skip så er det mye enklere å gjøre.

 

Derimot så kan vi ikke bygge en fregatt nå. Det ville vært galskap. For alle som mener det, tenk over det. Det er ikke bare det å bygge en fregatt. Vi må nødvendigvis designe en, lage et program for det. Og det å lage et fregatt program for et skip er vanvidd. Prisen for planlegging, design etc vil være ekstremt høy. Så den eneste muligheten som Forsvaret selv også har sagt er å bli med et NATO land som har et pågående fregatt program og bygger fregatter nå. Så bare ber vi dem bygge en ekstra og levere til oss. Fortsatt problemer i forhold til vedlikehold etc. Så essensielt så kommer det ikke til å bli noe nytt skip. Ikke før alle blir byttet ut om en god stund. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

 

Og dette med å gjøre alt i Norge er idiotisk. Skal vi bygge fly, helikopter, tanks, mobiltelefoner, TVer etc alt i Norge da? 

 

 

Nei, men vi skal kunne bygge det vi har kompetanse og tradisjon for å gjøre selv. Skipsbygging er i denne kategorien. Tror du USAs marine bruker noe annet enn sine egne nasjonale verft for å bygge skip? Spiller ikke noen rolle for dem om de kunne fått prisen litt billigere i eksempelvis Spania. For amerikanerne er det viktigere å beholde amerikanske jobber, og kompetanse enn at prisen er litt lavere. 

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Det er ikke bare det å bygge en fregatt. Vi må nødvendigvis designe en, lage et program for det. Og det å lage et fregatt program for et skip er vanvidd. Prisen for planlegging, design etc vil være ekstremt høy. Så den eneste muligheten som Forsvaret selv også har sagt er å bli med et NATO land som har et pågående fregatt program og bygger fregatter nå. Så bare ber vi dem bygge en ekstra og levere til oss. Fortsatt problemer i forhold til vedlikehold etc. Så essensielt så kommer det ikke til å bli noe nytt skip. Ikke før alle blir byttet ut om en god stund. 

 

Ikke uenig, men samtidig må det jo påpekes at engineering og design for konstruksjon av fregattene vi har er allerede utført og dokumentert. Så man må ikke finne opp kruttet på ny for å få bygget en ny fregatt. Det blir nok annet prisnivå per skip å få bygget en kontra flere samtidig, og man vil da om noen år få en tilsvarende fregatt som de vi har allerede, ergo en del år 'utdatert' kontra få ett flunkende nytt design og ny fregatt.

 

Uansett, det er ikke umulig å få til og kostnad med design og engineering bør være ett absolutt minimum da dokumentasjonen allerede eksisterer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...