joZa Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 Sitter hos en bekjent og prøver å sette opp et nettverk med online adsl og D-Link DWL-900AP+. Jeg klarer ikke å koble til internett på de maskinene som er koblet opp trådløst, men jeg klarer å pinge ruteren. Går utfra at dette er fordi de må ringe opp, men hvordan jeg skal få gjort dette er jeg ikke sikker på. Er det mulig å få ruteren til å ringe opp, eller må hver maskin gjøre dette? Jeg prøvde å ringe opp på vanlig måte fra maskinene, men det gikk ikke. Må jeg gjøre dette på noen spesiell måte? Lenke til kommentar
dvn Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 Sitter hos en bekjent og prøver å sette opp et nettverk med online adsl og D-Link DWL-900AP+. Jeg klarer ikke å koble til internett på de maskinene som er koblet opp trådløst, men jeg klarer å pinge ruteren. Går utfra at dette er fordi de må ringe opp, men hvordan jeg skal få gjort dette er jeg ikke sikker på. Er det mulig å få ruteren til å ringe opp, eller må hver maskin gjøre dette? Jeg prøvde å ringe opp på vanlig måte fra maskinene, men det gikk ikke. Må jeg gjøre dette på noen spesiell måte? Hvilket OS sitter maskinene på? Lenke til kommentar
joZa Skrevet 22. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2003 Windows XP Lenke til kommentar
covah Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 (endret) Du kan ikke bruke en DWL-900AP+ direkte mot Telenor ADSL. Grunnen til det, er at aksesspunktet ikke støtter RASPPPoE. D-link saken din er bare et aksesspunkt, ikke et aksesspunkt med innebygd router. Du KAN jo selvsagt bruke en PC som router (enten med en eller annen form for Linux, eller Windows med ICS), koble denne PC'en til en switch for så og koble aksesspunktet til switchen, men det er mye enklere å skaffe et aksesspunkt med innebygd router. Feks en DI-614+ (i samme serie som 900AP+), eller en DI-624+ som er 802.11g kompatibel. Edit: dette stemmer såfremt du av en eller annen merkelig grunn ikke har fått en router fra Telenor. Endret 22. desember 2003 av covah Lenke til kommentar
rwu Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 (endret) Du kan ikke bruke en DWL-900AP+ direkte mot Telenor ADSL.Grunnen til det, er at aksesspunktet ikke støtter RASPPPoE. D-link saken din er bare et aksesspunkt, ikke et aksesspunkt med innebygd router. Du KAN jo selvsagt bruke en PC som router (enten med en eller annen form for Linux, eller Windows med ICS), koble denne PC'en til en switch for så og koble aksesspunktet til switchen, men det er mye enklere å skaffe et aksesspunkt med innebygd router. Feks en DI-614+ (i samme serie som 900AP+), eller en DI-624+ som er 802.11g kompatibel. Edit: dette stemmer såfremt du av en eller annen merkelig grunn ikke har fått en router fra Telenor. jaZa: Jeg klarer ikke å koble til internett på de maskinene som er koblet opp trådløst, men jeg klarer å pinge ruteren. hvordan har du satt ip'n på de trådløse klientene (statisk eller dynamisk)?.. hvis statisk: har du satt default dateway=ip'n til routeren(samme ip-range/subnett) og dns-server? hvis dynamisk: er dhcp- og dns(forwarding)-serverene aktivert i routeren? hvis ikke routeren har støtte for dns-forwarding, deler den da ut telenor's dns-servere via dhcp? Endret 22. desember 2003 av rwu Lenke til kommentar
joZa Skrevet 23. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2003 (endret) Ruteren er satt til å dele ut ip-adresser via DHCP, men ruteren har statisk ip 192.168.0.50. Må jeg skrive inn telenor sine dns servere manuelt på hver klient? Noen som isåfall vet hvor jeg finner disse? Jeg finner ikke noe inne på oppsettet av ruteren hvor det står noe om dns. Endret 23. desember 2003 av joZa Lenke til kommentar
joZa Skrevet 23. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2003 Problemet er å få ringt opp til telenor. Jeg tror ikke det går i ruteren, men jeg får heller ikke til å ringe opp fra klientene. Lenke til kommentar
rwu Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 (endret) hvis det ikke står noe om dns i routeren, kjører den sikkert dnsforwarding.. pass på at alle klientmaskinene bruker 192.168.0.50 som default gatewat/dns(kan også bruke telenors dns-servere) Telenor DNS adresser: Primær DNS: 148.122.208.99 Sekundær DNS: 148.122.161.3 Endret 23. desember 2003 av rwu Lenke til kommentar
covah Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Hvilken router har du? D-Link DWL-900AP+ er IKKE en router. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå