Gå til innhold

RYKTE: Nye Intel-prosessorer kan kreve nytt hovedkort

Anbefalte innlegg

At Intel ikke klarer å komme seg videre begynner å bli temmelig åpenbart. Marginale forbedringer og fortsatt godt plantet i 14nm teknologi. Supplerende informasjon om at desktopmodeller fundamentalt ikke vil bli endret før 2021 er bare helt spektakulært utrolig.

Intel som var kongen på haugen fortoner seg som en gammel gubbe som halter videre i den nå mobilt optimaliserte verden.

Hadde ikke arven etter Microsofts Windows og Intel arkitektur vært så inngrodd, så ville de begge trolig vært parkert i veikanten.

Nå er det snart på tide med noen mer saftige nyheter i fra Intel som sparker skikkelig.

Nå kan vel ikke dagens MS og Windows sammenlignes med dagens Intel.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Intel er faktisk en av de aktørene som pusher standardiseringen av PCIe Gen5 fremover i PCI SIG, men desktop er nok ikke der de ser behovet med det første...

Er det noe du mener du trenger PCIe Gen4 til i overskuelig fremtid?

Mer båndbredde totalt, slik at man kan ha lanes nok til flere NVMe ssd-er (3-4stk), dedikert pci-e nettkort og GPU uten at man må gå for en HEDT eller WS prosessor, eller kjøpe AMD, f.eks.

Bestilte nettopp et bygg med en 9900k, og der må jeg kjøre kortet i 8x8x8x8 modus. Intel og PCIe-lanes er dass.

Lenke til kommentar

Mer båndbredde totalt, slik at man kan ha lanes nok til flere NVMe ssd-er (3-4stk), dedikert pci-e nettkort og GPU uten at man må gå for en HEDT eller WS prosessor, eller kjøpe AMD, f.eks.

Bestilte nettopp et bygg med en 9900k, og der må jeg kjøre kortet i 8x8x8x8 modus. Intel og PCIe-lanes er dass.

Selv om du får mer båndbredde per lane betyr ikke det at du får flere lanes.

Selv med 2. generasjon Ryzen som har PCIe 4.0 har du kun x16 til grafikk og x4 til storage. Så du måtte da kjørt x8, x8, x4 og resten via chipset. Alternativt x8, x4, x4, x4.

Per nå er det ingen konsument SSD som trenger mer enn 4-lanes PCIe Gen3, heller ingen nettverkskort for konsumenter.

Skal du ha flere PCIe-lanes fra root-complex på CPU så trenger du en HEDT CPU enten fra AMD eller Intel.

Lenke til kommentar

At Intel ikke klarer å komme seg videre begynner å bli temmelig åpenbart. Marginale forbedringer og fortsatt godt plantet i 14nm teknologi. Supplerende informasjon om at desktopmodeller fundamentalt ikke vil bli endret før 2021 er bare helt spektakulært utrolig.

Intel som var kongen på haugen fortoner seg som en gammel gubbe som halter videre i den nå mobilt optimaliserte verden.

Hadde ikke arven etter Microsofts Windows og Intel arkitektur vært så inngrodd, så ville de begge trolig vært parkert i veikanten.

Nå er det snart på tide med noen mer saftige nyheter i fra Intel som sparker skikkelig.

God peiling på business du eller mister?

Intel er et svært solid og lønnsomt selskap som stadig innoverer så mye de trenger for å holde følge med konkurrentene.

Sånn er alle selskap innenfor consumer electronics. Eller tror du f.eks Apple selger oss den beste telefonen de har i laboratoriet, og at de ikke har noe å gå på? Det ville i såfall vært svært dumt.

Lenke til kommentar

Selv om du får mer båndbredde per lane betyr ikke det at du får flere lanes.

Selv med 2. generasjon Ryzen som har PCIe 4.0 har du kun x16 til grafikk og x4 til storage. Så du måtte da kjørt x8, x8, x4 og resten via chipset. Alternativt x8, x4, x4, x4.

Per nå er det ingen konsument SSD som trenger mer enn 4-lanes PCIe Gen3, heller ingen nettverkskort for konsumenter.

Skal du ha flere PCIe-lanes fra root-complex på CPU så trenger du en HEDT CPU enten fra AMD eller Intel.

Det er allerede vist fram PCIe 4.0 SSD-er som krever mer, som kommer enten Q1 2020 eller før.

Det finnes også enterprise-ssder brukt på ebay til veldig lukerative priser som krever mer enn en x4 slot. F.eks får man mye artig brukt fra Memblaze.

Du har mer båndbredde, som gjør at du i teorien kan dele opp den båndbredden i flere lanes, og fortsatt ha nok båndbredde til dagens hardware. Eller nyere hardware kan klare seg med færre lanes. Bruker du ikke mer båndbredde, kan du i teorien nesten doble antall lanes, noe som -jeg- synes hadde vært attraktivt.

Men jeg ender trolig nok med en HEDT sak i løpet av høsten. Vi får se hva nye Threadripper legger på bordet. Jeg vil aller helst holde meg til intel, da det blir mye enklere å flytte VM'er mellom forskjellige bokser da .... det er den største utfordringen, for min del, med å introdusere AMD inn i et Intelmiljø. Ut over det, er jeg veldig fristet til å gå for AMD akurat nå. For det å sitte til 2021 å vente på at intel skal få fingern ut av rævva å lansere PCI-e 5 hardware, vil ikke funke for min del. Så enten må jeg bite i det sure eplet og kjøpe to dyre systemer i løpet av et par års tid, eller få et jævla pes med intel/amd virtualiseringsissues.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

God peiling på business du eller mister?

Intel er et svært solid og lønnsomt selskap som stadig innoverer så mye de trenger for å holde følge med konkurrentene.

Sånn er alle selskap innenfor consumer electronics. Eller tror du f.eks Apple selger oss den beste telefonen de har i laboratoriet, og at de ikke har noe å gå på? Det ville i såfall vært svært dumt.

Intel er stødig, ja. Men de surkler noe jævelig fordi de har produksjonskapasitetsproblemer. Både når det kommer til volum og å få tunet 10nm produksjonsteknologien sin. Hvis de slipper 10nm for fullt neste år, så henger de 4 år etter skjema. I verste fall vil det ta de enda et år å få opp produksjonsvolumet til å komme etter.

I mens har AMD nå lansert en desktop-CPU til trolig rundt 5000-6000,- som konkurrerer direkte mot Intels HEDT cpu til over 12600,- Og da er ikke nye threadripper lansert enda, som -egentlig- bokser i samme ringen som AMD's desktopserie nå gjør i stedet. Og i tillegg vil de kunne selge hardware med PCIe 4.0 to år før intel får ut fingern. Skal vi liksom være fristet til å betale det dobbelte for noe som i tillegg har halvparten så treg I/O? 

Av de 10nm skuene de har lansert hittil, så har de ikke gått over til pci-e 4.0 en gang. Det er snakk om 2021, såvidt timelinen til Intel viser, før de får ut fingern og lanserer hardware med PCI-e 4.0 eller 5.0 til massene. Og da har AMD kjørt knallhardt i flere år innen den tid. Da vil det være ikke lenge til amd enten høster frukter av at TSMC senker produksjonsteknologien til noe enda smalere, eller at volumet kan gi de enda større fordeler mtp. pris, og da har Intel enda ikke klart å komme etter på volum. 

Intel har noen få kort på hånda, men før de har mulighet til å spille dem, vil konkurrenten ha startet et nytt spill. Så fremt Intel ikke gjør et kvantesprang, eller gjør helomvending og outsourcer noe av produksjonen sin til en tredjepart, så vil AMD være en hard konkurrent lenge fremover.

Det hjelper ikke å ha utviklet noen kort på hånda når man ikke klarer å produsere nok av dem.

Og det kommer fra en Intelfanboy i utgangspunktet.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...