Gå til innhold

Norled skal bygge hydrogenferge nummer to


Anbefalte innlegg

Folk som roper om batteri-teknologi og at man uansett vil få bedre og bedre batterier, så gjelder dette også for hydrogenlagring, produksjon og fuel celler. 

 

Et eksempel. 

https://www.siliconrepublic.com/machines/hydrogen-cars-breakthrough-material

“The cost of manufacturing our material is so low and the energy density it can store is so much higher than a lithium-ion battery, that we could see hydrogen fuel cell systems that cost five times less,” 

 

Hele studien:

https://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2019/EE/C8EE02499E#!divAbstract

 "....the complete fuel cell energy storage system projects as roughly 3–4 times less expensive than the current price of about 200 $ per kW h for lithium batteries."

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk som roper om batteri-teknologi og at man uansett vil få bedre og bedre batterier, så gjelder dette også for hydrogenlagring, produksjon og fuel celler. 

 

Et eksempel. 

https://www.siliconrepublic.com/machines/hydrogen-cars-breakthrough-material

“The cost of manufacturing our material is so low and the energy density it can store is so much higher than a lithium-ion battery, that we could see hydrogen fuel cell systems that cost five times less,” [/size]

 

Hele studien:

https://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2019/EE/C8EE02499E#!divAbstract

 "....the complete fuel cell energy storage system projects as roughly 3–4 times less expensive than the current price of about 200 $ per kW h for lithium batteries."[/size]

Det er gammelt nytt er det ikke? Du kan lagre hydrogen flytende, under trykk, eller 'oppløst' i et annet materiale. Det siste kan virke lovende men løsningene som har blitt vist så langt har høy vekt og dårlig fyllehastighet. I tillegg til den kjedelige 'fortsatt langt unna markedet'-faktoren.
Lenke til kommentar

Det er gammelt nytt er det ikke? Du kan lagre hydrogen flytende, under trykk, eller 'oppløst' i et annet materiale. Det siste kan virke lovende men løsningene som har blitt vist så langt har høy vekt og dårlig fyllehastighet. I tillegg til den kjedelige 'fortsatt langt unna markedet'-faktoren.

Nei, det er ikke gammelt nytt, og det viser bare at frakt av hydrogen kan bli gjort i større og større kvanta, med mer energi per volum-enhet enn før, uten temperaturkontroll. Noe som jo er et rimelig stort hopp frem. 

 

Altså fremfor å frakte store mengder i 700 bar trykkflasker, så får man med dette nesten 4 ganger mer energi på samme volumet. Det har enormt å si for frakt til og fra stasjoner for eksempel, eller for maritimt bruk. Det står også eksplisitt i det tekniske papiret at det ikke har gått ut over fylletider. 

 

https://www.kubagen.co.uk/

Denne er nok enklere å lese enn det tekniske papiret. Dog det er jo vanlig å bruke store ord på ny teknologi, så man får se hvor dette bærer hen. Men hydrogen relaterte nyheter er blitt mer og mer vanlig, og det satses enormt på fremgang innenfor dette segmentet overalt. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...