Gå til innhold

NEC ND1300 brenneproblemer


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Jeg har en NEC ND1300 brenner med den nyeste offisielle firmwaren fra NEC (v.1.09). Men jeg har dessverre noen problemer med brenneren min. Den har nemlig en tendens til å bare stoppe helt opp under brenningsprosessen. Jeg bruker Nero 5.0.

 

Det som skjer er at den kan komme til f.eks. 23%, men så stopper plutselig "Recorder Buffer Level/State" og "Used Read Buffer" opp, og deretter stopper hele brenningsprosessen opp. Lyset på brenneren slutter også å lyse.

Jeg har prøvd alle slags firmwarer og ulike brenneprogrammer, men til ingen nytte. Det begynner å bli vel mange feilbrenninger nå :(

Jeg har prøvd med alt fra dyre Verbatim plater til "billige" That's Write plater.

 

Dette skjer ikke hele tiden, men det er særlig ved brenning til DVD-plater at brenneren bare stopper opp.

Er det noen glupe folk her som har en løsning på problemet mitt, eller må jeg bare levere hele brenneren tilbake til butikken?

 

Bare si i fra dersom dere må vite spec'sene på maskinen min.

Tusen takk for alle svar!

Endret av The Silencer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer bare på en ting, Etter at jeg satte inne ny harddisk i pc'en min, fikk jeg nøyaktig samme problemet med min, å fikk ikke noe svar på hva det kunne være, men jeg satte nec1300a dvd brenneren min på en egen ata kabel, å da ble det bra igjen, har fungert siden, men ikke spør hvorfor det ikke fungerte på samme kabel, da de sto som master å slave. For hvis det står slik til deg, kan du jo prøve å sette brenneren på egen kabel. Bare et tips

Endret av Raw
Lenke til kommentar
Dette har sannsynligvis med å gjøre at dere kjører brenneren på samme kanal som HD. Husk at det ALDRI er anbefalt å brenne filer ifra en kilde som står på samme kanal som brenneren. DVS har du mulighet så kjør brenneren på egen kanal (kabel)

Takk for tipset!

Brenneren går på samme kabel som DVD-ROM'en, så jeg tror ikke det er problemet, men jeg kan jo alltids prøve å kjøre den på en egen kabel.

Lenke til kommentar

jeg leste en plass at det kunne by på probelemer dersom DVD-brenneren var på samme bus som den andre DVD-spilleren.. -dersom du har satt brenneren til Master og DVD-rom'en til Slave bør ikke dette by på trøbbel..

det fungerer iallefall fint hos meg.

 

ps. noen som har tips angående å brenne filmer til dvd og se dem på xbox? -mener å ha lest en plass at det måtte være enten ISO9660, UDF eller Joilet..-brant på UDF igår uten hell.. og vil ikke brenne for mange dvd'er for bare å måtte kaste dem..

Lenke til kommentar

Dette er noe merkelige greier jeg og en kammerat av meg har to nesten like Pc'er det er kun skjermkort og ram som er ulikt resten er likt og oppsett og prog er stort sett likt men saken er den at han kan bruke Nero 6.xx mens jeg ikke kan jeg må bruke Roxio Easy CD and DVD Creator 6 og da funker alt fint. Bruker jeg nero så brenner den dvd'en ca 30% og kaster den ut.Brenner du derimot RW plater da tygger den seg gjenom hele plata uten problemer.

Lenke til kommentar
Dette er noe merkelige greier jeg og en kammerat av meg har to nesten like Pc'er det er kun skjermkort og ram som er ulikt resten er likt og oppsett og prog er stort sett likt men saken er den at han kan bruke Nero 6.xx mens jeg ikke kan jeg må bruke Roxio Easy CD and DVD Creator 6 og da funker alt fint. Bruker jeg nero så brenner den dvd'en ca 30% og kaster den ut.Brenner du derimot RW plater da tygger den seg gjenom hele plata uten problemer.

Høres nå mest ut som en massiv software bug...prøvd å hente CD info fra DVD'en du brenner til og sjekket at den ikke tar den som ei 90minutters CD plate?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei igjen.

 

Nå har jeg fått byttet brenner til en helt identisk en. Jeg ruslet fornøyd hjem, og skulle endelig brenne noen DVD-plater. Men så skjer søren meg det samme drittet som med den gamle brenneren!!

 

Jeg har som sagt prøvd alle mulige firmwarer, og jeg bruker nå Nero 6.0 Ultra. Jeg har prøvd å kjøre brenneren (NEC ND-1300A) som både MASTER og SLAVE på samme kabel som DVD-spilleren min.

 

Brenningen stopper den bare helt opp, uavhengig om jeg brenner på 2x eller 4x, om jeg prøver på "Burn" eller "Simulate".

Jeg bruker for øyeblikket "That's Write DVD-R"-plater.

En kamerat av meg har nøyaktig samme brenner (med 1.00 firmware) og bruker nøyaktig samme plater som de jeg bruker nå, og han har ingen problemer i det hele tatt!

 

Har jeg fått enda en brenner som ikke fungerer eller er det oppsettet/maskinen min det er noe i veien med. Pr. nå står brenneren som MASTER og DVD-spilleren som SLAVE - begge på samme kabel.

 

Er det noen her som har noen formening om hva i huleste som er feil?

*...Frustrert...*

 

Mvh

The Silencer

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd å kjøre brenneren (NEC ND-1300A) som både MASTER og SLAVE på samme kabel som DVD-spilleren min.

Hei,

 

Her er en av feilene dine.

Jeg har samme brenner, den er slave på hovedbus, med c: på, og dvd spiller er master på 2. bus.

 

Der etter har jeg Nero 6, med alle update, spinner som bare f.....

 

Jeg bruker da også verbatime dvd+r palter med mulighet for direkte print på.

Lenke til kommentar

Så brenneren skal være SLAVE på samme kabel som harddisken står på, og så skal DVD-spilleren være MASTER alene (uten at noe annet er koblet på samme kabel?)

 

 

 

:blush: Skjønner ikke helt hva du mener... Når du sier "bus" mener du da kabel/IDE-kabel?

 

En av folkene litt lengre oppe i tråden sier det ikke er lurt å kjøre brenneren på samme kabel som HD'en. Brennerens plassering i forhold til HD/DVD-spiller skal da vel i grunnen ikke ha noe å si?

Endret av The Silencer
Lenke til kommentar
Så brenneren skal være SLAVE på samme kabel som harddisken står på, og så skal DVD-spilleren være MASTER alene (uten at noe annet er koblet på samme kabel?)

 

 

 

:blush: Skjønner ikke helt hva du mener... Når du sier "bus" mener du da kabel/IDE-kabel?

Hmmmm, mulig jeg forklarte meg litt dårlig her......

 

DVD brenner er slave på samme ide kable som hoved disken C:, som da er master. Dette er koblet på hovedkortet (bus) hvor du kan velge hoved bus og second. bus (Dette er de to fester for ide kabel)

 

På den andre ide kabel har jeg satt dvd spiller som master, og den andre harddisken som slave ( her er da slave harddisken min)

 

Grunnen til at du kobler dette slik er at da går ikke data fra hdd til hovedkortet, og der etter tilbake på samme kabel som streamer data.

 

Gi beskjed hvis du ikke skjønner det, knota lit selv :thumbs:

Lenke til kommentar

Ja, OK, jeg tror jeg skjønner hva du mener.

 

*Lese i manualen til hovedkortet*

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

*EDIT*:

Har testet det du sa TheGizmo, men da jeg skulle starte maskinen begynte den å tulle i BIOS.

brenneren stå som Primary Slave for å fungere slik som den skal, eller?

Dette lover ikke bra... :cry:

 

Får snakke med folkene i databutikken i morgen da... :no:

Endret av The Silencer
Lenke til kommentar
Grunnen til at du kobler dette slik er at da går ikke data fra hdd til hovedkortet, og der etter tilbake på samme kabel som streamer data.

Teorien er fin, men det er ikke slik det virker i praksis. Dataene vil alltid gå veien om hovedkortet. Når de står på samme kabel, blir det lettere kø enn om det bare leses på en kabel, og skrives på den andre.

Lenke til kommentar
Har du prøvd med bare Nero? Går ann å prøve andre brenne software :roll: Nero er jo 1% program og 99% grafikk og bullshit.

En gang i tiden var nero bra...

 

For dvd brenning er det kun alcohol og stomp recordnow MAX som anbefales.. Faktisk, for generelt bruk av brennere anbefales de to :love:

Lenke til kommentar
Ja, OK, jeg tror jeg skjønner hva du mener.

 

*Lese i manualen til hovedkortet*

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------

 

*EDIT*:

Har testet det du sa TheGizmo, men da jeg skulle starte maskinen begynte den å tulle i BIOS.

brenneren stå som Primary Slave for å fungere slik som den skal, eller?

Dette lover ikke bra... :cry:

 

Får snakke med folkene i databutikken i morgen da... :no:

Det som er viktig er at boot-hd'en står som primary master, ellers får du ikke boota opp. Resten skal ikke ha så mye å si. Jeg for min del foretrekker dette oppsettet:

Primary master - hda - boot hd

Primary Slave - CD/DVD ROM

Secondary master - hdb - ekstra hd

Secondary slave - CDR(W)/DVDR(W) ROM

 

Du oppnår en høyere utelse mellom to enheter på hver sin bus-controller(primary/secondary ) enn du gjør mellom to enheter som ligger på samme (master og slave på samme kabel), så det kan være greit å tenke på hvordan du kommer til å bruke enhtene sammen.

 

Du må også huske å sette vha jumperene enten

1. alle enhetene til cable select og koble dem til riktig kontakt på bus-kabelen(den som er på enden er master og den i midten er slave) eller

2. manuelt konfigurere enheten til det den skal være(eks. primary master). Da spiller det ingen rolle hvor på kablelen enheten stå, så lenge den står på riktig kabel.

 

 

Phun, då da? :thumbup:

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg vet ikke om dette hjelper deg noe men jeg hadde nesten det samme problemet selv. Hos meg gikk buffer level opp og ned som en annen jo-jo.

Dette ordnet jeg ved å endre overføringsmodus fra PIO mode til Ultra-DMA. da PIO mode ikke overfører raskt nok. Du finner dette i egenskaper for primær IDÈ-kanal i enhetsbehandling.

Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...