Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Viftereim/ dynamo-problemer?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har ikke hatt lappen så lenge, og dermed ikke opparbeidet meg så mye kunnskap om bilens indre liv ennå. Forsøker å reparere selv det jeg kan av økonomiske grunner (har skiftet bremseklosser selv og byttet oljetrykksensor, men det er også alt), og håper jeg kan få hjelp her inne til å diagnostisere hvor feilen ligger før jeg eventuelt sender til verksted.

Før bilen stoppet helt opp hørte jeg mye skriking fra bilen ved oppstart, det ga seg etter noen sekunder. Så en dag var batteriet flatt, og jeg måtte bruke starthjelp.
Gjorde dette ved to tilfeller.
Så lot batteriet seg ikke lade opp med starthjelp lenger.

Jeg har forstått det slik at årsaken kan være slakk viftereim (derav skriking).
Er den slakk så lar ikke dynamo seg dra rundt lenger. 
Kan dette stemme?

Så jeg har ihvertfall strammet til viftereimen nå.
Men jeg får stadig ikke liv i bilen ved hjelp av starthjelp.

Kan det bety at dymano er død?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har muligheten kjøp en batterilader og lad batteriet. Et fullt batteri har 12.72Volt (11.9V ved 25% fult).

Spenningen kan du måle med et multimeter.

Når bilen har startet så skal dynamoen lade batteriet, dvs at du kan måle ladespenningen batteriet mottar på batteri polene. Ladespenningen vil ofte være rundt 14.4V.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Ja, jeg skrev muligens feil, er en batterilader jeg har brukt.
https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/batterilader-612-v-758-a-2000030702*
Får likevel ikke liv i bilen. Har også byttet sikring i denne laderen.

Har multimeter, men har ikke helt funnet ut hvordan jeg bruker den ennå. Skal jeg google litt, men hvis noen har tid til å forklare hvordan jeg bruker den for å måle batteriet, så hadde det vært supert :)

 

Lenke til kommentar

Multimeter:

Svart ledning (minus) skal i hullet i midten, merket COM

Rød ledning (pluss) skal i hullet til høyre merket V

Vri bryteren tre hakk til høyre til 20V likestrøm.

Du kan nå måle likestrøms spenninger opp til 20V.

Mål ved å sette rød ledning til pluss pol på batteri og svart ledning til minus pol på batteri.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eller at batteriet er flatt. Batteriet i multimeteret altså.

 

Ja, det lønte seg å ha (host) batteri i multimeteret først....

 

Da har jeg målt, og det ble 0.00... Batteriet ble byttet i høst. Kan det være at batteriet er blitt ødelagt pga dynamoproblemer som følge av slakk viftereim? Forsøker å forstå forklaringsforholdene her.

Lenke til kommentar

Det kan også være at dynamoen har "varmskjært" seg og sitter fast, dette vil også lage skrikelyd.

 

Isåfall vil motoren sitte børr fast nå som du har strammet reima.

 

Et mål over batteriet som sier 0.00 er et mål som ikke hører hjemme noen plass. Prøv igjen.

Lenke til kommentar

Det kan også være at dynamoen har "varmskjært" seg og sitter fast, dette vil også lage skrikelyd.

 

Isåfall vil motoren sitte børr fast nå som du har strammet reima.

 

Et mål over batteriet som sier 0.00 er et mål som ikke hører hjemme noen plass. Prøv igjen.

 

Prøvde igjen :) Får det opp til 0.06 før det faller til 0,00 på noen sekunder.

Når jeg har satt på batterilader er det null reaksjon der også.

 

Varmskjært dynamo som sitter fast, er dette noe jeg kan finne ut av selv? Skal det gå an å bevege på dynamo?

Lenke til kommentar

Om du måler ca 12.7 V på batterien når motoren ikke er i gang så er batteriet full-ladet og trolig ok. Om du måler over 14V på batteriet med motor igang så er dynamo ok.

Du må ha et batteri som virker for å få start, og for videre feilsøking.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Prøvde igjen :) Får det opp til 0.06 før det faller til 0,00 på noen sekunder.

Det der høres ut som du har satt multimeteret på vekselstspenning i stedet for likespenning.

 

Er du sikker på at du har satt det som på bildet under?

post-18544-0-85021200-1557864152_thumb.png

 

Hvis du likevel måler 0,00V så ville jeg testa multimeteret på et annet batteri. Et AA/AAA, 9V eller lignende. 0,00V på et blybatteri er uvanlig. Ikke umulig, men veldig uvanlig.

 

Sjekk også at du ikke har trykka på den gule knappen (Hold). Pass også på å stikke probene godt inn i batteripolene så du er sikker på å ha god kontakt.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte nytt batteri, og nå fungerer bil igjen. Jeg hadde brukt multimeter rett, for når jeg prøvde på det nye batteriet så viste det 12V.

Har startet opp bilen og kjørt bittelitt, og hører ikke skrikingen fra viftereimen lenger. Strammet bittelitt, så da håper jeg at det var det som skulle til. Har målt spenningen i dynamo i tråd med YouTube-lenke over, og fant at den var tilfredsstillende. Har målt batteri når det motoren er i gang, og den viser da 14,3, så da regner jeg med at dynamo er frisk. Men regner med at hvis det blir ulyder igjen må jeg vel stramme litt til eller bytte reim slik at jeg ikke får problemer igjen.

Takk for god hjelp til en nybegynner på biler her! :)


 

Lenke til kommentar

STADIG PROBLEMER..... Noen som kan hjelpe?

Har byttet batteri, skulle kjøre noen dager etter, og da er det flatt igjen.
Jeg hadde mellomtiden kun kjørt i et minutt for å teste reaksjon etter å ha byttet batteri, og for å måle spenning mens motoren gikk.
 

Multimeter måler nå 0,10
Prøver batterilader: Ingen reaksjon.

Så hva er problemet her? Hva er det som trekker strøm ut av et splitternytt batteri?
Er det defekt dynamo? Er det andre ting som påvirker batteriet når motoren ikke er i gang?

Lenke til kommentar

Regner med du har noe som trekker strøm når bilen er parkert, såkalt snikstrøm. Batteriet tåler generelt veldig dårlig å bli fullstendig utladet å det er sikkert derfor det andre batteriet ditt ble så raskt dårlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...