Gå til innhold

Hvorfor bryr vi oss så mye om bompenger?


Anbefalte innlegg

Danmark??? Et lite helt flatt land?

Må jo være ekstremt mye billigere å bygge motorveier der enn i Norge.

 

 

Hva det koster er irrelevant, målet med bompenger er å hente penger til statskassa og redusere antall biler på veien.

 

Se på Oslo under MDG, de økte bompengene og brukte de ekstra inntektene på alt annet enn vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva det koster er irrelevant, målet med bompenger er å hente penger til statskassa og redusere antall biler på veien.

 

At vi har et terreng og befolkningsspredning som gjør veibygging veldig dyrt er på ingen måte irrelevant i denne saken.

 

 

Se på Oslo under MDG, de økte bompengene og brukte de ekstra inntektene på alt annet enn vei.

Mdg har 8,1% av stemmene i Oslo. Oslo pakke 3 er langt større og eldre, enn at du kan gi Mdg æren/skylden for den.

 

Dessuten så handler ikke bommene i Oslo kun om å bygge vei. Man må begrense biltrafikken inn i byen kraftig.

Det kan gjøres med prising( bom), restriksjoner(forbud mot biltyper, kun beboere++) eller ved å gjøre det vanskelig å kjøre der( enveiskjørte gater, lite parkering++)

 

Det er soleklart at prising er den enkleste måten å løse det på, og at man da bruker pengene på alternativer er jo en helt perfekt.

 

Hvordan mener du at man skal løse problemene i Oslo om alle skal få bruke bilen sin inn til jobb i sentrum?

Dersom det må begrenses, hvordan mener du en slik begrensning kan innføres?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At vi har et terreng og befolkningsspredning som gjør veibygging veldig dyrt er på ingen måte irrelevant i denne saken.

 

 

 

Mdg har 8,1% av stemmene i Oslo. Oslo pakke 3 er langt større og eldre, enn at du kan gi Mdg æren/skylden for den.

 

Dessuten så handler ikke bommene i Oslo kun om å bygge vei. Man må begrense biltrafikken inn i byen kraftig.

Det kan gjøres med prising( bom), restriksjoner(forbud mot biltyper, kun beboere++) eller ved å gjøre det vanskelig å kjøre der( enveiskjørte gater, lite parkering++)

 

Det er soleklart at prising er den enkleste måten å løse det på, og at man da bruker pengene på alternativer er jo en helt perfekt.

 

Hvordan mener du at man skal løse problemene i Oslo om alle skal få bruke bilen sin inn til jobb i sentrum?

Dersom det må begrenses, hvordan mener du en slik begrensning kan innføres?

Jeg er faktisk ikke imot bompenger. Det er bra at bilistene betaler for veien og ikke skattebetalerene.

 

Men grunnen til at vi har bompenger er på grunn av politikk, ikke fordi Norges veier er dyrere. Det kan vi se fra Oslo, hvor politisk forandring førte til en kraftig økning i bomavgifter, og de ekstra inntektene gikk ikke til vei.

 

Problemet mitt med byrådet i Oslo er ikke at de øker eiendomskatten og bompengene, men at de bruker det som en melkeku for å kunne finansiere nisjeprosjekter som sykkelhotell.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er faktisk ikke imot bompenger. Det er bra at bilistene betaler for veien og ikke skattebetalerene.

 

Men grunnen til at vi har bompenger er på grunn av politikk, ikke fordi Norges veier er dyrere. Det kan vi se fra Oslo, hvor politisk forandring førte til en kraftig økning i bomavgifter, og de ekstra inntektene gikk ikke til vei.

 

Problemet mitt med byrådet i Oslo er ikke at de øker eiendomskatten og bompengene, men at de bruker det som en melkeku for å kunne finansiere nisjeprosjekter som sykkelhotell.

Sykkeltyveri er en av de største hindrene for å øke sykkelaktiviteten i Oslo. Politiet gjør overhode ikke jobben sin på det feltet, og det er utenfor byrådet sin kontroll.

Om sykkelhotell er den beste løsningen på problemet vet jeg ikke, men det gir en trygg måte å parkere sykkelen i byen.

 

Det at penger hentet inn fra samferdsel(bompenger) brukes på alternativer innen samferdsel(sykkel, buss, bane) er ikke feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil foreslå at alle bypakke bompenger justeres ned til følgende maksimal priser og regler.

Rabatt med AutoPASS 20%

Bom passering personbil (før rabatt) kr 20 i rushtid, kr 16 ellers.

Timeregel: maks en passering per time

Månedstak: maks 60 passeringer per måned. Maks pris per måned blir da 960 kr (16*60 ).

Lenke til kommentar

Ja, rabatten med Autopass øker fra 10% til 20%, det trer i kraft i dag.

 

Å passere bommen inn mot byen kostet 60 kroner med dieselbil i rushtiden før i dag. Med Autopass-rabatt på 10 prosent endte man opp på 54 kroner.

 

Fra og med i dag, 1. juni, koster en passering med dieselbil 31 kroner hver vei i rushtiden. Kjører du inn og ut av byen, blir prisen 62 kroner minus 20 prosent Autopass-rabatt, altså 49,60 kroner.

 

Men om du passerer to ganger i løpet av en time, slipper du unna med å betale én gang. Prisen for å svinge ut av ringen og så inn igjen blir altså 24,80 med rabatt, kontra 54 kroner før endringene.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Sykkeltyveri er en av de største hindrene for å øke sykkelaktiviteten i Oslo. Politiet gjør overhode ikke jobben sin på det feltet, og det er utenfor byrådet sin kontroll.

Om sykkelhotell er den beste løsningen på problemet vet jeg ikke, men det gir en trygg måte å parkere sykkelen i byen.

 

Det at penger hentet inn fra samferdsel(bompenger) brukes på alternativer innen samferdsel(sykkel, buss, bane) er ikke feil.

Ser ut til at du er enig at i byene så blir bompenger brukt som en melkeku og for å redusere trafikken, ikke for å finansiere vei.

 

Og hva tror du skjer hvis MDG får som de vil og Oslo blir en sykkelby? Vi kommer til å ha masse syklister og sparkesykler som kjører i høy fart i veibanen og i fotgjengerbanen. Og i sentrum vil det være parkerte sykler overalt. Det kommer til å bli en svært dårlig by for fotgjengere.

 

Ikke bare kommer det med masse ulemper, men det er naturligvis ikke gratis, og pengene kunne ha blitt brukt på å forbedre kollektivsystemet. Så hvorfor er MDG så fokusert på sykler? Det er fordi det gir dem sosial status å promotere sykling, sosial status er viktigere enn å finne en god løsning for Oslos trafikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hva tror du skjer hvis MDG får som de vil og Oslo blir en sykkelby? Vi kommer til å ha masse syklister og sparkesykler som kjører i høy fart i veibanen og i fotgjengerbanen. Og i sentrum vil det være parkerte sykler overalt. Det kommer til å bli en svært dårlig by for fotgjengere.

 

 

Hvis Oslo blir en sykkelby og faktisk får på plass sykkelfelt så vil det gå helt fint, akkurat som i andre sykkelbyer som feks København og Amsterdam. Problemene kommer når vi blander sammen syklister og biler eller syklister og fotgjengere i samme felt, det gjør man ikke i en sykkelby. Det andre problemet er at når det er dårlig tilrettelagt for "sykkel som transportmiddel" syklistene så ser vi bare de som ser på sykkelturen som en treningsøkt der alt skal gå i makstempo slik at de kan skryte om det på sosiale medier. Da får vi den helt elendige sykkelkulturen vi har i Norge.

 

 

 

Ikke bare kommer det med masse ulemper, men det er naturligvis ikke gratis, og pengene kunne ha blitt brukt på å forbedre kollektivsystemet. Så hvorfor er MDG så fokusert på sykler? Det er fordi det gir dem sosial status å promotere sykling, sosial status er viktigere enn å finne en god løsning for Oslos trafikk.

 

Inntektene fra bompengene går i stor grad til å styrke kollektivtilbudet som jo er bra i Oslo. Oslopakke 3 er delvis bompengefinansiert. Mulighetene for å bruke sykler er derimot elendige, så der er det størst forbedringspotensial.

Endret av Reg2000
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis Oslo blir en sykkelby og faktisk får på plass sykkelfelt så vil det gå helt fint, akkurat som i andre sykkelbyer som feks København og Amsterdam. Problemene kommer når vi blander sammen syklister og biler eller syklister og fotgjengere i samme felt, det gjør man ikke i en sykkelby. Det andre problemet er at når det er dårlig tilrettelagt for "sykkel som transportmiddel" syklistene så ser vi bare de som ser på sykkelturen som en treningsøkt der alt skal gå i makstempo slik at de kan skryte om det på sosiale medier. Da får vi den helt elendige sykkelkulturen vi har i Norge.

 

Amsterdam og København er flate byer, så hvorfor tror du Oslo kan bli som dem? Legg merke til at jeg sa høy fart, det er fordi nedoverbakkene fører til høy fart og oppoverbakene fører til at folk skaffer seg el-sykler. Ta deg en tur til Vietnam og du vil se hvor koselig det er med masse el-sykler overalt.

 

Og selvfølgelig vil man ikke få egne sykkelfelt over hele Oslo. Har du engang vært i Oslo? Trafikken vil komme til å blande seg om du vil det eller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Amsterdam og København er flate byer, så hvorfor tror du Oslo kan bli som dem? Legg merke til at jeg sa høy fart, det er fordi nedoverbakkene fører til høy fart og oppoverbakene fører til at folk skaffer seg el-sykler. Ta deg en tur til Vietnam og du vil se hvor koselig det er med masse el-sykler overalt.

 

Og selvfølgelig vil man ikke få egne sykkelfelt over hele Oslo. Har du engang vært i Oslo? Trafikken vil komme til å blande seg om du vil det eller ikke.

 

Hvis det bygges sykkelfelt i den grad man har i byer som Amsterdam kan man få en langt større andel av befolkningen til å bruke sykkel. Selvfølgelig kan man få til sykkelfelt i Oslo hvis man vil. Det er ikke noe vanskeligere å få til her enn det har vært i andre byer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For mange er det ikke sykkelveier det står på, men heller vær og føre. Vinteren her til lands er ikke akkurat sykkelvennlig, derfor blir det bare tøys å bygge ned veier for å lage sykkelfelt. Skal man ha sykkelvei så får det bygges uten å rive vei.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ut til at du er enig at i byene så blir bompenger brukt som en melkeku og for å redusere trafikken, ikke for å finansiere vei.

 

Hva mener du da? Tror du at alle som vil kan kjøre bil til sentrum? Da kollapser alt.

 

Man er nødt til å sørge for at de som må kjøre( varetransport, syketransport,++) slipper til, og at de som ikke må kjøre finner alternativer.

Hvordan skal man løse det?

Behovsprøvd, slik at kun enkelte med papirene i orden slipper inn.

Kvote, slik at man får x antall turer til sentrum hvert år.

Pris, som bompenger brukes til i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det bygges sykkelfelt i den grad man har i byer som Amsterdam kan man få en langt større andel av befolkningen til å bruke sykkel. Selvfølgelig kan man få til sykkelfelt i Oslo hvis man vil. Det er ikke noe vanskeligere å få til her enn det har vært i andre byer.

Nå forvirrer du to ting. Selvfølgelig kan man få flere til å bruke sykler ved å bygge sykkelveier. Det man ikke vil få til er å unngå blanding av trafikk. I byer som København har de brede flate veier hvor det er lett å bygge sykkelvei på begge sider. Det går naturligvis ikke på de små svingete veiene, eller på de trange veiene i sentrum. Forestill deg hva som skjer om raske syklister, trege syklister, sparkesykler, fotgjengere og biler skal ned den samme svingete veien. Da blir det kaos.

 

Og som Tåkefyrste nevnte så har Oslo en kald isete vinter. Det gjør enda mer idiotisk, fordi da vil man trenge full kapisitet for kollektivtransport om vinteren og masse sykkelveier for resten av året. Økonomisk gir det mye mer mening å fokusere på kollektivtransport og la sykling forbli en hobby.

 

Å tro at noen sykkelstier gjør Oslo om til København er like dumt som å tro at noen skispor vil gjøre København om til Oslo.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hva mener du da? Tror du at alle som vil kan kjøre bil til sentrum? Da kollapser alt.

 

Man er nødt til å sørge for at de som må kjøre( varetransport, syketransport,++) slipper til, og at de som ikke må kjøre finner alternativer.

Hvordan skal man løse det?

Behovsprøvd, slik at kun enkelte med papirene i orden slipper inn.

Kvote, slik at man får x antall turer til sentrum hvert år.

Pris, som bompenger brukes til i dag.

 

Hva med å løse problemet med å ta pengene MDG ønsker å bruke på sykkelveier, sykkelsubsidier og sykkelhotell og bruke det på kollektkivtransport?

Lenke til kommentar

Hvorfor mener du det er enten eller? MDG er det partiet som kjemper mest for kollektivtransport, det er jo blant kjernesakene deres.

 

Om man bruker opp pengene på meningsløse symbolprosjekter, så blir det lite igjen til ting som faktisk er viktig. 

 

Jeg sammenligner egentlig ikke byrådet med de andre partiene, men med hva jeg opplever her i Tianjin. Her har de utvidet t-banen med ca 10 stasjoner per år, rutetabellen er aldri nede, Appen som fungererer som RuterReise viser riktige tider, togene er aldri forsinket og kjører i 350 km/t.

 

Norge er et av de rikeste landene i verden, da burde vi klare mer enn idag.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Om man bruker opp pengene på meningsløse symbolprosjekter, så blir det lite igjen til ting som faktisk er viktig. 

 

Jeg sammenligner egentlig ikke byrådet med de andre partiene, men med hva jeg opplever her i Tianjin. Her har de utvidet t-banen med ca 10 stasjoner per år, rutetabellen er aldri nede, Appen som fungererer som RuterReise viser riktige tider, togene er aldri forsinket og kjører i 350 km/t.

I forhold til Kina er det latterlig hva vi suller med her i Norge. I Europas raskeste voksende by i ett av verdens rikeste land har man kun bygd t-bane til 4(?) nye stasjoner på 50 år. Og i september er det 100-års jubileum for de første planene for Fornebu-banen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi bruker langt mer penger på vei og samferdsel enn svenskene gjør.

 

Sveriges 12-årsplan for vei og bane er på 700 milliarder.

 

Norges 12-årsplan for vei og bane er på 1064 milliarder.

 

Og de har altså dobbelt så mange innbyggere som oss.

 

Vårt oljefond er så stort at det har vi råd til. Alt det vi betaler inn i avgifter fra før gjør også at vi har råd til å finansiere veiene våre. Det er på tide at vi fjerner bommene. Dette er flåeri. 

Lenke til kommentar

I forhold til Kina er det latterlig hva vi suller med her i Norge. I Europas raskeste voksende by i ett av verdens rikeste land har man kun bygd t-bane til 4(?) nye stasjoner på 50 år. Og i september er det 100-års jubileum for de første planene for Fornebu-banen.

 

For å se hva som skjer med Fornebubanen, så tok en jeg titt på dette

Frykter enorm T-banesprekk: - Kan bli 5-6 ganger så dyrt, kanskje 84 milliarder kroner

Fornebubanen blir forsinket

Slik blir stasjonene på fornebubanen

 

Hvis man går inn på tredje lenke, så viser de hvordan togstasjonene skal se ut. Her kan vi se majestetiske arkitekttegninger som sannsynligvis viser virkeligheten like bra som Munchmuseet. Hva er det de driver på med? Hvorfor driver de å overdesigner hver eneste t-bane stasjon? Ikke rart det blir dyrt. 

 

Hva med å bare bygge en tunnel, og noen platformer med utgang? Det er hva Kina gjør og det er derfor det går mye fortere. Det er også hva Oslo gjorde før, uten det så hadde ikke Oslo engang hatt en ordentlig t-bane.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1 person har 100 kroner ... 4 personer har 50 kr hver , 8 personer har 40 kroner hver ....vi er innlært til å tro at den ene med hundrelappen har mest og er rikest.. slik er vi nordmenn opdratt siste 25 årene til å tro, nemlig at vi er verdens rikeste land BNP , brutto nasjonalprodukt pr hode...det er bare det at vi også nesten er færrest i verden...derfor har ikke verdens rikeste råd til å bygge infrastruktur...dette har folk problemer med å forstå , noe jeg forstår godt.. når så vår regjering vil føre moderniseringslinja si med hurtigtogfart , der den mest gjeldsbelagte befolkningen i hele OECD må betale prislappen , så blir det misnøye..dette går rett utover husholdningsbudsjettet...hvis ola og kari nordmann skulle oppgitt alle de avgiftene og bompengeutgifter til banken sin da de søkte om huslån ville de antakelig fått avslag på lånet.. " vi har kanskje strukket striken for langt " sa nylig statsministeren...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...