fobian Skrevet 12. mai 2019 Del Skrevet 12. mai 2019 Hei jeg har tidligere lagt ut denne tråden på "Annen utdanning", men tenker jeg skal prøve igjen siden jeg fikk ikke noe særlig respons. Til høsten har jeg planer om å begynne å studere informatikk. I løpet av dette "skoleåret" har jeg hatt "fri" år, og så og si ikke rørt bøkene. Dermed tenker jeg det hadde vært litt lurt å friske opp matematikk fra R1 og R2. Dermed lurer jeg på om noen kunne foreslå hvilke emner innenfor R1 og R2 jeg burde repetere, siden jeg tror ikke jeg gidder å gå gjennom alt i begge bøkene? I tillegg så hadde det vært kjekt å sett på matematikk 1 fra UiB, men litt usikker om litteraturliste som er oppgitt for informatikk er oppdatert. Så hadde vært fint hvis noen kunne oppdatert meg der. Kanskje jeg burde kjøpe en bok jeg kunne regne litt it før studie for å få lite forsprang. I så fall hvilke? Det hadde vært sikkert lurt å sett andre fag jeg kommer til å ha første og andre semester. Så har dere noe tips hva jeg burde sett på når det gjelder generelt hele pensum? Mtp programmering og andre emner? https://bibsys-d.alma.exlibrisgroup.com/leganto/readinglist/lists/5214723290002207?institute=47BIBSYS_UBB&fromSaml=true Litteraturliste for Matematikk 1 Lenke til kommentar
Kovalevskaja Skrevet 12. mai 2019 Del Skrevet 12. mai 2019 Hvordan er algebra- og trigonometrikunnskapene dine? Kan være lurt å ha god kontroll på dette, ellers så skal det være nok å følge med undervisninga. Hvis du likevel vil ha et forsprang (og har god kontroll på nevnte område), så står det at dere skal lære - komplekse tall - induksjon - grenseverdi, kontinuitet, derivert (lære og kunne anvende definisjonene) - skjæringssetning, ekstremalverdisetninga, sekantsetninga - derivasjon og antiderivasjon - drøfte funksjoner og tegne grafer - Taylors formel - integrasjon: substitusjon, delvis integrasjon, polynomdivisjon, delbrøksoppspalting, fullføring av kvadrat - kalkulus sitt fundamentalteorem - seperable og første ordens differensialligninger + modellere problemer vha diffligninger - approksimasjon; for å finne tilnærming av røtter og bestemte integral Han her har veldig oversiktlige notater om kalkulus 1 (som er en del av det dere skal gjennom): http://tutorial.math.lamar.edu/Classes/CalcI/CalcI.aspx Han her har veldig lettforståelige forelesninger: https://www.youtube.com/playlist?list=PLF797E961509B4EB5 (dog veldig lange) Liker også Lindstrøms kalkulus' bok. Ellers virker det som dere skal bruke "Elementary Analysis [electronic resource] : The Theory of Calculus / by Kenneth A. Ross.", som man kan se på online. Men ja, det du skal ha er ikke så viktig, det lærer du gjennom semesteret, pass heller på å ha god kontroll på det du gjerne skal kunne før du starter. Kalkulus er ikke så vanskelig, men inneholder ofte en del problemer som kan bli slitsomme hvis man ikke er dreven i algebra. (mer nøyaktiv hvis du vil repetere fra R1+R2; algebra, funksjoner, derivasjon, integrasjon, diffligninger) Ellers, hvis du har lyst på noen litt "artige" matematikkbøker så kan jeg anbefale The Art and Craft of Problem Solving (Zeitz) og how to prove it (Velleman). Introfaget du skal ha krever ingen forkunnskaper, men virker som dere skal ha python. Finnes en del (gratis) nettkurs, hvis du har lyst til å se litt på det før du starter. (Jeg går hverken på UiB eller informatikk, så ikke ta det jeg sier så veldig nøye) 1 Lenke til kommentar
fobian Skrevet 12. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2019 Hvordan er algebra- og trigonometrikunnskapene dine? Kan være lurt å ha god kontroll på dette, ellers så skal det være nok å følge med undervisninga. Hvis du likevel vil ha et forsprang (og har god kontroll på nevnte område), så står det at dere skal lære - komplekse tall - induksjon - grenseverdi, kontinuitet, derivert (lære og kunne anvende definisjonene) - skjæringssetning, ekstremalverdisetninga, sekantsetninga - derivasjon og antiderivasjon - drøfte funksjoner og tegne grafer - Taylors formel - integrasjon: substitusjon, delvis integrasjon, polynomdivisjon, delbrøksoppspalting, fullføring av kvadrat - kalkulus sitt fundamentalteorem - seperable og første ordens differensialligninger + modellere problemer vha diffligninger - approksimasjon; for å finne tilnærming av røtter og bestemte integral Han her har veldig oversiktlige notater om kalkulus 1 (som er en del av det dere skal gjennom): http://tutorial.math.lamar.edu/Classes/CalcI/CalcI.aspx Han her har veldig lettforståelige forelesninger: https://www.youtube.com/playlist?list=PLF797E961509B4EB5 (dog veldig lange) Liker også Lindstrøms kalkulus' bok. Ellers virker det som dere skal bruke "Elementary Analysis [electronic resource] : The Theory of Calculus / by Kenneth A. Ross.", som man kan se på online. Men ja, det du skal ha er ikke så viktig, det lærer du gjennom semesteret, pass heller på å ha god kontroll på det du gjerne skal kunne før du starter. Kalkulus er ikke så vanskelig, men inneholder ofte en del problemer som kan bli slitsomme hvis man ikke er dreven i algebra. (mer nøyaktiv hvis du vil repetere fra R1+R2; algebra, funksjoner, derivasjon, integrasjon, diffligninger) Ellers, hvis du har lyst på noen litt "artige" matematikkbøker så kan jeg anbefale The Art and Craft of Problem Solving (Zeitz) og how to prove it (Velleman). Introfaget du skal ha krever ingen forkunnskaper, men virker som dere skal ha python. Finnes en del (gratis) nettkurs, hvis du har lyst til å se litt på det før du starter. (Jeg går hverken på UiB eller informatikk, så ikke ta det jeg sier så veldig nøye) Tusen takk. Virker som at du har mye nyttig jeg skal sjekket ut! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå