Asculf Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 (endret) Hei, Jeg driver et enkeltmannsforetak som konsulent. Jeg har vel enkle økonomiske forhold med fakturering av kunde(over 50000/år). Nå skal jeg levere næringsrapport skatt og har litt problem med balanse delen. Problemet er at eiendelene er mye mindre enn egenkapital+gjeld. Mener det er fordi jeg har betalt inn forskuddskatt og restskatt krav fra ENK kontoen. I tillegg har jeg tatt ut til privat forbruk. Kan jeg bare oppgi bankinskudd så stort at det går opp i post 1920?. Ellers vil jo ikke balansen bli riktig, og der er ingen poster for privat uttak og innbetaling av forkuddsskatt. Takknemlig for alle gode råd Endret 11. mai 2019 av Asculf Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Hei, Jeg driver et enkeltmannsforetak som konsulent. Jeg har vel enkle økonomiske forhold med fakturering av kunde(over 50000/år). Nå skal jeg levere næringsrapport skatt og har litt problem med balanse delen. Problemet er at eiendelene er mye mindre enn egenkapital+gjeld. Mener det er fordi jeg har betalt inn forskuddskatt og restskatt krav fra ENK kontoen. I tillegg har jeg tatt ut til privat forbruk. Kan jeg bare oppgi bankinskudd så stort at det går opp i post 1920?. Ellers vil jo ikke balansen bli riktig, og der er ingen poster for privat uttak og innbetaling av forkuddsskatt. Takknemlig for alle gode råd Kontantuttak til privat og skatter (forskudd- og rest) reduserer egenkapitalen i foretaket, mens et positivt driftsresultat øker den. (og forhåpentligvis er det positive resultatet større enn de private uttakene...) Ordinært kommer dette på siste side av næringsoppgaven, i avsnittene "spesifikasjon av privatkonto" (som summerer opp diverse private uttak (og evt innskudd) av kontanter, varer og tjenester til en netto sum) og "egenkapitalavstemming" (som, enkelt sagt, tar fjorårets EK som grunnlag, legger til årets resultat og trekker fra privat uttak/forbruk, herunder skatt, for så å ende med årets EK). Hvordan Skatteetaten har valgt å løse dette i den "forenklede" næringsrapporten har jeg imidlertid dessverre ikke oversikt over... Lenke til kommentar
Asculf Skrevet 12. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2019 Kontantuttak til privat og skatter (forskudd- og rest) reduserer egenkapitalen i foretaket, mens et positivt driftsresultat øker den. (og forhåpentligvis er det positive resultatet større enn de private uttakene...) Ordinært kommer dette på siste side av næringsoppgaven, i avsnittene "spesifikasjon av privatkonto" (som summerer opp diverse private uttak (og evt innskudd) av kontanter, varer og tjenester til en netto sum) og "egenkapitalavstemming" (som, enkelt sagt, tar fjorårets EK som grunnlag, legger til årets resultat og trekker fra privat uttak/forbruk, herunder skatt, for så å ende med årets EK). Hvordan Skatteetaten har valgt å løse dette i den "forenklede" næringsrapporten har jeg imidlertid dessverre ikke oversikt over... Hei igjen. Takker så mye for svar . Det stemmer når jeg trekker fra skatt og det jeg har tatt ut til forbruk. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 12. mai 2019 Del Skrevet 12. mai 2019 (endret) Da er bare spørsmålet hvor i rapporten de tallene skal inn... Jeg har prøvd å se gjennom rapporten nå (ironisk sett et håpløst prosjekt i seg selv, ettersom Skatteetaten så vidt jeg klarte å se ikke har lagt ut verken rapporten eller veiledning til den der man ville forvente å finne det (skatteetaten.no, ikke altinn.no...), så måtte jeg gå inn på altinn og finne den frem der, og prøve-utfylle der, med det som er av hjelpefunksjoner...), og finner ingen steder det skal fylles ut. Kan det være så enkelt som at det faktisk ikke skal fylles ut? Altså, at verken private uttak eller overskudd/resultat skal føres inn i skjemaet? For aksjeselskap er det vist til at utviklingen av egenkapitalen skal avstemmes/dokumenteres, med et eksempel ikke ulikt det jeg forklarte i forrige innlegg (åpnings-EK pluss resultat minus utbytte/uttak minus skatt=slutt-EK) men samme prosedyre skal visst ikke gjøres for EPF... https://www.skatteetaten.no/skjema/naringsrapport-skatt/rette-balansen/ Hvordan har du kommet fram til tallet ditt for egenkapital? Å øke eiendelene/bankinnskudd til et ikke-reellt beløp så sum eiendeler balanserer med din utregnede EK (som er kunstig høy og feil, siden uttakene ikke er regnet med)+gjeld blir i alle fall feil måte å rette opp i "feilen" på; det mer riktige (og det som jeg mistenker at Skatteetaten vil du skal gjøre) blir å gjøre regnestykket sum eiendeler minus sum gjeld=EK , og komme fram til riktig egenkapital på den måten, i stedet for via åpnings-EK+resultat -uttak (hvor du altså ikke har ført uttakene til privat og skatt)=slutt-EK. Endret 12. mai 2019 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå