Gå til innhold

Når resesjonen kommer

Anbefalte innlegg

Selskaper oppstår nærmest over natten og på et par år blir de verdt milliarder av dollar, er det en logikk i dette? Hva er den egentlige verdien i et verdipapir? 

Hvilke selskap refererer du til? Og i den store sammenheng - er noen få slike selskap nok til å velte hele verdensøkonomien?

Og jada - mange investorer har nok blitt blinde for risiko de siste ti årene.

Men ingen av disse tingene betyr vel at verdensøkonomien vil kollapse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er spesielt interessant at de nesten gratis indeksfondene jeg har investert i har gjort det bedre enn de aktivt forvaltede (med ett unntak).

Jeg er ingen økonom. Men alle sier at resesjonen er garantert å komme, at vi har vært på overtid lenge nå i forhold til normale markedssykuser. 

Det er sikkert banalt, men HVORFOR må det komme en resesjon? Hvorfor er det 1005 sikkert banna bein? 

Hvorfor er det spesielt interessant? Det er vel en kjent sak nå at indeksfond gjør det bedre enn de aller fleste aktivt forvaltede fond over tid?

Resesjoner er en naturlig del av forretningssyklusen, men det trenger ikke være noe dramatisk. Definisjonen er jo ikke noe verre enn nedgang i BNP i to eller flere kvartaler. 

Det er en ting å spå en resesjon og å spå en kollaps i verdensøkonomien. 

Lenke til kommentar

Det er sikkert banalt, men HVORFOR må det komme en resesjon? Hvorfor er det 1005 sikkert banna bein? 

TS

Fordi det alltid kommer en resesjon. Men det virker som du tror resesjon betyr at vi går under dagens nivå. Vi kan som tidligere sagt muligens aldri gå under dagens nivå igjen. Eller vi kan gå langt under. Hverken jeg eller du vet det.

012116-MSCI-World-Chart-1.png

Dow_Jones_Industrial_Average.png

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

Fordi det alltid kommer en resesjon. Men det virker som du tror resesjon betyr at vi går under dagens nivå. Vi kan som tidligere sagt muligens aldri gå under dagens nivå igjen. Eller vi kan gå langt under. Hverken jeg eller du vet det.

Nå er vel ikke nødvendigvis en resesjon ensbetydende med nedgang i aksjemarkedet og aksjemarkedet kan vel også stige uten at BNP øker. 

Men i forhold til langsiktig parkering i aksjer kan vel de grafene være illustrative. 

Lenke til kommentar

Nå er vel ikke nødvendigvis en resesjon ensbetydende med nedgang i aksjemarkedet og aksjemarkedet kan vel også stige uten at BNP øker. 

Men i forhold til langsiktig parkering i aksjer kan vel de grafene være illustrative. 

En (muligens) interessant observasjon, fra DN

Ifølge tall hentet inn av Bank of America Merrill Lynch har investorer tatt ut 20,5 milliarder dollar, tilsvarende 180 milliarder kroner, fra aksjefond den seneste uken frem til onsdag, melder fjernsynskanalen CNBC. Kommer det nye penger inn i kryptomarkedet, vil det dra prisene videre, ifølge CCN.

Her drar man ut midler fra fond for å pumpe opp krypto. Når man har pumpet sånn passe mye, da kan man dumpe igjen og sikre gevinst.

Lenke til kommentar

En (muligens) interessant observasjon, fra DN

Her drar man ut midler fra fond for å pumpe opp krypto. Når man har pumpet sånn passe mye, da kan man dumpe igjen og sikre gevinst.

Hehe.

Hvor står det at investorer har tatt ut penger av aksjemarkedet for å 'pumpe opp' krypto?

Lenke til kommentar

Ganske enkelt dette her

Hva er ganske enkelt?

Prøver å skjønne hva du egentlig ønsker å komme frem til, men er ikke ganske enkelt for meg å forstå i hvert fall. 

Du virker også å ha revidert dine opprinnelige påstander en smule når du ikke greidde forklare de mec annet enn at du tror vi har en boble... :) 

Lenke til kommentar

Jeg tipper mellom 2021 og 2026. Det er fortsatt en del energi igjen i markedet, spesielt om Trump får på plass avtaler med Kina og Iran. Markedet får også en boost om Trump blir valgt til en andre termin. Om en sosialist som Sanders vinner, vil markedet reagere med resesjon.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Hva er ganske enkelt?

Prøver å skjønne hva du egentlig ønsker å komme frem til, men er ikke ganske enkelt for meg å forstå i hvert fall. 

Du virker også å ha revidert dine opprinnelige påstander en smule når du ikke greidde forklare de mec annet enn at du tror vi har en boble... :)

Ditto...

Her tenkte jeg ikke på bobler spesifikt, men hvor pengestrømmer går.

At store summer går fra verdipapirer og inn i krypto tilsier jo at verdipapirer begynner å nå middagshøyden, i større eller mindre grad.

Vi har hver vår oppfatning, ingenting galt med det. Det er ikke noe rett eller galt her, alt er egentlig tipping. Skal man virkelig tjene penger må man ta store sjanser, gamble. Da må man følge trendene i markedet sånn som nå der krypto går kraftig oppover.

Lenke til kommentar

...men hvor pengestrømmer går.

At store summer går fra verdipapirer og inn i krypto tilsier jo at verdipapirer begynner å nå middagshøyden, i større eller mindre grad.

Hvor i de kilder du har vist hittil er det noe som tilsier at pengestrømmen går fra aksjer til kryptovalutaer? I den ene kilden du postet sto det at penger ble hentet ut av aksjemarkedet, mens det gikk penger inn i obligasjonsmarkedet. Noe som er naturlig når renten går opp og/eller når noen mener at aksjer begynner å bli høyt priset. 

Videre poster du vekslingskursen til BTC/USD uten at jeg forstår hva det skal bety.

Jeg skjønner rett og slett ikke helt hva du vil frem til. :) 

Lenke til kommentar

Jeg sparer i fond til barna. De er tenåringer. De trenger ikke pengene før om ca 5-10 år. Planen er at pengene skal være egenkapital for å komme inn på boligmarkedet. 

Resesjonen kommer garantert, kanskje i år, eller neste år, eller om 3 år. Jeg har tid til å sitte stille i båten og vente ettersom det er noen år enda til det er aktuelt med boligkjøp for mine håpefulle. Men tanken på å sitte stille i båten når stormen kommer, byr meg imot. Jeg vil jo helst selge før resesjonen og så handle med begge henda når markedet er på bunn. Men er det mulig..? Å time resesjonen??

Du ønsker å tjene mest mulig penger ved å selge før en sterk nedgang i aksjemarkedet og kjøpe når markedet er på bunn. 

"Alle" andre private småsparere ønsker å tjene mest mulig penger ved å selge før en sterk nedgang i aksjemarkedet og kjøpe når markedet er på bunn.

"Alle" profesjonelle forvaltere ønsker å tjene mest mulig penger ved å selge før en sterk nedgang i aksjemarkedet og kjøpe når markedet er på bunn.

Med mindre man ser en fullstendig kollaps av dagens finansmarkeder, vil ditt største problem med en dårlig timet nedgang være at barna dine må vente ett år eller to på å kjøpe seg en bolig. Hvis du ikke ønsker å være avhengig av flaks bør du sette pengene i et indeksfond med minimale avgifter. 

Hvis du klarer å time markedet bedre enn investeringsfond med hundrevis av svært intelligente, hardtarbeidene økonomer, matematikere og it-spesialister samt store mengder datakraft som får relevant informasjon før deg, så er det flaks. Enkelt og greit. 

Endret av Capa Barsavi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vil vel rett og slett ikke skjønne det. 

EOD.

Gir du opp så snart du må forklare ting? :)

Jeg vil tippe at de fleste som har hatt investeringer i aksjemarkedet og tar de ut IKKE investerer i kryptomarkedet. 

Det er bare vanskelig å skjønne hva du vil frem til og de tingene du kommer med virker ikke logiske, men mulig det bare er meg? :)

Endret av DukeRichelieu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gir du opp så snart du må forklare ting? :)

Jeg vil tippe at de fleste om har hatt investeringer i aksjemarkedet og tar de ut IKKE investerer i kryptomarkedet

Det er bare vanskelig å skjønne hva du vil frem til og de tingene du kommer med virker ikke logiske, men mulig det bare er meg? :)

Jeg er enig med deg her. Det å investere i kryptomarkedet er det samme som å kaste penger ut av vinduet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...