fobian Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 (endret) Hei, begynner å studere til høsten og begynner å se etter laptop for dette studie. Lurer på hva jeg burde sett på før jeg kjøper laptop? I tillegg så setter jeg veldig stor pris på deres forslag til laptop. Jeg har par kriterier; først og fremst må laptopen være lett å ta med seg, og ha komfortabelt tastatur. Ved siden av studier kommer jeg til å drive med minimale vfx og litt video og fotoredigering. Endret 11. mai 2019 av fobian Lenke til kommentar
xaco Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Hvor mye penger har du å legge i laptopen? Lenke til kommentar
fobian Skrevet 11. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2019 (endret) Hvor mye penger har du å legge i laptopen? Ja, var sikkert lurt å nevne det . Tenker noe rundt 10k-15k + -. Endret 11. mai 2019 av fobian Lenke til kommentar
wampster Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 huawei matebook x pro? enten i5 eller i7 varianten kan være gode alternativer. Godt tastatur og (veldig) god batteritid, samt høy skjermoppløsning og lyssterk skjerm. Lenke til kommentar
zlpw0ker Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Du virkelig burde kjøpe en laptop som har disse kriteriene ut i fra det du skriver: Skjermen bør være 13." IPS FHD, 15,6" fungerer vel også vil jeg tru. skal du ha en oppløsning på 2560x1440 så må du nok i 20k prisklassen CPU: i7 4C 8 HT RAM: 8GB er minimum, muligens 16GB for vfx og fotoredigering og hvis du skal jobbe med rendering av videoer så er 16 GB et must Ha en modell med veldig bra batteri som varer mange timer uten å lade Se etter en laptop som har m.2 som OS, de fleste bærbære fra 10 - 15k har 256GB - 512GB, eller i værstefall en SSD og skaff en stor kapasitet hdd for sekundær lagring. Det må også være bra ventilasjon for luft så ikke pcen blir fort varm og thermal throttler. GPU er jeg litt usikker på siden jeg ikke har peil på redigering,vfx Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Dell xps, brukt Mac. Huawei. Thinkpad, men ikke allikavel da den er litt utdatert i følelse og design. Men utrolig godt tastatur og fortsatt solid maskin. Lenke til kommentar
uGn Skrevet 15. mai 2019 Del Skrevet 15. mai 2019 Du trenger ikke noen heftig CPU eller annet for å jobbe med informatikk. RAM kan sikkert være greit å ha 8/16gb av. Prioriter heller en skjermstørrelse du liker, god batteritid (slipper du å drasse med og plugge i strøm flere ganger om dagen), tastatur du liker (dra på elkjøp og tafs litt på forskjellige modeller der) og at maskinen er litt stillegående. Ingen liker en bråkmaker Lenke til kommentar
nilsch Skrevet 15. mai 2019 Del Skrevet 15. mai 2019 (endret) Jeg mener 16GB Ram er minimum, du kommer sikkert til å kjøre Linux i VM i tillegg til databaser, etc og det gjør at laptopen kan brukes lengre etter som RAM behov endres (foto / videoredigering, etc). Ville også valgt 14-15" skjerm. Mener selv at Lenovo Thinkpad seriens tastatur er markedets beste. Om det er i5 eller i7 spiller liten rolle. GPU trenger du heller ikke. Problemet er at det koster mer enn 20 000,- for en Lenovo Thinkpad... Prioriter 16GB RAM, det er det viktigste mener jeg siden det som oftest er loddet på og ikke kan utvides. En brukt Lenovo Thinkpad på finn.no eller en ny Huawei som har fått mye skryt: https://www.prisjakt.no/product.php?p=4700461 EDIT: Huawei skjermen er i 3:2 format som er en stor fordel når man programmerer. Endret 15. mai 2019 av nilsch Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå