Gå til innhold

De har laget verdens mest solgte SUV. Nå skal 'e' sette Honda på elbilkartet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Foreløpig kjører det få elbiler på veiene i Japan. Ifølge Wikipedia er det 2 elbiler per 1.000 innbyggere. Norge ligger som kjent langt foran alle andre, med 56 elbiler per 1.000 innbyggere ved nyttår. Selv målt i antall selges det flere elbiler i Norge enn i Japan, med sine 128 millioner innbyggere.

Elbilandelene er da henholdsvis 7,9% for Norge og 0,34% for Japan.

 

– I Norge gir det virkelig mening med elbil på grunn av hvor strømmen faktisk kommer fra. I Japan bruker vi fortsatt mye fossile brensler for å generere elektrisitet. Fra et CO2-perspektiv er hybridbilene, som vi har mange av, kanskje de mest effektive kjøretøyene når det gjelder å redusere utslippene hos oss. Batteridrevne biler vil være én av flere alternativer for Japan. Skal vi pushe de rene elbilene, må Japan jobbe med infrastrukturen. Elektrisiteten må genereres på en mer økologisk måte, sier Sahara.

Økologisk faktisk, hehe. Det var en rar oversettelse. Klimavennlig høres nok mer riktig ut i norske ører.

 

Fin bil, med en klinkende klar målgruppe, i motsetning til visse andre. Håper de får godkjent kamera-sidespeilene, for det burde virkelig komme for flere biler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Klarer de å holde prisen nogenlunde bra så tenker jeg den kan selge relativt greit i mange land. Faktisk kanskje brukbart salg også her til lands. Veldig mange vil klare seg helt fint med dette som eneste bil, og ennå flere vil kunne se på dette som en nummer to bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Fin bil, med en klinkende klar målgruppe, i motsetning til visse andre. Håper de får godkjent kamera-sidespeilene, for det burde virkelig komme for flere biler.

 

Tror det går greit nå i EU. Mener siste Actros kommer uten speil nå, kun med kamera i EU. Speil er vistnok tilleggsutstyr.

Lenke til kommentar

Det er bra når flere produsenter kommer på banen, og det er også lovende med mindre biler for de som ikke trenger å ha plass til bikkje&barnevogn.

 

Jeg håper prisen blir anstendig, og at rekkevidden forbedres litt over tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elbilandelene er da henholdsvis 7,9% for Norge og 0,34% for Japan.

 

Hei, vær oppmerksom på at elbilandelen er noe annet enn antall elbiler målt mot befolkningen :-) Den målestokken du bruker er egentlig enda bedre enn den jeg benyttet; poenget var å dokumentere forskjellen. Hva gjelder ordet "økologisk" oppfattet jeg under intervjuet at valget av ordet "ecological" var bevisst, gitt at vi snakket om en god del andre miljø- og natureffekter enn klima. Så å gjengi utsagnet med ordet "klimavennlig" tenkte jeg ikke ville være i tråd med hva kilden faktisk sa og mente. Men jeg er enig i at vi nok sjelden bruker ordet økologisk i bilsammenheng! Mvh Ole Petter Pedersen, redaktør TU.no

Endret av Ole Petter Pedersen
Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg syntes målet på antall elbiler per 1000 innbygger var uvanlig og ville oversette det til antall elbiler per bil. Etter en kikk på lista over antall biler per innbygger så fant jeg ut at Japan og Norge ligger ganske likt med henholdsvis 591 og 616 biler per innbygger, så det ble ikke noen nevneverdig endring i forholdet. På forhånd hadde jeg antatt at en mye lavere andel av japanere hadde bil på grunn av enorme kollektivtransport-systemer, men der tok jeg vist feil. Forskjellen var liten i antall biler per innbygger.

 

Angående økologisk så er det vist stor forskjell i praktisk bruk av ordet ecologcal på engelsk og økologisk på norsk, men jeg er enig i at det er riktigere og bedre å sitere korrekt enn å endre på sitatet ut fra hvordan man tolker det. Det kan likevel kommenteres at ordet brukes forskjellig på engelsk og norsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror reservasjonene har en helt annen funksjon. De er en ganske treffsikker markedsundersøkelse som forteller noe om etterspørselen og dermed hvilket produksjonsvolum de bør legge seg på. Tidligere kunne produsentene bomme kraftig og tape enorme summer på produksjonslinjer som må gå for kvart maskin eller få dårlig omdømme fordi de ikke klarer å skalere opp i takt med etterspørselen. Videre så fungerer jo også reservasjonene som reklame og det å holde på interessen til de som allerede har meldt interesse. Jeg liker reservasjoner som fenomen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker jeg ikke feil var det Honda som etter krigen en gang gjorde en massiv markedsundersøkelse om hvordan en bil burde være, helt ned til plassering av askebegeret, det var grunnen til at de var tidlig ute med eksport av biler.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker jeg ikke feil var det Honda som etter krigen en gang gjorde en massiv markedsundersøkelse om hvordan en bil burde være, helt ned til plassering av askebegeret, det var grunnen til at de var tidlig ute med eksport av biler.

Finnes det nye biler med askebeger lenger?
Lenke til kommentar

Legg merke til "etter krigen", det var på 60 tallet "tror jeg" for å spesifisere litt bedre.

Programerer man om en knapp på rattet til å opne vinduet 10 cm i 5 Sekund treng man ikkje askebeger.

Nu er ikke det patenterbart lenger, så da kan alle gjøre det vederlagsfritt.

 

Er som med PC bransjen for litt siden; Nei, Nei vi vil ikke ha 16 farger, Nei ikke Mus, Nei ikke stylus heller, men 1 millimeter tynnere telefon (var før 9 cm for pokketstørrelsen) og ekstra pixler vi faktisk ikke ser.

Dei famler i blinde og ekspertene er vanetro sine Gubberutiner.

 

Når det er sagdt, har aldrig blitt skuffet over et HONDA produkt, og kommer til å bestille et jettfly med Dei når økonomien bedre seg litt.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...