Gå til innhold

Kan tillit overleve i et automatisert samfunn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tillit skapes blant annet(!) av forutsigbarhet. En selvkjørende bil bør være forutsigbar. Det vil si at den bør unngå plutselige bevegelser med mindre det er god grunn til det.

 

Et eksempel jeg brukte tidligere, hentet fra Moral Machine: Et barn krysser veien på rødt lys. Den eneste måten å unngå å kjøre ned barnet på er å svinge unna og krasje i en barriere som dreper de(n) som sitter i bilen.

 

Her ville det å plutselig svinge unna vært et uforutsigbart avvik. Da er det bedre at bilen holder kursen og kjører ned barnet. Ikke på fordi det er moralsk riktig, men fordi det å plutselig svinge unna for å treffe barrieren ville for eksempel kunne skapt andre farlige situasjoner.

 

Dersom man vet hvordan bilen vil reagere, så vil det skape tillit.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Tillit skapes blant annet(!) av forutsigbarhet. En selvkjørende bil bør være forutsigbar. Det vil si at den bør unngå plutselige bevegelser med mindre det er god grunn til det.

 

Et eksempel jeg brukte tidligere, hentet fra Moral Machine: Et barn krysser veien på rødt lys. Den eneste måten å unngå å kjøre ned barnet på er å svinge unna og krasje i en barriere som dreper de(n) som sitter i bilen.

 

Her ville det å plutselig svinge unna vært et uforutsigbart avvik. Da er det bedre at bilen holder kursen og kjører ned barnet. Ikke på fordi det er moralsk riktig, men fordi det å plutselig svinge unna for å treffe barrieren ville for eksempel kunne skapt andre farlige situasjoner.

 

Dersom man vet hvordan bilen vil reagere, så vil det skape tillit.

Jeg vil påstå det er svært lite forutsigbart å kjøre ned en unge.

Lenke til kommentar
Selvkjørende biler og lignende kan virke fremmed og uforståelig – og dermed vanskelige å forholde seg til. Vi tror likevel teknologi vil bli en stadig viktigere faktor i vårt mobilitetssystem. Derfor mener vi det viktigste er å diskutere hvilke mål og prinsipper som er viktige for vårt system, og hvilke vilkår dette stiller til teknologi, tilbyderne og kompetansebygging i offentlig og privat sektor.

 

 

La meg sitere karakteren Sarah Connor fra Terminator 2:

 

Watching John with the machine, it was suddenly so clear. The terminator, would never stop. It would never leave him, and it would never hurt him, never shout at him, or get drunk and hit him, or say it was too busy to spend time with him. It would always be there. And it would die, to protect him. Of all the would-be fathers who came and went over the years, this thing, this machine, was the only one who measured up. In an insane world, it was the sanest choice.

 

Så nettopp på grunn av at maskiner - i tilfellet selvkjørende biler komplekse, redundante, veldig godt informerte, 100% tilstede og oppmerksomme - er så mye bedre på mange ting enn mennesker, så vil de være mye bedre sjåfører.

At for noen dette blir fremmed og uforståelig så er problemstillingen veldig lik den tiden da folk skulle først kjøre noe som helst motorisert og lyden av en forbrenningsmotor var nok skremmende i forhold til en hest. Et ikke-problem som vil løse seg akkurat lik all annen introduksjon av ny teknologi løste seg: skeptikere og folk som på liv og død skal holde på noe utdatert og direkte farlig blir nødt til å gi seg til slutt.

 

Summa summarum vil være reduksjon av døde/skadede i trafikken. Blir denne "spikeren" slått inn, klarer selvkjørende biler redusere begge tallene, så er denne "kampen" vunnet og alle, absolutt alle argumenter mot/for selvkjørende biler overflødige.

 

Ang argumentet om at det ikke finnes en menneskelig fører som kan stilles til ansvar dersom noe skjedde ... det er adskillig viktigere at trafikken blir tryggere helhetlig sett enn den store "byrden" at man ikke kan bure inn en Tesla fordi DEN gjorde en feil og ikke et menneske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det første en må gjøre er ø tøyle tilnærmingen til hvordan teknologien utvikles. TSLA sin måte vil føre til flerfoldige dødsfall og total motstand mot selvkjørende biler.

 

Dernest finnes det ingen grunn til å fjerne paragraf 3 i vegtrafikkloven. Ikke en gang i en selvkjørende verden.

Lenke til kommentar

Synes selv at bilkjøring er hull i huet. Skal lite till for og gjøre en feil, og vi gjør mange små feil hver gang vi kjører. Vi er mennesker, vi er ikke skapt for og være perfekte. Er jo derfor vi supplemterer med teknologi.

 

En feil som kan oppstå på delvis autonome kjøretøy er at mennesker regner med maskinen fikser problemet, men da er nok ikke de kjøretøyene sertifisert til og gjøre handlingene alene hele tiden. Vil også tro at det blir heller fullstendige autonome biler og de delvise autonome blir fort faset ut.

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå det er svært lite forutsigbart å kjøre ned en unge.

Det er forutsigbart at bilen kjører der den er ment å kjøre. At den unngår plutselige endringer fra måten den ville kjørt på til vanlig.

 

Hvis utfallet uansett blir at noen sannsynligvis dør, så er det bedre at bilen bare følger det den egentlig skulle ha gjort, for det blir mer forutsigbart.

Lenke til kommentar

Det første en må gjøre er ø tøyle tilnærmingen til hvordan teknologien utvikles. TSLA sin måte vil føre til flerfoldige dødsfall og total motstand mot selvkjørende biler.

Dette har du ikke noe grunnlag for å påstå.

 

Men dette er en generell diskusjon om automatisering, så jeg skjønner ikke hvorfor du begynner å snakke om Tesla. Ja, Tesla driver med automatisering, men dette er ikke en diskusjon om Tesla er bra aller dårlig.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Det er forutsigbart at bilen kjører der den er ment å kjøre. At den unngår plutselige endringer fra måten den ville kjørt på til vanlig.

 

Hvis utfallet uansett blir at noen sannsynligvis dør, så er det bedre at bilen bare følger det den egentlig skulle ha gjort, for det blir mer forutsigbart.

OK, jeg lar deg tenke litt over hva du skriver her, fordi det gir ingen mening. Hverken for menneske eller maskin.

Lenke til kommentar

Dette har du ikke noe grunnlag for å påstå.Men dette er en generell diskusjon om automatisering, så jeg skjønner ikke hvorfor du begynner å snakke om Tesla. Ja, Tesla driver med automatisering, men dette er ikke en diskusjon om Tesla er bra aller dårlig.

Det er en generell diskusjon om automatisering og tillit der en har et eksempel på ett selskap som har en helt hodeløs tilnærming til selvkjøring. Da er det særdeles relevant å nevne som et eksempel på hvordan en vi torpedere tillit i de brede massene.

 

Ellers så er ditt eksempel meddelt påkjørte barnet tullerusk. Det er en veldig konsistent handling å alltid svinge unna barn i veien uansett årsak til at barnet befinner seg i vegbanen.

 

Skal vi oppå full selvkjøring så må vi redesigne veiene og byene våre, vi må la alle bilene snakke sammen, vi må bruke alle sensorer som er tilgjengelige. Vi må bruke hele spekteret av ikke-skadelig stråling og det som finnes innen synlig lys.

 

Skal vi få til dette så må selvkjøring reguleres og det må utvikles internasjonale standarder for godkjenning. En skal heller ikke se bort fra at en ender opp med geografisk begrensning på hvor selvkjøring vil virke. Men uansett hvordan du vender og vrir på det, ingen har en mer uansvarlig tilnærming enn Tesla.

Lenke til kommentar

Tilliten til sikkerheten på autonome biler kan også misbrukes. Hvis man sykler som en idiot gjennom byen, og beregner at autonome biler kan stanse på 5 meter bråstopp, så kan en egoist på sykkel komme raskt frem ved å forårsake svært ubehagelige nødbrems for «passasjerer» i autonome biler.

En del av tilliten i samfunnet er faktisk «riset bak speilet», at så mange fulle mennesker klarer å oppføre seg på byen er den overhengene faren for å få skikkelig juling. At man ser seg for i trafikken og kjører forsiktig er den umiddelbare faren for å bli meiet ned.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...