Gå til innhold

Hvilken Elbil har best/dårligst støydemping?


Kahuna

Anbefalte innlegg

Oh yez, det er godt kjent at lavprofil dekk og gjerne bredere dekk støyer mer. Se Benny her feks: https://www.tv2.no/a/3991130/

Nå må du ikke vektlegge hva Benny sier alt for tungt, det kommer mye interessant vås derfra.

Det er mange faktorer som avgjør hvor mye dekk støyer..

Det er blant annet:

-Gummiblanding

-Mønster

-Hastigheten dekket er konstruert for

-Bredde

-Loadindex

 

Mange merker at det er mindre dekkstøy ved omlegging til vinterdekk, dette kan forklares med at flere faktorer er påvirket. Vinterdekkene er som regel laget for lavere hastigheter enn sommerdekkene, de har en annen gummiblanding og et annet mønster.

 

I dag utstyres mange biler med dekk som har hastighetsmerking ZR (over 240), gjerne også med en W (270) på, dekk laget for høye hastigheter har gjerne stivere dekksider som gir mer støy.

I tillegg er det en faktor at man gjerne utstyrer bilene med dekk som har høyere loadindex enn nødvendig, dette er også en faktor som gjør at dekkene må lages mer solide og derfor gjerne vil støye mer.

 

Å ha dekk med riktig loadindex og hastighetsmerking bare akkurat så høy man trenger vil i mange tilfeller gjøre mye med støy. Dette har ikke den godeste Benny fått med seg.

 

 

Jeg har kjørt egolf jeg også. Herregud. Det enkleste er åpenbart skikkelige tester med måleutstyr og ikke bias meninger fra en som tror han har tidenes støy gehør.

Viktigere enn absolutte tall på støyen er hvordan støyen oppfattes underveis i kjøringen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bredere dekk er ikke det samme som lavprofil. Mønsterets utforming i dekkene har mer å si enn lavprofil, og med bredere dekk så får man jo gjerne mer mønster som dytter lufta. Om du ser på TeslaBjørns liste, så ser du høyprofil, lavprofil om hverandre både i toppen av listen og i bunnen. 

 

Hva er TeslaBjørns tester om det ikke er med måleutstyr? Det er jo den jeg bruker, og den du bruker galt. Winter mot winter, summer mot summer, wet mot wet, og dry mot dry. Vanskeligere enn det trenger det ikke være. Mine egne erfaringer blir bare som en bonus for å sette lit på resultatene TeslaBjørn har kommet frem til, med måleutstyr. 

 

Det er to biler der med samme dekktype, men forskjellig høyde på gummi. Hva er resultatet? Mer støy. Også har en bredde, tesla sine er langt breiere enn de andre med samme dekktype. Uten om e-tron da som kjører på ballonger og er åpenbart bedre isolert. 

Lenke til kommentar

Det er to biler der med samme dekktype, men forskjellig høyde på gummi. Hva er resultatet? Mer støy. Også har en bredde, tesla sine er langt breiere enn de andre med samme dekktype. Uten om e-tron da som kjører på ballonger og er åpenbart bedre isolert. 

Kan du forklare logikken mellom lavprofil og støy? Hva er det som lager støy i et dekk? Et lavprofil dekk betyr ikke automatisk mer støy. 

 

https://www.lesschwab.com/article/want-quiet-tires-look-for-these-features.html

 

Hva står det på denne linken? Har du noen kilder som bekrefter at lavprofil automatisk betyr mer støy? Jeg trur du vil slite med å finne det, ettersom det sier absolutt ingenting om bredden på dekkene. Jo større bredde, jo mer mønster i dekkene. Er mønsteret betydelig "opphakket" i motsatt retning av kjøreretningen, så får man støy. Det er en grunn til at store off-road dekk bråker betydelig mye mer enn normale dekk. Lavprofil eller ei. Du må måle hvor mye "viscosity" et dekk faktisk flytter når det ruller. Uavhengig av om det er vann eller luft. Jo mer dekket klarer å flytte, jo mer vil det automatisk støye. 

 

Skal du kjøpe et dekk for å forminske støy, så er jo den linken jeg gav et godt utgangspunkt i hva du skal se etter. Kjøp dekk med et mønster som går mye mer i kjøreretningen, enn på tvers av den. Lavprofil i seg selv har ingenting å si for støy. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har allerede nevnt det i flere poster. Du har seriøse avslutnings problemer/gjentakelse problemer. 

 

Jeg er for lengst ferdig med denne saken, føl fri til å diskutere den videre alene. 

Det er fordi du kommer med usannheter. Jeg beviser i det minste argumentene mine. Når du må det, så mener du ting har gått for langt, og du kjører det off-topic ved å poengtere at det er på tide å stoppe fremfor å besvare for deg. 

 

Om du vil stoppe, så sier jeg som de gangene du har gjort det samme. Stopp. Ikke svar noe mer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...