Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Plassering av skjulte VVS-rør (bore i vegg/henge opp bilder)

Anbefalte innlegg

Vi skal henge opp noen bilder i gipsveggen på andre siden av badet (som ble pusset opp av fagfolk for et par år siden) og er bekymret for å treffe vannrørene når vi skal skru opp/bore hull for å henge opp bilder.

Jeg gjetter på at rørene ligger lengst mulig ned mot gulvet, og dette bør dermed ikke bli noe problem, men det blir altså bare en gjetning. Jeg går ut fra at det er en standard som må følges for slikt, så hvor hen blir vannrør inni en vegg plassert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vannrør går nesten alltid rett opp fra dusj og servant. I rørskapet går de som regel inn i toppen, her kan du åpne døren eller lokket og se retningen på de. Horisontale rørføringer er ikke vanlig. Man går vertikalt fra uttak, og opp mot taket svinger man bortover i retning rørskapet før man går ned igjen der.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Standarden er vel at håndverkerne tar bilder og eventuelt lager tegninger av det de gjør.

Det er ingen standard at rør går oppover, faktisk går de ofte nedover mot gulvet i stedet, men det kommer an på hvordan det er bygget, og hvor rørene ender opp osv. det er umulig for noen her å svare på det?

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

En detektor av universaltypen kan være en billig investering?

https://www.clasohlson.com/no/b/Jernvare/H%C3%A5ndverkt%C3%B8y-og-redskap/Stenderdetektorer

Hvor bra fungerer slike?

Jeg ser Clas ohlson har blant annet en fra Bosch for kr. 300,- og en Zirkon for 250,-

Leser tilbakemeldinger på forskjellige slike detektorer der mange snakker om unøyaktighet -det er vel gjerne slik at du får hva du betaler for, men hva er bra nok (for hjemmebruk en gang nå og da)? "Zirkon" er et merke som virker å gå igjen når man søker opp denslags detektorer. Noen som har erfaringer med noen av disse?

Lenke til kommentar

Hvor bra fungerer slike?

Dersom rørene er lagt for et par år siden, er det en viss sannsynlighet for at det er plast, da fungerer ikke slike detektorer i det hele tatt, med mindre du trer inn noe av metall i røret.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det pex?

I min erfaring går man enten rett opp eller rett ned ved tilkoblingspunkt, men det kommer jo an på montøren. Har sett noen som legger opp diagonalt sånn at det blir fullstendig random om man treffer eller ikke.

Det er vel ikke vanlig med dokumentasjon over rørføringer i små privatboliger?

I min erfaring er dette sånn som du bare gjør og er inneforstått med at det alltid eksisterer en risiko som man minimerer ved å unngå steder hvor sannsynligheten er stor for at det ligger noe bak.

Vær forsiktig når du borer og ikke gå dypt. Man monterer heller somregel ikke klammer helt ytterst på stendere slik at de ligger kloss i nye plater så man kan regne med å ha et par cm å gå på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...