Gå til innhold

Regjeringen setter av 25 millioner til utslippsfrie hurtigbåter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"I revidert nasjonalbudsjett setter regjeringen av 25 millioner kroner til fylkeskommunene for å gjøre hurtigbåtene utslippsfrie."

 

25 mil. for å få bedre og renere passasjertransport er ikke mye penger, og kan hende lykkes regjeringen med hydrogensatsingen.

Det er likevel et problem at en ikke konsentrer seg om helheten, og tester flere konsepter av hurtigbåter, med tanke på mindre motorkraft.

Det har vært lansert båter med foiler, og med likhet til "hydrofoilbåtene" på 60-tallet, men dette konseptet ble den gang forlatt fordi vedlikeholdsutgiftene ble for store.

Egentlig litt rart at ikke katamaranene er blitt bedre med tanke på energibruk.

Modelltester på 70-tallet viste at "Ving in ground"-effekten kan løfte denne type båter delvis ut av sjøen, og på den måten spare motorkraft.

Likevel har det ikke vært et målrettet testprogram for å utnytte denne effekten, det jeg vet.

Dersom TU har kjennskap til noe annet, og at vi faktisk har testet denne effekten seriøst, så burde vi fått en artikkel som belyser denne siden av persontransporten på sjøen.

Lenke til kommentar

Viken, nytt fylke med lang kystlinje gir nye muligheter for koordinert hurtigbåttraffikk..

 

Nå må Viken se sin besøkeklsestid og få rumpen i gear

Meld dere på ..

Viken blir et nytt fylke med lange kystlinje som omkranser Norges mest folkerike område og er et utmerket utgangspunkt for hurtigbåter.

Få et prosjekt på gang som ser på mulighetene og ikke på liv og død skal forsvare det eksisterende.

Kunnskap og tradisjoner vi trenger nå, finnes på vestlandet som vist tidligere...

Det viktigste man må gjøre er å etablere et rettferdig sammenlikningsgrunnlag økonomisk sett, som kreditererer en infrastruktur som er tilnærmet gratis, nemlig sjøen og fjorden.

Landbasert infrastruktur koster skjorta , men utgiftene kamulfleres av overføringer og omfordelinger fra stat , kommuner, fylker , bompenger og skattebetalere generelt.

Ref Bompengeraseriet.

Det neste som må gjøre, er å ta en "topp down" analyse av mulighetene og se et helhetsbilde hvor hurtigbåter kan være en komplemenetær transport tjeneste til øvrige eksisternde reise alternativer..

Båter finnes i alle størrelser fra 400 passajerer ned til 50-100 , og videre små, raske skyssbåter.

Man kan tenke seg langruter til avlastning av rush tid pendlertraffikk, week end pendlertraffikk til hytter , kombinert med bynære ferjer , skoleskyss og sightseeing fra Hvaler/ Fredrikstad i Øst til Tønsberg i vest og rundt Oslo og indre Oslofjord , F.eks Drøbak Son og Hurumlandet.

Se eksempelvis Rødne Shippings tilbud og ruter på Vestølsandet

Rushtidsavlastning vil være aktuelt både på ukedager for pendlere i overfylte tog med ståplasser, og bilkøer inn og ut til og fra Oslo i helgene for hytteturister både fra Hvaler og Vestfoldkysten.

 

Etablering av Hurtigbåtruter er raskt og ubyråkratisk sammenliknet med infrastruktur som Fornebubanen E.!8 og andre nasjonale infrastrukturprosjekter mred ledetider på 10-20 år og risiki for svimlende overskridelser.

I tillegg belemres nærområdene med tunnelldriving og anleggsvirksomheter i bynære strøk i årevis...

 

Ekspertisen bør hentes der den finnes, nemlig fra Hurtigbåtmiljøet og brukerområdene på vestlandet og nord Norge..

 

Når det gjelder styring og eierskap til et eventuelt engagement i Viken,, bør politikerne , , Ruter og de øvrige transportaktører ha mindre makt til fordel for publikum, de reisendes interesser. og nyinnhetet ekspertise. og erfaring

.

Har merket meg Fornbupolitikernrnes resignasjon i disse spørsmål over dominansen og Vetorett fra Ruter og Akerhus Fylke.

Kom igang.

Dette er moro og god tranportpolitikk.

Mulighetene er flere enn antall båt avganger fra Vollen og Nesodden.

Lenke til kommentar

Viken, nytt fylke med lang kystlinje gir nye muligheter for koordinert hurtigbåttraffikk..

 

Nå må Viken se sin besøkeklsestid og få rumpen i gear

Meld dere på ..

Viken blir et nytt fylke med lange kystlinje som omkranser Norges mest folkerike område og er et utmerket utgangspunkt for hurtigbåter.

- snip -

 

TØI har sett på dette, og kommer med følgende konklusjon:

"Selv i de optimistiske scenarioene vil ingen av de aktuelle anløpsstedene ha passasjergrunnlag for å fylle nye hurtigbåtsamband før om minimum ti år. Dette gjelder selv om det offentlige betaler det meste av kostnadene. Båt har i dag mye høyere miljøutslipp per passasjer enn alternativ reise med buss. Innføring av elektrisk fremdrift av båtene kan redusere utslippene til et lavt nivå, men dette vil neppe skje før også bussparken er tilnærmet utslippsfri."

https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=40147

Lenke til kommentar

 

Viken, nytt fylke med lang kystlinje gir nye muligheter for koordinert hurtigbåttraffikk..

 

Nå må Viken se sin besøkeklsestid og få rumpen i gear

Meld dere på ..

Viken blir et nytt fylke med lange kystlinje som omkranser Norges mest folkerike område og er et utmerket utgangspunkt for hurtigbåter.

- snip -

 

TØI har sett på dette, og kommer med følgende konklusjon:

"Selv i de optimistiske scenarioene vil ingen av de aktuelle anløpsstedene ha passasjergrunnlag for å fylle nye hurtigbåtsamband før om minimum ti år. Dette gjelder selv om det offentlige betaler det meste av kostnadene. Båt har i dag mye høyere miljøutslipp per passasjer enn alternativ reise med buss. Innføring av elektrisk fremdrift av båtene kan redusere utslippene til et lavt nivå, men dette vil neppe skje før også bussparken er tilnærmet utslippsfri."

https://www.toi.no/getfile.php?mmfileid=40147

Takk for opplysende informasjon.

Det er umulig å imøtgå tung ekspertise som TØI på saksnivå, men som alle kjenner til , Sannhet er ferskvare , og utviklingen går raskere enn antatt i de fleste tilfelle.

Med all mulig repekt vil jeg anføre følgende.

 

For det første , man bør utvide betraktningen til å omfatte Viken Fylke og ikke bare begrenset til Indre Oslofjord..

Det krangles forsatt om finansiering av Fornebubanen og E-18 er satt på vent og fortsatt ikke omforent. Ingen garanti for fullførelse innen den gitte tidsramme på 10 åpr fra 2015 og antatte kosnader.

Bærum Kommunes vedtatte planer for Fornebus er endret fra 6300 boligenheter til 11.oo Dette representerere en befolkningsvekst som en middels samåby og kan ikke sammenliknes med holdeplasser eller bryggeanløp i utgangspunktet

 

Forurensning, Eksepelvis CO2 og NOX.

Førstnevnte er et globalt problem, sistnevnte et lokalt problem med liten ulempesverdi under overfart i motsetning til buss som følger veinettet i byer og tettbygde strøk.

 

Samfunnsnytte, områdeutvikling, Boligpriser/pendleravstand.

Kvadratmeterprisen for nye boliger på Fornebu er ca NOK 100.000 pr kvm

I mindre urbanestrøk i både nye Asker og Østfold og Buskerud er prisen ca 1/3 del.

Dette vil muliggjøre leilighetskjøp for de ikke fult så bemidflede med en akseptabel pendleravstand og fortsatt tilgang til arbeidsmarkedet i Oslo

Virkning av områdeutvikling er omvendt proposjonal med reisetid., til fordel for boilgkjøpere.

I andre land , som blant annet betjenes av Fjellstrandbygde Foilcats er tomteverdien eksponensielt økende med redusert reisetid , som ruten Hong Kong- Macao til glede eiendomsutviklere og industrifolk.

Det er utmerket at man har TØI rapporten som et utgangspunkt, men jeg føler en oppdatering til dagens siruasjon, også med innspill fra Hu\rtigbåtindustrien kan ha en verdi og at Hurigbåtprosjektet vil være en utmerket mulighet til innspill for såvell tekniske løsninger som samfunnsnytte , miljø, kundetilfredshet og bokvalitet for innbyggerne.

Samfunnsnyttebetrakninger er OK, men vanskelig å vurdere opp mot politikk og markedkrefter.

Politiske preferanser og økonomi går ikke allltid opp og blir umulige å kvantifisere

Sykkelveier til milliarder i Oslo, Bompengefinasiert av bilister, er uimulig å regne hjem med økonomske verdier..

Jeg gjentar derfor mitt ønske om en total kost/nyttevurdering av tog , buss privatbillisme og sykling/trikk/T-bane pr idag som utgangspunkt for oppdateringen

Her må alle kostnader med i sammenlikn som .ivestreringer , avskrivmninger, drift og vedlikehold av såvel infrastruktur som driftsmidler.

 

Jeg tillater meg derfor i mitt enfold å gjenta min oppfordring om mer vekt på mulighetene sett fra ingeniørenes ståsted, og brukerne sett fra de reisende og befolkningens ønsker og preferanser. for hele Viken fylke

De ekisterende løsninger er sikker utviklet i de beste hensikter, men er ikke hellige, eller vaksinert mot endrede forutsetninger og må derfor tåle kontinuerlig oppdaterte vurderinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...