FB.934880505 Skrevet 10. mai 2019 Del Skrevet 10. mai 2019 (endret) ForhistorieEl og IT organiserer litt over 100 personer av ca 1400-1500 ansatte i firmaet jeg jobber i."Klubben" vår er ganske ny (2017 tror jeg) og jeg var med i styret i litt over et år før jeg mistet interessen.Klubben vår organiserer bare det jeg vil kalle IT folk og et tyvetall av dem er kvinner.På lokasjonen jeg jobber har vi arbeidsoppgaver som bl.a. gir oss tilgang til å se hva andre i firmaet tjener, vi har derfor alltid vært veldig åpne oss kolleger i mellom om hva vi tjener og passer på å få organisert dem som har blitt tilbudt lavere lønn enn hva ansienniteten tilsier.Jeg var kanskje den første blandt kollegene mine som organiserte meg for rundt 4 år siden da min nærmeste leder sa at for å få mistelønn for 10 års ansiennitet tilsvarende EL og IT så måtte jeg det.Når dere leser dette så innser dere sikkert at vi ikke er blandt lønnseliten i firmaetProblemetUansett, til poenget, vi har som sagt en ganske god ide hva kollegene våre tjener og det har aldri blant EL og IT sine medlemmer i firmaet jeg jobber i vært en lønnsmessig forskjellsbehandling mellom menn og kvinner. For det første så har ikke våre ledere stort handlingsrom for dem som ikke er organisert da vi jobber i seksjonen som er lavest lønnet. For det andre så har en stor andel av medlemsmassen organisert seg for å komme OPP til minstelønn for 10 års ansiennitet og EL og IT gir vanligvis samme sum til alle medlemmer ved lønnsoppgjør.Likevel så har altså EL og IT bestemt at alle kvinnlige medlemmer skal gå opp 5000 kr ekstra i år.Jeg spurte en i styret om det var slik at de hadde oppdaget lønnsskjevheter i medlemsmassen vår? Nei sa han, men i firmaet som helhet så var det oppdaget skjevhet. Så da har altså EL og IT bestemt seg for å være med på å utgjevne lønnsforskjellen i firmaet som helhet ved å gi deres kvinnlige medlemmer mer penger selv om dem ikke har lavere lønn enn sine kolleger. Logisk?Dette blir i mine øyne diskriminering av de mannlige medlemmene i EL og IT.Kollegaen som sitter rett bak meg er Tekna medlem og han syntes dette hørtes ut som jurist mat.PS: Jeg er for likestilling, men da må de finne disse kvinnlige lønnstaperne som får mindre lønn enn sine mannlige kolleger med tilsvarende erfaring, utdannelse og arbeidsoppgaver. Endret 10. mai 2019 av FB.934880505 7 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 10. mai 2019 Del Skrevet 10. mai 2019 Dette virker toskete. Håper virkelig ikke det er lov 1 Lenke til kommentar
FB.934880505 Skrevet 11. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2019 Jeg tenker at det må gå an å kontakte en intern advokat i LO først ettersom EL og IT er et underforbund av LO, men jeg har ingen paragrafer eller noe å vise til. Jeg har aldri vært i en situasjon der jeg har trengt å snakke med advokat.Dette er jo diskriminering av menn i forbundet m.t.p. at kvinnene som ikke ligger under i lønn skal gå opp ekstra for å rette på statestikken til resten firmaet. Dette er jo også bare flåsete da vi organiserer 20-30 kvinner av kanskje 500 i bedriften. 2 Lenke til kommentar
Takk for meg Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Det kan jo være med på å fjerne fokus på de damene som er lavtlønte - De vil da tape på at man ser på helheten i ettertid.Forbund(er) gjør mye rart. 1 Lenke til kommentar
Vegard# Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 At det slår urettferdig ut for enkelte er det vel liten tvil om, men at det skal være diskriminering i lovens forstand er jeg mer usikker på. Det er mange eksempler der kjønn er avgjørende for om du får et gode eller ikke. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. mai 2019 Del Skrevet 14. mai 2019 Er dette lokale forhandlinger i bedriften eller sentrale forhandlinger mellom El og IT og NHO? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå