Serene Skrevet 12. mai 2019 Del Skrevet 12. mai 2019 Hei! Jeg har ikke hatt lappen så lenge, og dermed ikke opparbeidet meg så mye kunnskap om bilens indre liv ennå. Forsøker å reparere selv det jeg kan av økonomiske grunner (har skiftet bremseklosser selv og byttet oljetrykksensor, men det er også alt), og håper jeg kan få hjelp her inne til å diagnostisere hvor feilen ligger før jeg eventuelt sender til verksted.Før bilen stoppet helt opp hørte jeg mye skriking fra bilen ved oppstart, det ga seg etter noen sekunder. Så en dag var batteriet flatt, og jeg måtte bruke starthjelp.Gjorde dette ved to tilfeller.Så lot batteriet seg ikke lade opp med starthjelp lenger.Jeg har forstått det slik at årsaken kan være slakk viftereim (derav skriking).Er den slakk så lar ikke dynamo seg dra rundt lenger. Kan dette stemme?Så jeg har ihvertfall strammet til viftereimen nå.Men jeg får stadig ikke liv i bilen ved hjelp av starthjelp. Kan det bety at dymano er død? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 12. mai 2019 Del Skrevet 12. mai 2019 (endret) Om du har muligheten kjøp en batterilader og lad batteriet. Et fullt batteri har 12.72Volt (11.9V ved 25% fult). Spenningen kan du måle med et multimeter. Når bilen har startet så skal dynamoen lade batteriet, dvs at du kan måle ladespenningen batteriet mottar på batteri polene. Ladespenningen vil ofte være rundt 14.4V. Endret 12. mai 2019 av Svein M Lenke til kommentar
Serene Skrevet 12. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2019 Ja, jeg skrev muligens feil, er en batterilader jeg har brukt.https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/batteriladere/batterilader-612-v-758-a-2000030702*Får likevel ikke liv i bilen. Har også byttet sikring i denne laderen.Har multimeter, men har ikke helt funnet ut hvordan jeg bruker den ennå. Skal jeg google litt, men hvis noen har tid til å forklare hvordan jeg bruker den for å måle batteriet, så hadde det vært supert Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. mai 2019 Del Skrevet 12. mai 2019 Klarer du å slenge opp et bilde av multimeteret ditt så kan vi garantert forklare hva du skal sette det på og hvordan du skal måle. Lenke til kommentar
Serene Skrevet 12. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2019 Her er den jeg har kjøpt fra Claes. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 12. mai 2019 Del Skrevet 12. mai 2019 Multimeter: Svart ledning (minus) skal i hullet i midten, merket COM Rød ledning (pluss) skal i hullet til høyre merket V Vri bryteren tre hakk til høyre til 20V likestrøm. Du kan nå måle likestrøms spenninger opp til 20V. Mål ved å sette rød ledning til pluss pol på batteri og svart ledning til minus pol på batteri.. 1 Lenke til kommentar
Serene Skrevet 13. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2019 Takk for hjelp! Jeg har forsøkt med multimeteret men displayet viser ingenting, verken tall eller symbol. Mulig det er defekt. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. mai 2019 Del Skrevet 13. mai 2019 Eller at batteriet er flatt. Batteriet i multimeteret altså. Lenke til kommentar
Serene Skrevet 14. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2019 Eller at batteriet er flatt. Batteriet i multimeteret altså. Ja, det lønte seg å ha (host) batteri i multimeteret først.... Da har jeg målt, og det ble 0.00... Batteriet ble byttet i høst. Kan det være at batteriet er blitt ødelagt pga dynamoproblemer som følge av slakk viftereim? Forsøker å forstå forklaringsforholdene her. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 14. mai 2019 Del Skrevet 14. mai 2019 Det kan også være at dynamoen har "varmskjært" seg og sitter fast, dette vil også lage skrikelyd. Isåfall vil motoren sitte børr fast nå som du har strammet reima. Et mål over batteriet som sier 0.00 er et mål som ikke hører hjemme noen plass. Prøv igjen. Lenke til kommentar
Serene Skrevet 14. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2019 Det kan også være at dynamoen har "varmskjært" seg og sitter fast, dette vil også lage skrikelyd. Isåfall vil motoren sitte børr fast nå som du har strammet reima. Et mål over batteriet som sier 0.00 er et mål som ikke hører hjemme noen plass. Prøv igjen. Prøvde igjen Får det opp til 0.06 før det faller til 0,00 på noen sekunder. Når jeg har satt på batterilader er det null reaksjon der også. Varmskjært dynamo som sitter fast, er dette noe jeg kan finne ut av selv? Skal det gå an å bevege på dynamo? Lenke til kommentar
Serene Skrevet 14. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2019 Og kan jeg bruke multimeter på dynamo for å sjekke den? Da må vel bilen være i gang?Mao må jeg vel bytte batteri for å finne ut om dynamo må byttes i tillegg? Lenke til kommentar
Fartlitter Skrevet 14. mai 2019 Del Skrevet 14. mai 2019 (endret) Ja du kan sjekke det imens bilen går, finner mange guides på youtube f.eks.Bare pass på at du ikke kommer borti deler som er i bevegelse, lett å glemme når du står oppi der med kabler osv.Du kan jumpstarte/startkable batteriet bare for å teste dynamo om den leverer 14-15v Endret 14. mai 2019 av Fartlitter Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 14. mai 2019 Del Skrevet 14. mai 2019 (endret) Om du måler ca 12.7 V på batterien når motoren ikke er i gang så er batteriet full-ladet og trolig ok. Om du måler over 14V på batteriet med motor igang så er dynamo ok. Du må ha et batteri som virker for å få start, og for videre feilsøking. Endret 14. mai 2019 av Svein M Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 14. mai 2019 Del Skrevet 14. mai 2019 (endret) Prøvde igjen Får det opp til 0.06 før det faller til 0,00 på noen sekunder. Det der høres ut som du har satt multimeteret på vekselstspenning i stedet for likespenning. Er du sikker på at du har satt det som på bildet under? Hvis du likevel måler 0,00V så ville jeg testa multimeteret på et annet batteri. Et AA/AAA, 9V eller lignende. 0,00V på et blybatteri er uvanlig. Ikke umulig, men veldig uvanlig. Sjekk også at du ikke har trykka på den gule knappen (Hold). Pass også på å stikke probene godt inn i batteripolene så du er sikker på å ha god kontakt. Endret 14. mai 2019 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Serene Skrevet 19. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2019 Kjøpte nytt batteri, og nå fungerer bil igjen. Jeg hadde brukt multimeter rett, for når jeg prøvde på det nye batteriet så viste det 12V.Har startet opp bilen og kjørt bittelitt, og hører ikke skrikingen fra viftereimen lenger. Strammet bittelitt, så da håper jeg at det var det som skulle til. Har målt spenningen i dynamo i tråd med YouTube-lenke over, og fant at den var tilfredsstillende. Har målt batteri når det motoren er i gang, og den viser da 14,3, så da regner jeg med at dynamo er frisk. Men regner med at hvis det blir ulyder igjen må jeg vel stramme litt til eller bytte reim slik at jeg ikke får problemer igjen.Takk for god hjelp til en nybegynner på biler her! Lenke til kommentar
Serene Skrevet 22. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2019 STADIG PROBLEMER..... Noen som kan hjelpe?Har byttet batteri, skulle kjøre noen dager etter, og da er det flatt igjen.Jeg hadde mellomtiden kun kjørt i et minutt for å teste reaksjon etter å ha byttet batteri, og for å måle spenning mens motoren gikk. Multimeter måler nå 0,10Prøver batterilader: Ingen reaksjon.Så hva er problemet her? Hva er det som trekker strøm ut av et splitternytt batteri?Er det defekt dynamo? Er det andre ting som påvirker batteriet når motoren ikke er i gang? Lenke til kommentar
Gjest mrpc Skrevet 22. mai 2019 Del Skrevet 22. mai 2019 Regner med du har noe som trekker strøm når bilen er parkert, såkalt snikstrøm. Batteriet tåler generelt veldig dårlig å bli fullstendig utladet å det er sikkert derfor det andre batteriet ditt ble så raskt dårlig. Lenke til kommentar
Serene Skrevet 22. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2019 Snikstrøm ja? Nytt ord for meg. Hva må jeg bytte ut da? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 22. mai 2019 Del Skrevet 22. mai 2019 Koble minus ledningen av batteri og lade batteriet med lader. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå