Gå til innhold

Når resesjonen kommer

Anbefalte innlegg

Jeg sparer i fond til barna. De er tenåringer. De trenger ikke pengene før om ca 5-10 år. Planen er at pengene skal være egenkapital for å komme inn på boligmarkedet. 

Resesjonen kommer garantert, kanskje i år, eller neste år, eller om 3 år. Jeg har tid til å sitte stille i båten og vente ettersom det er noen år enda til det er aktuelt med boligkjøp for mine håpefulle. Men tanken på å sitte stille i båten når stormen kommer, byr meg imot. Jeg vil jo helst selge før resesjonen og så handle med begge henda når markedet er på bunn. Men er det mulig..? Å time resesjonen??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du tenkt å spare den samme summen månedlig eller årlig, så er det bare å begynne uansett hvor du tror markedet er. Hvis du har tenkt å skyte inn en stor engangssum så kan du evt vurdere å spre det over ~5 år. 

Å tro at du skal treffe nøyaktig er ikke noe vits i å prøve på en gang. Det kan godt hende vi får en kjempesmell i fremtiden, men at vi likevel ikke havner under dagens nivå. Eller det kan tryne ned 40% på mandag. 

Lenke til kommentar

Tiden for resesjoner er forbi. Sentralbanksponsede marked er det nye status quo. :)

Når 100 % av den økonomiske veksten i verden kommer fra gjeld, sier det seg selv at det stopper opp en eller annen gang.

De aller rikeste har blitt svært mye rikere, og det er mye flere av dem. Samtidig har de blitt langt mer griske også, faktisk såpass mye at det biter dem bak til slutt da vanlige arbeidende ikke har råd til å kjøpe produktene de selger. Neste resesjon kommer i løpet av noen år, umulig å si når. Det som mangler er en utløsende faktor, som vil få alle som eier aktiva til å få panikk og selge alt de har. Som vanlig blir det trangt i døra, og som vanlig blir det The Working Poor som må ta regningen for Big Ballers endeløse gambling med det økonomiske systemet.

Lenke til kommentar

Når 100 % av den økonomiske veksten i verden kommer fra gjeld, sier det seg selv at det stopper opp en eller annen gang.

De aller rikeste har blitt svært mye rikere, og det er mye flere av dem. Samtidig har de blitt langt mer griske også, faktisk såpass mye at det biter dem bak til slutt da vanlige arbeidende ikke har råd til å kjøpe produktene de selger. Neste resesjon kommer i løpet av noen år, umulig å si når. Det som mangler er en utløsende faktor, som vil få alle som eier aktiva til å få panikk og selge alt de har. Som vanlig blir det trangt i døra, og som vanlig blir det The Working Poor som må ta regningen for Big Ballers endeløse gambling med det økonomiske systemet.

Hva mener du med at 100% av den økonomiske veksten i verden kommer fra gjeld? Uten lånefinansiering hadde ikke verden gått fremover.

Kanskje du har rett. Kanskje ikke. Verden gikk ikke under i 2008 heller. 

Jeg er ikke ukritisk til det økonomiske systemet vi har i dag og hvor nullrentepolitikk har blitt den nye standarden, men jeg må nesten være djevelens advokat når folk snakker om dommedag og ragnarok. :) 

Lenke til kommentar

Flere trodde resesjonen var i desember. Det eneste man vet er at den neste resesjonen kommer til å bli mye verre enn finanskrisen i 2008.

Og hvordan vet du det egentlig?

Jeg var blant de som trodde desember var starten på en større korreksjon, men markedet innhentet seg med en formidabel styrke og raskhet som jeg aldri hadde forventet. Men det reflekterer vel hvordan markedet har vært de siste årene.

Så snart det slår sprekker er FED på banen.

Lenke til kommentar

Som et alternativ til å time markedet eller selge seg helt ut - hva med å kjøpe opsjoner eller hedge med terminkontrakter?

Tipper mange ikke er klar over den muligheten.

Tipset en kamerat om å hedge porteføljen sin i november i fjor, men han ristet på hodet. Hadde tjent en god slant hadde han hørt på meg. Samtidig er han jo tilbake i pluss og vel så det, så det gikk jo bra uansett. I hvert fall denne gang. :)

Lenke til kommentar

Før eller siden må jo FED gå tom for krutt. Styringsrenten har gått opp mange ganger i det siste da, det gir dem jo et visst rom for å sette ned til 0 igjen der. samt øke QE ved å kjøpe rentepapirer (pengetrykking). Selv tror jeg USA er en enorm boble, og man vet jo at Kina er en boble av dimensjoner der de bygger spøkelsesbyer med det eneste formål å øke BNP.

Så det er egentlig spørsmålet, hva skal utløse neste krise, hva blir faktoren som får snøballen til å starte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Før eller siden må jo FED gå tom for krutt. Styringsrenten har gått opp mange ganger i det siste da, det gir dem jo et visst rom for å sette ned til 0 igjen der. samt øke QE ved å kjøpe rentepapirer (pengetrykking). Selv tror jeg USA er en enorm boble, og man vet jo at Kina er en boble av dimensjoner der de bygger spøkelsesbyer med det eneste formål å øke BNP.

Så det er egentlig spørsmålet, hva skal utløse neste krise, hva blir faktoren som får snøballen til å starte.

Du svarte ikke på spørsmålet mitt. 

Og nå har du redusert påstandene dine til at du tror USA er en enorm boble og at vi kommer til å få en krise etterhvert, men at du ikke vet hva som vil utløse krisen. :) 

Lenke til kommentar

Oppganger og nedturer har vært en naturlig del av business-syklusen siden tidenes morgen (eller eventuelt den industrielle revolusjon). Å si at det kommer en krise en gang i fremtiden er omtrent like imponerende som å si at det kommer til å snø i løpet av året. 

Jeg skal ærlig innrømme at det finansielle systemet og verdensøkonomien er for kompleks til at jeg forstår det fullt ut og dermed kan gjøre noen pålitelige prediksjoner som andre ikke kan. Enhver tid vil du ha noen som mener ett eller annet og som blir seende ut som genier når de endelig får rett.

Personlig har jeg også en skepsis til den globale sentralbankpolitikken de siste ti årene, men jeg vet heller ikke hvordan alternativet ville vært? 

Jeg vet også at folk har vært skeptiske siden QE startet i 2008 og alt da ble det predikert rekordinflasjon og at markedet ville kollapse, men så langt har ingen av disse skjedd.

Lenke til kommentar

Den store triggeren i markedet nå er jo handelssamtalene med Kina. Trusler fra Trump om økte tariffer gav en solid korreksjon, men denne har jo omtrent korrigert allerede. 

Det er vel mulig at hvis en handelsavtale med Kina ikke kommer på plass så kan det utløse en krise i verdensøkonomien? Noen som vet dette nå og ikke i etterkant? :D 

Lenke til kommentar

Mange investorer ser ut til å være risikoblinde, mtp hvor mye avkastning de har fått det siste 10-året så har det jo "alltid" gått bra, så hvorfor ikke gå all-in? Så billig som penger er, og så mye som fins av dem er det overhodet ikke rart at verdipapirer blåses opp i verdi. Selskaper oppstår nærmest over natten og på et par år blir de verdt milliarder av dollar, er det en logikk i dette? Hva er den egentlige verdien i et verdipapir? Ja, jeg vet, en dåre kan... osv. Men det er noen interessante spørsmål her.

Det er en flokkmentalitet i alt dette også som ikke bør undervurderes. Så lenge du kan kjøpe noe og tjene 50 % per år på det, så klart du vil kjøpe alt du kan. Når man ikke lenger tjener noe, vil alle selge, men da har man plutselig ingen kjøpere, dermed stuper prisen og man må dumpe skal man sikre seg litt gevinst.

Lenke til kommentar

Jeg sparer jevnt og trutt, men etter at boliglånet ble nedbetalt, sparer jeg mer enn før. Og etter hvert som barna er blitt større har jeg fått mye mer overskudd til å følge med i markedet. Synes det er spesielt interessant at de nesten gratis indeksfondene jeg har investert i har gjort det bedre enn de aktivt forvaltede (med ett unntak). Leker med tanken på å sette alt på høyrentekonto nå, og så vente på resesjonen - som jo garantert kommer, kanskje i morgen - og handle masse når det skjer. Synes tanken er så fristende. Samtidig som det byr meg imot å ha sparepenger på bok..., det er liksom bufferkapitalen som står på bok.

Jeg er ingen økonom. Men alle sier at resesjonen er garantert å komme, at vi har vært på overtid lenge nå i forhold til normale markedssykuser. 

Det er sikkert banalt, men HVORFOR må det komme en resesjon? Hvorfor er det 1005 sikkert banna bein? 

TS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...