Syar-2003 Skrevet 10. mai 2019 Del Skrevet 10. mai 2019 Ja det er ingen tvil om at e-tron er langt mer stille. Men det er jo ingen overraskelse, slik har det alltid vært hos tyskerne ift amerikanske biler. Forskjellen nå er bare at e-tron ikke har ICE lyden, som jo bare er en fordel(for de som ønsker stillhet). Men å sammenligne e-tron og model 3 er jo også passe søkt Men dog ett poeng, slik er det bare med amerikanske biler. En ser jo hvordan visa går når de stadig velger rammeløse dører. Noe jeg er sterk motstander av egentlig, men la gå. Jeg har rammeløse dører på min BMW gran turismo. Har du kupé støy som stammer fra rammeløse Tesla Model 3 dører er designet dårlig. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 10. mai 2019 Del Skrevet 10. mai 2019 Nei, begge er winter og golf har dry conditions(fordel), tesla wet. golf; avg 67,7 Model 3; avg 68 Forøvrig bør dette splittes til en egen tråd. Som vanlig havner diskusjonen på ville veier. Satser på en moderator rydder opp. Som du ser finnes det to eGolf tester. En med våt asfalt og en med tørr. Jeg har kjørt både TM3, eGolf og eUp, og som sagt. Tesla Model 3 sammenlignes best med eUp, ikke eGolf. 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Jeg har rammeløse dører på min BMW gran turismo. Har du kupé støy som stammer fra rammeløse Tesla Model 3 dører er designet dårlig. Jeg har tidligere hatt en rammeløs bmw jeg også(1 serie), samme greia. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 (endret) Som du ser finnes det to eGolf tester. En med våt asfalt og en med tørr. Jeg har kjørt både TM3, eGolf og eUp, og som sagt. Tesla Model 3 sammenlignes best med eUp, ikke eGolf. Men dette er din bias mening, som en ser over er det nok mest opp etter hvilken sko den har på. Så skal en jo også legge til at sammenligningene er gjort med en bil som kjører på lavprofil mot en som kjører med langt mer gummi + vått/tørr asfalt. Endret 11. mai 2019 av Salvesen. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 (endret) Jeg har tidligere hatt en rammeløs bmw jeg også(1 serie), samme greia. Du har hatt en «gammal bmw 1 serie » og så. Model 3 sidestiller du jo med BMW 3 serie. Så sammenlikningen din er bare vås. Endret 11. mai 2019 av syar2003 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Du har hatt en «gammal bmw 1 serie » og så. Model 3 sidestiller du jo med BMW 3 serie. Så sammenlikningen din er bare vås. Tja det begynner jo å bli noen år siden. Har dog kjørt GT flere ganger som leiebil og på Bavaria sine kundekvelder både før og etter jeg kjøpte Tesla(jeg var bavaria kunde før...). Det var bare ett eksempel. Jeg kan godt ta GT eksemplet også, det er samme greia. Rammeløse dører fører til mer støy pga konstruksjonen, det er ingen hemmelighet. Dog er bmw generelt sett mer stille enn Tesla, det er vell åpenbart? Likevel har jeg ingen god grunn til å gå tilbake enn så lenge. Slapp av, ta livet med ro og ikke bli så oppspilt. Går mye bedre da. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 (endret) Tja det begynner jo å bli noen år siden. Har dog kjørt GT flere ganger som leiebil og på Bavaria sine kundekvelder både før og etter jeg kjøpte Tesla(jeg var bavaria kunde før...). Det var bare ett eksempel. Jeg kan godt ta GT eksemplet også, det er samme greia. Rammeløse dører fører til mer støy pga konstruksjonen, det er ingen hemmelighet. Dog er bmw generelt sett mer stille enn Tesla, det er vell åpenbart? Likevel har jeg ingen god grunn til å gå tilbake enn så lenge. Slapp av, ta livet med ro og ikke bli så oppspilt. Går mye bedre da. Det er ingen hemmelighet at støyen i Model 3 IKKE kun har med rammeløst vindu/ dørdesign å gjøre. Har den dette er det dårlig forsegling samt at det ikke er lydisolerende glass. Eller en fabrikasjons feil på din modell i sealing på linje med det skjeve tak vinduet.Om du vil redusere kupestøy i din model 3 så anbefaler jeg deg å følge denne: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/reducing-noise-and-keeping-the-door-sills-clean.141218/ Tesla har heller ikke etter hva jeg forstår lydisolert frontrute hverken på M3 eller S (som er standard på BMW 3serie, og hvor lydisolerende sideruter fremme er opsjon). Støydemping generelt er mye bedre ivaretatt hos Mercedes, Audi og BMW sine premium modeller. Ingen som er oppspilt , slutt med stråmannsargumentasjon. Endret 11. mai 2019 av syar2003 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Det er ingen hemmelighet at støyen i Model 3 IKKE kun har med rammeløst vindu/ dørdesign å gjøre. Har den dette er det dårlig forsegling samt at det ikke er lydisolerende glass. Eller en fabrikasjons feil på din modell i sealing på linje med det skjeve tak vinduet. Om du vil redusere kupestøy i din model 3 så anbefaler jeg deg å følge denne: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/reducing-noise-and-keeping-the-door-sills-clean.141218/ Tesla har heller ikke etter hva jeg forstår lydisolert frontrute hverken på M3 eller S (som er standard på BMW 3serie, og hvor lydisolerende sideruter fremme er opsjon). Støydemping generelt er mye bedre ivaretatt hos Mercedes, Audi og BMW sine premium modeller. Ingen som er oppspilt , slutt med stråmannsargumentasjon. .jeg tror du har missforstått. Jeg sier ikke at rammeløse vinduer grunnen til støy. Ikke har jeg mye støy i min heller. Poenget er at jeg ikke liker det og at det er åpenbart bedre med rammer for støy reduksjon. Det er ingen nyhet. Derfor hadde jeg foretrukket en modell med rammer rundt dørene hadde jeg hatt valget. Har ikke problemer med støy. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Men dette er din bias mening, som en ser over er det nok mest opp etter hvilken sko den har på. Så skal en jo også legge til at sammenligningene er gjort med en bil som kjører på lavprofil mot en som kjører med langt mer gummi + vått/tørr asfalt. Hvordan kan det være det, når det bekreftes av TeslaBjørns tester? VW eUp er nærmere Model 3 resultatene kontra eGolf. Det ser du jo selv. Om du mener at dekk er løsningen, så får du komme med kilder som bekrefter det, hvis ikke blir det bare vill gjetning. 5 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 (endret) Hvordan kan det være det, når det bekreftes av TeslaBjørns tester? VW eUp er nærmere Model 3 resultatene kontra eGolf. Det ser du jo selv. Om du mener at dekk er løsningen, så får du komme med kilder som bekrefter det, hvis ikke blir det bare vill gjetning.Det er 0,3db forskjell i snitt og egolf har langt mer gummi og tørre forhold. Der er vel ganske åpenbart at dekk spiller stor rolle og forskjellene er små. Slik ser iallefall jeg det og det er min bias mening. Forøvrig er den lengre i fra eup. En hel db. Endret 11. mai 2019 av Salvesen. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 (endret) Det er 0,3db forskjell i snitt og egolf har langt mer gummi og tørre forhold. Der er vel ganske åpenbart at dekk spiller stor rolle og forskjellene er små. Slik ser iallefall jeg det og det er min bias mening. Forøvrig er den lengre i fra eup. En hel db. Nå må du gi deg? Jeg tok til og med screenshot av tabellen. Du må lese av wet mot wet, og dry mot dry. Wet mot wet gir 1,7 db i forskjell. Dry mot dry gir 1.3 og 1.2 db i forskjell. Hvor i allverden får du dine 0.3db i forskjell fra? Samtidig ser vi at VW eUp havner på ekstakt samme db restulat som Model 3 i wet mot wet, og dette stemmer fint etter mine egne ører, da jeg har kjørt eGolf og Model 3 på samme dag og har fått sammenlignet, samtidig som jeg har kjørt eGolf og eUp også på samme dag og har fått sammenlignet. Begge gangene så var det godt hørbart at eUp bråkte mer enn eGolfen, og det var det også mot Model 3. Så tabellen til TeslaBjørn stemmer greit. Om man kan forbedre Model 3 med bedre dekk, så kan man gjøre det samme med absolutt alle biler. Problemet her da, blir å sammenligne Nokian R3 på tvers av tabellen da det er de dekkene man har flest av der. Hva viser resultatet med Nokian R3? De dekkene er både de som gir minst db i toppen av lista, men også de dekkene som avgir dårligst resultat i en TM3. Endret 11. mai 2019 av oophus3do 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Nå må du gi deg? Jeg tok til og med screenshot av tabellen. Du må lese av wet mot wet, og dry mot dry. Wet mot wet gir 1,7 db i forskjell. Dry mot dry gir 1.3 og 1.2 db i forskjell. Hvor i allverden får du dine 0.3db i forskjell fra? Samtidig ser vi at VW eUp havner på ekstakt samme db restulat som Model 3 i wet mot wet, og dette stemmer fint etter mine egne ører, da jeg har kjørt eGolf og Model 3 på samme dag og har fått sammenlignet, samtidig som jeg har kjørt eGolf og eUp også på samme dag og har fått sammenlignet. Begge gangene så var det godt hørbart at eUp bråkte mer enn eGolfen, og det var det også mot Model 3. Så tabellen til TeslaBjørn stemmer greit. Om man kan forbedre Model 3 med bedre dekk, så kan man gjøre det samme med absolutt alle biler. Problemet her da, blir å sammenligne Nokian R3 på tvers av tabellen da det er de dekkene man har flest av der. Hva viser resultatet med Nokian R3? De dekkene er både de som gir minst db i toppen av lista, men også de dekkene som avgir tredje mest db i en Tesla Model 3 LRP. Model 3 taper kun mot Fiat 500 og Nissan eNV200. Tror du skal lese en gang til jeg. Øverste model 3. 68. Nederste egolf 67.7. Som sagt, hjul spiller stor rolle. Det er absolutt ingenting mer å diskutere. Det som skal sies er sagt. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Tror du skal lese en gang til jeg. Øverste model 3. 68. Nederste egolf 67.7. Som sagt, hjul spiller stor rolle. Det er absolutt ingenting mer å diskutere. Det som skal sies er sagt. Nei, jeg har ringet rundt de du må sammenligne med. Hvorfor i allverden sammenligner du ikke sommer mot sommer, og vinter mot vinter, samt wet mot wet, og dry mot dry? Enhver normal person ville jo prøvd å ha så like utgangspunkt som overhodet mulig? eGolf med Continental VC7 på "Winter-Wet" gir et snitt på 66,3 db. TM3 med Gripmax SP på "Winter-Wet" gir et snitt på 68 db. Altså forskjell på 1.3 db. Samtidig ser vi at det ikke er dekkene det er et problem med hos TM3. Gripmax SP dekkene må jo være en av de bedre dekkene for TM3, når Nokian R3 dekkene bråker mer, mens de samtidig også bråker minst hos en Audi e-tron? 1.3 db i forskjell stemmer også godt overens med mine egne ører. Det var 100% hørbart at TM3 bråkte mer enn eGolfen når jeg prøvekjørte den, etter jeg kom dit med eGolfen. Det stemmer greit at eUp bråker omtrent likt som TM3. Du får fortsette å dekke for øynene og stikke fingrene i ørene om du vil det, men det hjelper ikke Tesla noe særlig. De burde rett og slett fikse et slikt problem, om løsningene er så enkle som noen matter. Det er jo hele poenget her? Hvorfor nekte for at TM3 kunne vært bedre lydisolert? 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Nei, jeg har ringet rundt de du må sammenligne med. Hvorfor i allverden sammenligner du ikke sommer mot sommer, og vinter mot vinter, samt wet mot wet, og dry mot dry? Enhver normal person ville jo prøvd å ha så like utgangspunkt som overhodet mulig? eGolf med Continental VC7 på "Winter-Wet" gir et snitt på 66,3 db. TM3 med Gripmax SP på "Winter-Wet" gir et snitt på 68 db. Altså forskjell på 1.3 db. Samtidig ser vi at det ikke er dekkene det er et problem med hos TM3. Gripmax SP dekkene må jo være en av de bedre dekkene for TM3, når Nokian R3 dekkene bråker mer, mens de samtidig også bråker minst hos en Audi e-tron? 1.3 db i forskjell stemmer også godt overens med mine egne ører. Det var 100% hørbart at TM3 bråkte mer enn eGolfen når jeg prøvekjørte den, etter jeg kom dit med eGolfen. Det stemmer greit at eUp bråker omtrent likt som TM3. Du får fortsette å dekke for øynene og stikke fingrene i ørene om du vil det, men det hjelper ikke Tesla noe særlig. De burde rett og slett fikse et slikt problem, om løsningene er så enkle som noen matter. Det er jo hele poenget her? Hvorfor nekte for at TM3 kunne vært bedre lydisolert? Sammenligningen jeg ligger til grunn gir egolfen en fordel. Skjønner ikke at du kan klage på dette. Men det er jo bare en grunn. Du ror og ror. Det er helt idiotisk å prøve å dra e-tron har samme dekk greiene. Model 3 har lavprofil av disse dekkene. E-tron kjører på ballonger i frohold. Poengene blir for idiotiske til en videre diskusjon. Jeg har sagt mitt. Dekk har mye å si for støy. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 (endret) Sammenligningen jeg ligger til grunn gir egolfen en fordel. Skjønner ikke at du kan klage på dette. Men det er jo bare en grunn. Du ror og ror. Det er helt idiotisk å prøve å dra e-tron har samme dekk greiene. Model 3 har lavprofil av disse dekkene. E-tron kjører på ballonger i frohold. Poengene blir for idiotiske til en videre diskusjon. Jeg har sagt mitt. Dekk har mye å si for støy. Nei, sammenligningen du bruker, bruker du kun pga du fant minst avvik der. Samtidig sier jeg, som har personlig erfaringer med begge bilene at TM3 er hørtbart mer støyete i kupeen. Hankook dekkene til eGolf er også mer støyete enn Continental dekkene, og jeg vet at Nokian R3 dekkene er enda bedre, siden en på jobb har disse. e-tron er jo ikke den eneste bilen med Nokian R3 dekkene? Se nå for søren på tabellen. e-Niro, Kia Soul, BMW i3 e-Crafter, Kona, Ioniq har også brukt de dekkene. Det at dekkene vises både i bunnen og i toppen kan direkte poengtere at støyisolering har noe for seg. Ergo, TM3 gjør det ikke særlig godt her på denne tabellen og testen som TeslaBjørn bruker. Det er vell også en grunn til at man finner støyisolasjons produkter på ebay for Tesla? Samt at det er fokus rundt DIY prosjekter som skal forbedre støyisolasjonen? Endret 11. mai 2019 av oophus3do 5 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Nei, sammenligningen du bruker, bruker du kun pga du fant minst avvik der. Samtidig sier jeg, som har personlig erfaringer med begge bilene at TM3 er hørtbart mer støyete i kupeen. Hankook dekkene til eGolf er også mer støyete enn Continental dekkene, og jeg vet at Nokian R3 dekkene er enda bedre, siden en på jobb har disse. e-tron er jo ikke den eneste bilen med Nokian R3 dekkene? Se nå for søren på tabellen. e-Niro, Kia Soul, BMW i3 e-Crafter, Kona, Ioniq har også brukt de dekkene. Det at dekkene vises både i bunnen og i toppen kan direkte poengtere at støyisolering har noe for seg. Ergo, TM3 gjør det ikke særlig godt her på denne tabellen og testen som TeslaBjørn bruker. Det er vell også en grunn til at man finner støyisolasjons produkter på ebay for Tesla? Jeg har aldri i mitt liv sett slike produkter for andre "premium" biler. Det er ingen av de som kjører på lavprofil. Klarer du seriøst ikke å stoppe? Du får kjøpe deg lav profil pilot sport dekk da så kan vi ta testen meg å deg sammen. For jeg har ikke plass ballonger og småfelger på min bil dessverre. Om ikke så legger vi ballen her. Det eneste jeg har prøvd å si er at dekk har nye å si. Å det ser en fint ut i fra tabellen. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Det er ingen av de som kjører på lavprofil. Klarer du seriøst ikke å stoppe? Du får kjøpe deg lav profil pilot sport dekk da så kan vi ta testen meg å deg sammen. For jeg har ikke plass ballonger og småfelger på min bil dessverre. Om ikke så legger vi ballen her. Det eneste jeg har prøvd å si er at dekk har nye å si. Å det ser en fint ut i fra tabellen. Lavere profil på et dekk tilsvarer ikke automatisk mer støy? Hvor har du det ifra? Designet i "mønsteret" i dekkene er mer avgjørende. Hvilke dekk som flytter mer luft. Uansett spiller det liten rolle, når man uansett sammenligner fra bil til bil. Om bilen har større profil, og "mønster" som går på tvers av lengderetningen, så skulle en tru at man designet bilen for å fjerne mer støy enn en liten bil som ikke hadde det. Tesla Model 3 gjør det dårlig i en slik test, uavhegnig om du prøver å trøste deg med at eGolfen er nesten like dårlig. eGolfen er ikke en bil som er designet for å være en elbil fra start av. Egentlig er jeg overrasket over at eGolfen i det hele tatt "vinner" i en test som dette. Nei, det enkleste ville vært for deg å prøvekjøre elbiler, slik at du kan sammenligne selv. Jeg har selv hørt eGolf og TM3 på samme dag, og det var markant mer støy i en TM3. Om dette kun utgjøres av 0.3db eller 1.7 db spiller liten rolle, så lenge det er markant hørbart. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Lavere profil på et dekk tilsvarer ikke automatisk mer støy? Hvor har du det ifra? Designet i "mønsteret" i dekkene er mer avgjørende. Hvilke dekk som flytter mer luft. Uansett spiller det liten rolle, når man uansett sammenligner fra bil til bil. Om bilen har større profil, og "mønster" som går på tvers av lengderetningen, så skulle en tru at man designet bilen for å fjerne mer støy enn en liten bil som ikke hadde det. Tesla Model 3 gjør det dårlig i en slik test, uavhegnig om du prøver å trøste deg med at eGolfen er nesten like dårlig. eGolfen er ikke en bil som er designet for å være en elbil fra start av. Egentlig er jeg overrasket over at eGolfen i det hele tatt "vinner" i en test som dette. Nei, det enkleste ville vært for deg å prøvekjøre elbiler, slik at du kan sammenligne selv. Jeg har selv hørt eGolf og TM3 på samme dag, og det var markant mer støy i en TM3. Om dette kun utgjøres av 0.3db eller 1.7 db spiller liten rolle, så lenge det er markant hørbart. Oh yez, det er godt kjent at lavprofil dekk og gjerne bredere dekk støyer mer. Se Benny her feks: https://www.tv2.no/a/3991130/ Jeg har kjørt egolf jeg også. Herregud. Det enkleste er åpenbart skikkelige tester med måleutstyr og ikke bias meninger fra en som tror han har tidenes støy gehør. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Oh yez, det er godt kjent at lavprofil dekk og gjerne bredere dekk støyer mer. Se Benny her feks: https://www.tv2.no/a/3991130/ Jeg har kjørt egolf jeg også. Herregud. Det enkleste er åpenbart skikkelige tester med måleutstyr og ikke bias meninger fra en som tror han har tidenes støy gehør. Bredere dekk er ikke det samme som lavprofil. Mønsterets utforming i dekkene har mer å si enn lavprofil, og med bredere dekk så får man jo gjerne mer mønster som dytter lufta. Om du ser på TeslaBjørns liste, så ser du høyprofil, lavprofil om hverandre både i toppen av listen og i bunnen. Hva er TeslaBjørns tester om det ikke er med måleutstyr? Det er jo den jeg bruker, og den du bruker galt. Winter mot winter, summer mot summer, wet mot wet, og dry mot dry. Vanskeligere enn det trenger det ikke være. Mine egne erfaringer blir bare som en bonus for å sette lit på resultatene TeslaBjørn har kommet frem til, med måleutstyr. 6 Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 12. mai 2019 Del Skrevet 12. mai 2019 Lånte en TM3 sist søndag, fantastisk bil på nesten alle måter! To ting trakk ned; støy og stivhet. Bilen jeg lånte hadde fortsatt vinterdekk, så det må ta noe av skylden, men støynivået er det som etter min erfaring skiller TM3 og TMS i størst grad hva komfort angår. Dernest kommer stivheten i mangel på luftfjering. Nå skiller det mange hundretusen kroner i utsalgspris på disse modellene, men om Tesla fikser litt bedre lyddemping i hjulbuer, bagasjerom osv, løftes denne mange hakk opp for min del. For full disclosure, eier jeg en i-pace og en leaf i dag. Men er stor fan av tesla, og har disponert en TMS i lang tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå