Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Viftereim/ dynamo-problemer?


Anbefalte innlegg

Snikstrøm ja? Nytt ord for meg. Hva må jeg bytte ut da?

Du kan måle hvor mye den trekker ved hjelp av multimeteret du kjøpte. Deretter trekke ut sikringer for å se om det stopper.

Mulig noen andre har en bedre løsning.

 

Edit, veldig ofte er det ettermonterte cd spillere eller forsterkere som ikke er montert korrekt som trekker strøm, andre ting er f.eks om man har noe i sigarett-tenneren, lys som er på osv...

Endret av mrpc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ihvertfall ikke noen cd-spiller eller forsterker i bilen, er en gammel bil jeg kjøpte i fjor av en pensjonist (Hyundai Atos 2004) Sigarettenner er borte, og ingen lys er på annet enn klokka.
Siden det har vært en del skrikelyder i bilen før dette skjedde første gang, for en del uker siden, så er det for meg nærliggende å tenke at det handler noe om det.

Lenke til kommentar

Om skrikingen var viftereima som var slakk, så har det ikke noe med det å gjøre.

 

For å måle strøm med multimeteret så flytter en den røde ledningen over på andre hullet. Men pass på når det er koblet slik så går strømmen rett igjennom multimeteret så en må være forsiktig hva en kobler det til.

En plass en kan måle er om en tar ut en sikring også måle om der går strøm når multimeteret er koblet til (som strømmåler) istedet for sikringen. Altså koblet til de to metall-delene som sikringen var koblet til. 

Edit: Har ikke prøvd dette selv og er litt usikker på om der kan gå for mye strøm (10A) over enkelte sikringer.

 

En ting du kan se etter uten måleutstyr er om lys i kupe og bagasjerom går av som det skal.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Hvis du er usikker på å bruke multimeter så ville jeg vært forsiktig med å måle strøm med det. Måle spenning er relativt trygt men når en måler strøm er det fort gjort å kortslutte ting.

 

Du må nemlig måle i serie med det du skal måle. Ikke direkte på pluss og minus som med spenning. Multimeteret ditt klarer også bare ca. 10A, noe du lett overskrider hvis du skrur på tenninga mens du måler.

Lenke til kommentar

Mener du slik? Har tatt av den kabelskoen som gikk til minuspol.

Ja det var det jeg mente. Du kan lade opp batteriet og det skal da ha 12.72V etter du kobler av laderen igjen.

Det kan være interessant å vite hvor fort batteriet tømmes til å ha f.eks bare 12.0V.

Lenke til kommentar

Fant en fin guid på youtube om du ønsker å sjekke om den trekker strøm:

Det beste er å ikke å ha nøkkelen i tenninga og lukke alle dørene for få en mest mulig korrekt avlesing av hvor mye strøm den trekker og hvis du har tenninga på så kan multimeteret ditt ryke..

Gjøres på eget ansvar.

 

 

 

 

edit og du må ladet opp batteriet først

Endret av mrpc
Lenke til kommentar

Tusen takk! Problemet er at jeg ikke klarer å lade opp batteriet med batterilader. Kanskje laderen er defekt. Kan kjøpe et nytt i morgen og sjekke. Har jo nettopp kjøpt nytt batteri, kan jo ikke kjøpe nytt hver uke til jeg finner ut av problemet :/ 

Endret av Serene
Lenke til kommentar

Skal følge oppskriften på den videoen når jeg har klart å få ladet opp batteriet igjen. Kjøper ny batterilader i løpet av helgen.

Når jeg måler spenning når ledningene til batteriet står på ser jeg 0,2 V.
Når jeg tar av koblingen til den negative, så er vi oppe på 5V. 
Skulle gjerne fått forklart hvorfor, slik at jeg forstår dette bedre.

Ser det står en sikringsboks rett ved batteriet også, i tillegg til den inne bilen, så det kan være mang feilkilder å sjekke tenker jeg.

Lenke til kommentar

Har du 0,5V på batteriet er det sansynligvis defekt. Blybatterier ødelegges veldig fort hvis spenninga går noe særlig under 11V.

 

Så utrolig surt. Satte i nytt batteri for noen dager siden. Ingen vits i å prøve å lade opp? Siden det ikke e noe liv i batteriladeren, tenkte jeg at den kanskje er ødelagt, og vurderte å prøve med ny lader. 

 

Er det beste egentlig å kjøpe nytt batteri, og så koble av den negative polen til jeg finner problemet? Og kjøre den testinga med de ulike sikringene?

Lenke til kommentar

Hvis du får ladet det opp umiddelbart så kan du kanskje redde det. Muligens med noe redusert kapasitet.

 

Hvis du får liv i batteriet igjen eller kjøper nytt så bør du koble fra minuskabelen så lenge du ikke bruker bilen ja. Du må også forsikre deg at du har minimum 13,5V på batteripolene med motoren i gang. Helst 14-14,5V.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Fant en fin guid på youtube om du ønsker å sjekke om den trekker strøm:

Det beste er å ikke å ha nøkkelen i tenninga og lukke alle dørene for få en mest mulig korrekt avlesing av hvor mye strøm den trekker og hvis du har tenninga på så kan multimeteret ditt ryke..

Gjøres på eget ansvar.

 

 

 

 

edit og du må ladet opp batteriet først

 

Hei og takk for råd.

Ting tar litt tid her, så det er først nå at jeg har begynt å ta tak i dette.

Har kjøpt nytt batteri og har fram til nå bare tatt av minuspolen hver gang bilen står i ro. Det fungerer finfint det, når jeg har kjørt er batteriet på rundt 14V ser jeg.

 

Så nå tenkte jeg å forsøke dette som er vist på denne videoen. Når han på videoen fra 3:28 skal koble for å måle ampere mellom minuspol og ledninga (vist på den tegninga) så får han ca 8 ampere. Når jeg måler får jeg bare 0,27. Så jeg har ikke satt i gang å trekke ut sikring for sikring før jeg finner ut at jeg gjør dette riktig. Her er hvordan det ser ut på mitt multimeter. Blir dette rett?

 

post-169980-0-89175400-1560623163_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...