Gjest [email protected] Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Norsk innovasjon på OTC Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 "En tur innom Innovasjon Norges stand på Offshore Technology Conference (OTC) i Texas avdekker dusinvis av kommende løsninger som vil utvikle og effektivisere olje- og gassvirksomheten." Godt at Innovasjon Norge støtter innovasjonsmiljøet i Norge, men Moberg har et poeng når han stiller spørsmålet: " La oss håpe at selskapene også lykkes med kommersialiseringen." Tar vi vare på de gode ideene, slik at det blir lønnsomme arbeidsplasser? Min hobby er å søke patenter, og noen av ideene kan være så gode at det ville ført til nye arbeidsplasser, men som oppfinner er du i stor grad overlatt til deg selv. Mine patenter knytter seg til bølgeenergi, men det er et paradoks at Danmark hvor bølgeenergien ikke er noe å skryte av, har hatt en organisasjon med nettsiden waveenergy.dk siden 1998, men i Norge finnes ikke noe tilsvarende. Oppfinnere og grundere er i stor grad folk med lite penger, og "Dødens dal" er et reelt problem. Må det være slik at ideene står og faller med at grunderen klarer å passere "Dødens dal"? Kan hende går vi glipp av mange arbeidsplasser fordi samfunnet ikke stiller med kapital i denne fasen. Det er bra at Innovasjon Norge støtter grundere på oljemessen i Texas, og jeg går ut fra at den økonomiske støtten er det som betyr mest for de grunderne som er der. Likevel belyser ikke Moberg økonomien rundt dette med grundervirksomhet og kommersialisering med et ord, som egentlig er litt rart. Økonomi er et "Tabu område", selv om alle vet at det er økonomi som er opphavet til begrepet "Dødens dal". Norge sitter på en pengesekk verdt 9000 mrd., og samtidig sier politikerne at flere arbeidsplasser i eksportnæringene er nøkkelen for å opprettholde velferden, men hvor mye penger forvalter Innovasjon Norge til denne oppgaven? Jeg har hatt så mange artikler rundt "Hybride anlegg for fiskeoppdrett og energi" at TU har satt foten ned for å publisere bildet flere ganger. Et konkret eksempel på denne problematikken med kommersialisering, hvor EU har bedre systemer for å kommersialisere enn Norge, og selvsagt er ikke TU kanalen for dette, men alternativet med reklame koster penger og er uaktuelt. Kanskje blir "Hybride anlegg for fiskeoppdrett og energi" et EU-anlegg? De har i hvert fall en strategi for å utnytte havet, som kalles SRA(Strategic Research Agenda), hvor jeg er med i noe EU kaller Working Groups og deltar med anlegget som heter "HSeafood" En gruppe som skal ha "Webinar" 7. juni, og hører til en organisasjon som heter ETIPOcean. Har egentlig ikke lyst til å reise på seminarer rundt omkring i EU, og slettes ikke delta gjennom PC-en på et "Webinar". Håper jeg får sitte hjemme, slik som nå, men noe må en vel ofre for sin hobby. Lenke til kommentar
4U0V1MKL Skrevet 12. mai 2019 Del Skrevet 12. mai 2019 mye av det her kan brukes i geotermiske varme vekslere (seems like everyone involved in drilling could make a decent living by making a proper ekosystem for geothermal heat excangers) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå