Gå til innhold

Ansiennitet - arbeid i hjemmet

Anbefalte innlegg

Fått tilbud om ny jobb og arbeidsgiver sier jeg har krav p ansiennitet for arbeid i hjemmet inntil 6 år og for omsorg for barn inntil 3 år.

Hva telles som arbeid i hjemmet som ikke går på omsorg? Og hva leves av dokumentasjoner. ???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sidan det er snakk om krav på ansiennitet så er nok dette henta frå ei eller anna tariffavtale eller overenskomst. Der kan du nok finne meir informasjon om eventuelle detaljar. 

Basert på den tariffavtalen som eg fant som omhandla dette (KA) så kan eg ikkje sjå at det er krav om spesiel dokumentasjon.

Eg klarer ikkje å sjå at arbeid i heimen kan være anna enn den ansienniteten som du kan pårope deg i tillegg til eventuell omsorg for barn eller foreldre.

I den tariffen som eg las så var det to ankepunkt.

Du får ikkje godskrevet to ansiennitetar for det same tidsrommet, altså at dersom du var heime med i 2 år med eit lite barn, så får du kun ansiennitet for 2 år, ikkje 2 år for omsorg for barn og 2 år for arbeid i heimen (naturleg nok).

Og det andre er at du kun får godskrevet ansiennitet som er relevant.

Framgangsmåten for deg er derfor at du skriver ned kva du har drevet med dei siste åra, gjerne i form av ein CV.

Då skriver du i kva periode du har vært heime med barn, litt om kva dette arbeidet har medført og kanskje også ein referanse som f.eks. mannen din.

Tilsvarande med det du vil ha rekna som arbeid i heimen. Skriv kva tidspunkt du har vært heimeværande og kva arbeid du har bedrevet i den perioden.

På den måten får arbeidsgiver ei oversikt til å vurdere kor mykje av praksisen din frå heimebane du får godskrevet som lønnsansiennitet.

PS. Dersom du får dårlig uttelling så kan det fornuftig å takke ja til jobben og lønna likevell, og deretter ta saka opp med tillitsvalgt/fagforening for å jobbe for å få lønnsplasseringa di justert. Dersom du får lønnsansienniteten justert så vil du få etterbetalt det du har fått for lite.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tysne takk for godt svar.

Problemet her at jeg fikk tilbud om en jobb noen mil unna med full ansiennitet. Takket nei fordi den jobben jeg takket ja, til var mye nærmere. Altså mer praktisk.

Har fagbrev og den nye jobben mener jeg uke har krav på ansiennitet for å jobbe hjemme som faglært. Altså mister jeg 6 år. Har også arbeidsgivere (attester)jeg prøver å kontakte fordi på arrestene står det ikke timer jeg har jobbet og får heller ikke godkjent disse. Det er snakk om gamle arbeidsgivere som mest sannsynlig ikke jobber der lenger.

Har prøvd å leita over hva regelen arbeid i hjemmet betyr og hva slags jobber som gir uttelling. Men finner dessverre ikke noen detaljer på dette. Har allerede fått godkjent tre år med omsorg for barn. Vet man ikke kan få uttelling pfor to perioder samtidig. Men det er ikke tilfelle her.

Håper noen kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...