Knudsen12345 Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Hei alle sammen vi slitter økonomisk og trenger noe råd og tips. Vi lever på marginer i det siste selv om vi er i fast arbeid og tjener solid. Vennligst ikke spør hvordan og hvorfor havnet vi i en slik situasjon. Dwt ble gjort masse pwrsoblig feil og det har skjedd det som er skjedd, ingen vei tilbake og vi har gjort en del av endringer og ser framover men slitter når det gjelder gjeld og økonomi. Her er oversikt; Bolig verdig er på cirka 4,1 mil kr Bolig lån er på cirka 2,0 mil kr (rente ganske lav, 2.1 %) Totalt forbrukslån hos begge er cirka 1,3 mil kr Totalt årsinntekt for begge er cirka 1,1 mil kr, netto mnd lønn for begge er 60.000 kr Vi betaler følgende per mnd per dags dato; Bolig lån 10.000 kr Husleie 5000 kr Forbrukslån 25.000 kr Ingen inkasso, ingen betalingsanmerknad men forbrukslån ble flyttet flere ganger. I det aiste får vi ikke mulighet for ny refinansieribg eller ny lån. Når vi betaler disse hoved utgifter gjenstå cirka 20.000 kr plus alle andre utgifter. Med tanke på to små barn er dwt vel ikke så mye. Hva kan vi gjøre i en slik situasjon for å gjøre hverdagen litt enklere? Vi bruker nesten ingen penger på dyre ti g eller luksus living. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Få bakt all forbruksgjeld inn i huslån? Dere har jo 2 millioner å gå på.. Evt selg hus. 1 Lenke til kommentar
Knudsen12345 Skrevet 11. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2019 Hei men hvordan kan vi gjøre den førsre? Jeg har tenkt det også men bankene gir ikke mulighet. Å selge hus er ikke aktuelt dessverre pga skolen og barnehagen. Vet at med flytting til ny område eller mindre leilighet kan vi løse problemet , men vi vil gjerne un gå dette. Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Mulighet til å skifte jobb til en med høyere lønn, evt jobbe overtid? Har dere ting dere kan selge i hjemmet? Har dere unødvendige utgifter, slik som dyre abonnement på tlf, internett, tv, streaming, trengssenter som kan endres evt kuttes ut? Har dere bil? Kan den byttes ut mot billigere modell? 1 Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Har dere prøvd å forhandle med kreditorene på forbrukslånet? Hør om det går an å få ned renten, eller kom med forslag til nedbetalingsavtale. Man kan lære mye slikt ved å se på luksusfellen. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 At du ikke får refinansiert tilsier at du har en dårlig historie hos banken. Har du mange betalingsanmerkninger? Dette er egentlig en Luksusfellen sak, klassisk tilfelle. Begynn med å skaffe oversikt. Hvor har du gjeld, hvor mye og til hvilken rente. Deretter prioriterer du mellom de du skylder, staten og de med høyest rente må betales først, deretter går man suksessivt videre. Så høye renter som dere betaler er virkelig drepende, men sånn er det jo med kortsiktig og usikret gjeld. Kanskje kan du bytte til en annen bank som kan finansiere deg til 80 % av verdi på 4.1 mill, hvis du er tilstrekkelig kredittverdig. Det er vel egentlig det aller viktigste her: Er du betalingsdyktig og kredittverdig, og hva kan du stille som sikkerhet? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Om du ikke får refinansiert boliglånet, så sjekk muligheten for avdragsfrihet på boliglånet. Det du betaler mindre på boliglånet betaler du inn på forbrukslån, det som har høyest rente først. Vil ikke banken gi deg noe som helst på boliglånet? Har du snakket med de eller bare sendt en søknad? Må jo ikke betale ut alle forbrukslån med en gang, noen hundre tusen vil hjelpe mye det også. Lenke til kommentar
Knudsen12345 Skrevet 12. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2019 (endret) takk for svar, ser at det finnes allerede en del av gode tips. Skal prøve å svare her på alle spm. Ingen bil eller andre ting med noe særlig verdi som kan selges. Det ble også gjort allerede en tiltak når det gjelder å redusere unødvendige utgifter, abonnement osv. Ingenting å hente der. Vi bruker ikke så mye penger og virkelig slitter pga nedbetaling av gjeld. Boliglån har vi ikke flyttet noe sted. I fjør prøvde vi å øke boliglån og tanken var å nedbetale dyreste forbrukslån men banken sa nei. Vi har ikke prøvd å flytte boliglån til en annen bank. Når det gjelder forbrukslån som vi har, det ble flyttet flere ganger i de siste årene. Det var mye fram og tilbake. Vi har ingen inkasso eller betalingsannmerkning som sagt, men har fått følelse at vi har dårlig skoring i bankene pga overføring av gjeld i det siste. Vet ikke om det kan være riktig men vi får ikke refinansiert det igjen. Vi har klart å redusere høye renter på forskjellige forbrukslån fra mellom 15 % til 25% til cirka 11%-13% men slitter igjen med nedbetaling. Den beste løsning jeg tenker er å få mulighet og slå sammen boliglån og en del av forbrukslån men vet ikke om det er mulig og hvordan kan man fjøre dette. Vet at Bluestep offer en slik ordning men jeg vil ikke ha noe med Bluestep å gjøre, lest masse negativt om Bluestep Endret 12. mai 2019 av Knudsen12345 Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 12. mai 2019 Del Skrevet 12. mai 2019 Leser jeg riktig at dere har 25 000 i avdrag per måned på forbrukslån? Hva er da totalt lånebeløp og nedbetalingsperiode? Gjelden blir dere ikke kvitt uten videre, så nøkkelen er jo å restrukturere den på best mulig måte, men jeg skjønner at dere har forsøkt det uten hell. Finnes ikke det firma som tilbyr profesjonell hjelp i slike situasjoner og forhandler med kreditorer på vegne av sine kunder? Tilsvarende det vi ser på Luksusfellen? Jeg husker å ha sett et slikt firma nær hvor jeg bodde tidligere. Prøv å søk litt rundt etter slike og se om de kan tilby hjelp. Har dere eventuelt noen rike onkler og tanter som kunne gitt dere et lån? Eventuelt blitt med som medsøker og stilt som garantist? Hvis ikke finnes det jo noe som heter gjeldsordning: https://www.regjeringen.no/no/tema/forbruker/gjeldsordning/id670299/ Høres ut som dere kanskje kvalifiserer til det. Det betyr 5 trange år, men til gjengjeld blir vel alt av gjeld slettet. Lykke til! Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 12. mai 2019 Del Skrevet 12. mai 2019 (endret) Hvis ikke finnes det jo noe som heter gjeldsordning: https://www.regjeringen.no/no/tema/forbruker/gjeldsordning/id670299/ Høres ut som dere kanskje kvalifiserer til det. Det betyr 5 trange år, men til gjengjeld blir vel alt av gjeld slettet. Kan ikke se hvordan de kvalifiserer til det. De har jo faktisk ikke netto-gjeld engang; de kunne bare selge huset og på den måte bli kvitt al gjeld og "vi vil ikke selge huset" er neppe en unnskyldning som godtas. Den undrer meg litt at det går an å ha over millionen i forbrukslån uten å faktisk ha noe av verdi som kan selges. Det lukter igjen litt av "vi har ikke noe vi har lyst å selge av verdi". I tillegg skriver TS at de har 20K+ om måneden til å leve for, og selv med to barn burde det ikke være noe som helst problem; det er nok mer enn hva mange andre par med børn har til overs etter betaling av hus og lån til å leve for. Jeg ville forsøke å flytte lånet og be om 80% eller hva som er maks de kan få og bruke overskydende til å nedbetale forbruksgjelden. Det burde gå greit når man ikke har betalingsanmerkninger. Hvis alt annet feiler, selg huset og innfri al gjeld og start forfra. Endret 12. mai 2019 av tigerdyr 3 Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 12. mai 2019 Del Skrevet 12. mai 2019 Kan ikke se hvordan de kvalifiserer til det. De har jo faktisk ikke netto-gjeld engang; de kunne bare selge huset og på den måte bli kvitt al gjeld og "vi vil ikke selge huset" er neppe en unnskyldning som godtas. Hvis alt annet feiler, selg huset og innfri al gjeld og start forfra. Takk for korreksen. Jeg må innrømme at jeg ikke leste det grundig, men la det ved kun som et forslag. Å selge huset er vel et alternativ, ja. Lenke til kommentar
Neonex Skrevet 12. mai 2019 Del Skrevet 12. mai 2019 (endret) Dette høres for dumt ut. Her har du utelatt masse viktig info, eller så har dere brukt pengene på dyre ferier, feilslåtte investeringer eller annet som ikke kan ha gitt ren materiell verdi. Hva har pengene gått til? Det skal OVERHODET ikke være NOE problem å leve på 20k i mnd for en familie på tre-fire. Om dere heller ikke har bil, da lever dere enormt over evne. 1) Hvorfor betaler dere husleie på 5k i mnd? Eier dere leilighet og det er fellesutgifter? 2) Gå gjennom ALT av utgifter siden 1.1.19, sett opp et budsjett. Post budsjettet her. Et eller annet sted lekker dere alvorlig med penger om 20k å leve på er trangt. 3) Hvilken by bor dere i? Jeg kjøper ca halvparten av maten i vår husholdning til et hus med 3 voksne og bruker aldri mer enn 1000 kr i mnd i snitt. Til slutt - forhør dere med andre banker. Slik jeg forstår det tjener dere 550k hver. Totalt lånn er 3.3m - 2m bolig, 1.3 forbruk. Dere kan potensielt sitte med max 5x-inntekt hver, altså 2.75m - totalt 5,5m i gjeld. Da skal det ikke være noe problem å bake inn 1.3m ekstra i boliglån for begge to. Regner med banken ser på dere som risikokunder, men dette kan de kompensere med å øke renten noe på boliglånet om de er bekymret for deres tidligere økonomiske rot. Skader ikke å spørre, så dette bør dere gjøre snarest. Endret 12. mai 2019 av Neonex Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. mai 2019 Del Skrevet 12. mai 2019 Snakk med andre boliglånsbanker. Økonomien deres tilsier helt klart at dere skal få boliglån nok til å nedbetale forbrukslånet, med mindre dere er veldig gamle. Men det hjelper ikke alene. Hvis dere ikke tar skikkelige grep i familieøkonomien ender dere bare opp med å sette dere i bunnløs forbruksgjeld igjen. Og da sliter dere. Så i tillegg til å refinansiere med pant i bolig må dere ta tak i hva det enn er som har skaffet dere 1,1 millioner i forbruksgjeld. Lær dere gode økonomiske vaner. Jeg forstår at du ikke vil snakke om det i denne tråden, men da er det også vanskelig å gi konkrete råd på den fronten. Det sentrale er: Sørg for at det som gjorde at dere fikk så mye forbrukslån ikke gjentar seg! Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 12. mai 2019 Del Skrevet 12. mai 2019 Tolker jeg første post feil, eller sitter dere igjen med 20 000kr etter alle lån er betalt, og dere er likevel i en situasjon hvor dere sliter med penger? Eneste luksusfelle jeg kan tenke meg ut av dette er at dere har levd lenge med et vanvittig høyt måntlig forbruk, og det å redusere dette til et normalt nivå føles helt feil basert på tidligere levestandard. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 13. mai 2019 Del Skrevet 13. mai 2019 Jeg kjøper ca halvparten av maten i vår husholdning til et hus med 3 voksne og bruker aldri mer enn 1000 kr i mnd i snitt. 2000kr i måneden på mat for tre voksne? Hva spiser dere da, tunfiskbokser og spaghetti? Det er et meget urealistisk matbudsjett hvertfall. Til TS. Syntes du burde vurdere luksusfellen, det er tydelig at du ikke helt vet hvor pengere går og sliter med å få avtale med bankene. Alt dette kan luksusfellen hjelpe deg med bedre enn du kan selv, om du skulle orke å være på tv for å få hjelpen da selvfølgelig. Lenke til kommentar
Neonex Skrevet 13. mai 2019 Del Skrevet 13. mai 2019 (endret) Dessverre litt for lite fisk, men mye kjøttdeig og annet kjøtt, samt kylling. Jeg bedriver periodisk faste, så spiser bare 3 måltider om dagen, som jo hjelper litt såklart. Meget habil til å komme over datovarer på den lokale butikken (samt avtale med kjøpmann om at han tar inn store partier som nærmer seg best før/siste forbruksdag), så har fylt to frysere med 750g kyllingpakker til 20 kr pakken for 8-9 mnd siden, som vi fortsatt holder på å spise ned. Har også noen i familien som jakter en til to ganger i året og har tilgang på fisk i sjøen når vi gidder å dra oss ned der (Som dessverre er litt for sjelden), så da har vi som regel noe selvkost der. Vi spiser meget godt. Til TS: Dere har et tapssluk en eller annen plass i budsjettet. Dette må dere finne og gjøre noe med. Alt dere sparer på å kutte kostnader (til beinet) må dere gjøre, og skyte overskuddet inn på forbruksgjelden. Bruk også alt dere kan av avdragsfrihet på det ordinære lånet og skyt dette inn på det dyreste lånet. Om dere ikke klarer dette selv, må dere ha in noen andre som gjør det, type luksusfellen eller andre. Finnes muligens gjeldsrådgivere i kommunen deres? Enten via NAV eller andre steder... Endret 13. mai 2019 av Neonex Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 13. mai 2019 Del Skrevet 13. mai 2019 Her bør det ikke være mange telefoner til andre banker før man har en løsning. Send inn skjema på nett for noen av de større bankene. Det er krav til 15% egenkapital ved sikkerhet i bolig og dere er innafor dette med samlet gjeld på 3,3. Historikken om hvor mange ganger dere ha refinansiert forbrukslån er ikke noe nye banker sitter på av informasjon. Selv om forbrukslån på 1,3mnok ikke ser bra ut, så finnes det unntak. Feks kan man ha gått konkurs med et enkeltmannsforetak osv. Her er det såpass god margin og bankene er alltid sultne på nye kunder, så dette bør ordne seg veldig enkelt. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 13. mai 2019 Del Skrevet 13. mai 2019 Jeg støtter idéen om at dere bør høre med andre finansinstitusjoner. Lenke til kommentar
Knudsen12345 Skrevet 13. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2019 (endret) Tusen takk alle sammen for gode råd og tips. Jeg ble litt roligere og begynte å tekne positivt. Vi har gjort masse endinger i vårt liv og stoppet alt som gjorde at vi har så mye i forbrukslån i dag. Vi skal gjøre en revurdering av vår økonomi en gang ting og ta kontakt med banker. Håper at vi får positivt svar og ordne vår økonomi. Endret 13. mai 2019 av Knudsen12345 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå