Gå til innhold

Hvorfor bryr vi oss så mye om bompenger?


Anbefalte innlegg

Barenvogn til arbeid?

Alle barnevogner kan slåes sammen om de er litt fleksible

De skal vel til barnehagen først.

 

Og hvis bussen er stappfull så hjelper det ikke å slå sammen barnevognen og bære ungen. Du kommer ikke inn uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De skal vel til barnehagen først.

 

Og hvis bussen er stappfull så hjelper det ikke å slå sammen barnevognen og bære ungen. Du kommer ikke inn uansett.

Da er det det samme problemet uten barnevogn, og får de ikke bli med bussen så kan de ta taxi og sende regningen til bussen (i Trondheim ihvertfall)

Lenke til kommentar

Da er det det samme problemet uten barnevogn, og får de ikke bli med bussen så kan de ta taxi og sende regningen til bussen (i Trondheim ihvertfall)

Det kan du bare glemme i Oslo.

 

Det er mye enklere å presse seg inn som et enkeltindivid. Selv om bussene ser stappfulle ut, så er det ofte plass til et par stykker til om man presser seg inn. En med en baby og barnevogn kan ikke gjøre det.

Lenke til kommentar

Da er det det samme problemet uten barnevogn, og får de ikke bli med bussen så kan de ta taxi og sende regningen til bussen (i Trondheim ihvertfall)

Hvordan ser du for eg at dette skal fungere i praksis? Skal de først stå og prøve komme seg på bussen i en halvtime og så ringe etter taxi eller skal de straks ringe etter taxi? Og hvordan gir det mindre biltrafikk om de må ta flere taxiturer hver dag? Ja, husk at dette er noe folk skal gjennom hver dag.

 

De fleste har en tid de må være på jobben og en tid de må hente i barnehage. Man kan ikke levere på banehagen grytidlig for å reise før rushen. Og hvor mye mere tid synes du det er greit at folk bruker på transport hver dag for å følge ditt forslag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men du hopper bukk over det poenget at det ikke er plass til at alle kjører bil inn til sentrum av de store byene. Alt vil da stoppe opp, og nyttetrafikken vil ikke komme frem.

Hvordan mener du at man skal begrense bilbruken i sentrum om ikke økonomi skal være et virkemiddel?

Det å utvide veiene i sentrum er tilnærmet umulig.

Og du hopper bukk over at det er masse ledig plass på veiene i sentrum. Det er kø noen få steder, primært rundt noen få knutepunkter og inn til Oslo om morgenen og ut om ettermiddagen.

Det er ellers masse plass på veiene.

Hadde dette handlet om kø og plass, hadde man differensiert med tanke på hvor og når det er kø. Nå må man betale full rushtidsavgift selv om man kjører mot køen...

Lenke til kommentar

Bompenger er en uting. Staten bør finansiere veier i Norge. Folk blir ruinert. PÅ bruke 40000 i året på bompenger er ikke unormalt. 

Opprøret sprer seg som ild i tørt gress. Nå i Ålesund, folk har fått nok. Og ikke alle har en buss som venter på de. Mange er avhengig av bil, og da bør de ikke flåes. Slik som Venstre vil. 

Lenke til kommentar

Leser i Sunnmørsposten at Ålesund har vedtatt sin bypakke nå. Priser: 

Uten brikke: 20 kr per passering

Med brikke: 16 kroner å passere en bomstasjon. Hver klokketime gjelder kun første passering. Videre blir det et tak på 60 passeringer i måneden. Det betyr at en maks må ut med 960 kroner i måneden.

Prisene er det jeg vil kalle maks av hva en bypakke bomring bør koste.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

For noe vas. For de som bor nær sentrum er det luksus, men for de aller fleste en nødvendighet.

Holder ikke bare å bo der for at bil ikke er nødvendig

-man må ikke ha behov for transport av små barn

-man må også jobbe nær sentrum

-kun ha omgangskrets som også bor nær sentrum

-kun drive med aktiviteter som holder til i sentrum

-ikke ha hytte

 

Men selv om alt dette slår til så synes selv miljøparet Lan Berg og Eivind Trædal at det er best å bruke bil når de skal storhandle mat.

 

Leser i Sunnmørsposten at Ålesund har vedtatt sin bypakke nå. Priser:

Har vært turist der og kollektivtilbudet imponerer ikke akkurat. Skal man til Atlanterhavsparken går det 4 busser i døgnet og ingen på søndag. Jeg og en fransk familie oppdaget at den siste bussen tilbake gikk over en time før de stengte.. så da var det bare å gå 4 km tilbake.

Lenke til kommentar

HVORFOR MÅ DE NYE BOMSTASJONENE I OSLO VÆRE SÅ STYGGE ???

 

Burde være fullt teknisk mulig å lage kamera osv på en tiendel av størrelsen og gjerne integrert i en mindre dominerende og mindre stygg bomkonstruksjon.  Istedenfor settes altså opp noen håpløse klumper som synes hentet ut av 1980-tallets designspråk for mobiler (!) 

 

Kjør f.eks. inn i et Onepark P-hus.  Legger du merke til noe kamera der ? Nei... men merkelig nok fungerer det helt utmerket.

 

Løsninger finnes m.a.o. allerede.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

- Bompengesystemet som Norge er alene om i verden rammer tilfeldig, men i alle fall folk flest

- A tvangsinnfører DAB ved å kutte FM nettet er Norge alene om. Det rammer især audiofiler, men i alle fall folk flest.

- Eiendomsskatt rammer fullstendig ulikt, og det er Norge alene om. Det rammer især fattige boligeiere i fattige kommuner, men i alle fall folk flest

- Tvangsinnføring av AMS er Norge alene om. Det skader de som nekter mest ( 2000 i bot årlig) men rammer folk flest.

Norge er altså aller best til tvang og en poltikk som rammer urettferdig på alle målbare måter. Det er Norge alene om, i OECD området og de landene som anses å være basert på demokratiske prinsipper.

- Norge har nettopp satt verdensrekord i at nesten 1/3 del av studenter har alvorlige psykiske plager. Andelen har økt med 50% på få år. I Nederland ligger den på 5%.

- Norge er best på selvmord blant pasienter. I samme perioden som den manglende psykiske helsa til studenter har tatt helt av, har selvmordstallene blant pasienter under psykisk helsevern nesten doblet seg. SSB fører ikke lengre statistikk på selvmord generelt, og det er vanskelig å få et ekte bildet på det ( her er det mulighet for store definisjons- og rapporteringsavvik).

- Norge er best på å ikke kreve inn skatt fra kriminelle handlinger begått av multinasjonale selskaper. I EU og USA, så har man krevd milliarder av kroner fra, Apple, Google, Facebook, osv. Norge krever ikke en krone.

- Norge er best på å øke forskjeller mellom rik og fattig ( jeg vet...begrepet er avskaffet i Norge). I hele OECD området er Norge alene om dette. Direkte og indirekte overføringer til de som har mest fra før går i lyntogfart( ( jeg vet...tognettet er stortsett fra 1800 tallet). For å klare deg av din lønn må du tilhøre de 40% som kan det. Resten må ha rike foreldre, gjort noen gode investeringer, eller ha arvet penger, ranet en bank osv.

- Norge er det eneste landet jeg kjenner til hvor mesteparten av befolkningen ikke klarer sine årlige utgifter på lønn alene. Husholdningens låneopptak er de høyeste i verden.

- Norge er best på å ikke mate sin befolkning med faktabaserte opplysninger. Da vil de jo begynne med gule vester de også.

- Norge har også den beste børsen i verden, hvor nesten alle emisjoner er retted ( det betyr at en vanlig aksjonær blir loppet for penger for at de rike skal kunne grafse til seg en større andel i selskapet til en billig penge) terskelen for å bli etterforsket/ dømt for innsidetrading er meget høy.

- «Vi har det best i Norge» har satt seg på netthinnen til folk flest. Men visste du at en grunnskolelærer har den høyeste gjelda etter at utdanninga er ferdig, og at den tjener meget dårlig i forhold til de fleste OECD land, men at vedkommende allikevel møter et kostnadsnivå for varer og tjenester som ligger 43% over snittet i EU?

Eller visste du at Oslo overhodet ikke forekommer på lista over beste 20 større byer å bo i?

Til slutt: Norge er best i å skjule god statistikk som viser hvordan det virkelig er stilt med folk flest. Å misbruke gjennomsnittsinntekt istedenfor medianinntekt er fy. Å ikke kunne finne ut hva folk egentlig sitter igjen med etter at de har betalt skatt, faste obligatoriske og variable kostnader er fy.

Jeg kunne ha fortsatt her i det uendelige. Å overleve i Norge og ha god livskvalitet har blitt dramatisk redusert i forhold til land det er normalt å samnenligne seg med ( primært OECD).

Jeg vil presisere at utviklingen har gått i samme retning i lang tid under ulike regjeringer,men at det har blitt ekstrem de siste 10 årene. I og med at avvikene er veldig store i forhold til andre land som er utsatt for de samme parametre enn Norge, så kan det ikke være noe annen årsak til disse avvikene enn politikken man fører i Norge. Dette gjelder såvel på nasjonalt som lokalt nivå.,og jeg sitter på veldig mye informasjon på hvordan det gamle Jernbaneverket, lokalpolitikere og kommunale administrasjoner i diverse kommuner maler sin egen kake fremfor å gjøre det de er ansatt for å gjøre. Det finnes ganske utpregede ukulturen og uegnede ledere i mye av offentlig virksomhet. Selvsagt står ikke dette i forhold til hva store bedrifter tillater seg å gjøre uten mokking fra disse offentlige instanser, men sammen ødelegger de grunnprinsippene i det norske samfunnet.

Det vi trenger er enkle, rimelige og støttende løsninger for folk flest til å studere,utføre sitt arbeid til lønn som står i forhold til det, og ikke gjøre de til gjeldsslaver før de har etablert seg. Vi trenger en enorm satsing på de som vil satse som satse smått, og store selskaper ska IKK diktere horrible forhold for de ogvfranchisetagere. Så må vi virkelig finne ut hvorfor den psykiske helsa blant folk fleste er så hårreisende dårligere enn i andre land., på enorm kort tid.

Vi må opp lønna og kvaliteten på de viktige utdanninger ( lærer, helsepersonell og de som driver med forebygging) m.fl.)

- infrastrukturen må endres grunnleggende, og det skjer ikke uten slakt av etablerte ledere, og skvising av hele udugelige organisasjoner, som her hatt andre formål ( beholde sine budsjetter) . Samfunnsvitere og sosialøkomer må granske disse, og ødelegge ukulturen. Det går jo ikke an å planlegge noen dårlig utredede veiprosjekter hvor mesteparten består av flekking og plutselige slutt på veien. i Sverige beskriver ekspertene behovet for gitte parametre, og ingen politiker får deretter blandet seg inn for å oppnå dårlige løsninger. De bevilger de nødvendige pengene og så bygges det sammenhengende, for det er billigst. Politikeren bestemmer ikke prioriteringer men kun hvor mye et profesjonelt apparat trenger for å få best mulig veinett på kortest tid, til best mulig sum utfra generelle kriterier stilt av en regjering.

 

Jeg har også pådratt meg en lidelse: jeg lider av politikerforakt: ikke et eneste parti jeg vet om lar være å sende regningen for sine kjepphester til folk flest...Min behandling er skriverier, andre starter bompengerpartiet, men det vi egentlig trenger er Rettferdighetspartiet, som bare har ett mål: Sørge for at flest mulig i det norske samfunn har en bra livskvalitet.

 

Alle opplysninger er hentet fra pålitelige statistikker og faktaopplysninger fra Norge, og flere OECD land.

Eksempler:

https://www.datawrapper.de/_/sJaUY/

https://mobilityexchange.mercer.com/Insights/quality-of-living-rankings

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/_-vanvittig-hoye-selvmordstall-1.13999083

https://www.uio.no/studier/om/laringsmiljo/shot/rapportene/shot-2018-studentenes-helse-og-trivselsundersokelse.pdf

https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/statistikker/pppvare

https://www.oxfam.org/en/pressroom/pressreleases/2018-01-22/richest-1-percent-bagged-82-percent-wealth-created-last-year

 

 

 

Mine « kvalifikasjoner» er at jeg er utdannet samfunnsviter med mellomeuropeisk bakgrunn, som har levd i Norge siden 1980. Jeg har jevnlig kontakt med familie og venner i mellomeuropa, og kan grafse til meg informasjon fra de nordiske landene, samt tyskspråklige, engelskspråklige og franskspråklige kilder. Det er absolutt en fordel for å gå dypere inn i ulike sider ved det norske samfunnet. Jeg har aldri hatt politisk tilknytning til noe parti, men er opptatt av at demokratiet gjenoppstår, gjennom politisk virke, og at ikke vi ikke fortsetter med en utvikling hvor den vanlige lønnsmottager og småbedrifter og franchisetakere knebles og plages, mens de rike og store ( i sær multinasjonale) selskaper kan gjøre hva de vil uten konsekvenser, og med støtte fra så å si alle etablerte politiske partier.

 

Foruten 6 års erfaring fra finansverden, har jeg jobbet på ulke nivåer i offentlig virksomhet, især knyttet til barn, unge, og unge voksne i sårbare livssituasjoner. Jeg har også sittet i ulike fora hvor kontakten med politikere og administrasjoner i flere kommuner har vært det sentrale. Foruten det har jeg vært (hoved) tillitsvalgt for en arbeidstakergruppe innenfor et stort fylke, og hatt diverse verv utover det.

 

Om det er noen som har overskudd til å opprette et slikt parti, så er jeg gjerne med som rådgiver, men jeg har ikke lengre overskudd til å starte et slikt parti.

Endret av monitor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi betaler veiavgift, drivstoff, forsikring og bompenger. Man påpeker at bompengene skal gå til å bygge veiene. Så skal vi betale veiavgiften for å kunne bruke veiene. Da burde det ikke være urimelig å få slippe å betale bompenger. Norge er et rikt land og vi har gått med et dundrende overskudd hvert eneste år. Vi har råd til å fjerne bommene og vi kommer til å gå med overskudd likevel. At vi som bilister burde få slippe bompengene er en selvfølge. 

Lenke til kommentar

Vi betaler veiavgift, drivstoff, forsikring og bompenger. Man påpeker at bompengene skal gå til å bygge veiene. Så skal vi betale veiavgiften for å kunne bruke veiene. Da burde det ikke være urimelig å få slippe å betale bompenger. Norge er et rikt land og vi har gått med et dundrende overskudd hvert eneste år. Vi har råd til å fjerne bommene og vi kommer til å gå med overskudd likevel. At vi som bilister burde få slippe bompengene er en selvfølge.

 

Enig, men bompenger er ikke det eneste idiotiske påfunnet av politikerne...de er navletittende og har en enorm støtte i søppelaviser som VG og Dagbladet, som gjerne fokuserer på hvor bra det er stilt i Norge. Norge er det eneste landet i OECD området hvor man bruker pisken og systemtvang. Norge er IKKE demokratisk lengre men en tvangsstat hvor de får applaus fra IMF og andre organisasjoner som støtter opp under en samfunnsutvikling med undertrykking av personlig frihet for folk flest som primærmål, og overføring til de rikeste som en konsekvens av dette. Indoktrineringen virker jo. Et flertall tror fortsatt at livskvaliteten til folk flest i Norge er kjempebra, mens de harde fakta viser at det er løgn. De fleste europeere har det bedre enn de fattigste 60% i Norge. Det som er spesielt hårreisende er at STUDENTER i Norge har 7 ganger så dårlig psykisk helse enn f.eks. en hollender, og at selvmord blant disse, og pensjonister er hårreisende høyt. Bompengeridiotiet har muligens vekket folks bevissthet ( det er på tide), men det er et fullstendig underordnet problem. Problemet ligger primært i hvordan politikere med støtte av kjøpt og betalt aviser har klart å fokusere på alt annet som er vesentlig. AMS, DAB, bompenger, studiefinansiering, rentenivå, kostnadsnivået, og disponibel inntekt for store og viktige inntektsgrupper lyver jo samtlige partier om. Jeg forstår ikke at folket godtar at en grunnskolelærer tjener dårlig ifht. OECD, og skal ut med kostnader 43% over snittet i OECD, og at hans mobilitet ( en av de viktigste parametre på livskvalitet) tvangsreduseres. For meg er det billigere å besøke min familie og venner i Nederland, enn å besøke min datter i Kristiansand...Når en stat som Norge ødelegger for at man skal kunne opprettholde kontakt med sine nærmeste, så har det store konsekvenser for livskvaliteten til den enkelte. Det er virkelig kvalmende. I Nederland, då reiser studenter nesten gratis. I Norge Sp må de ut med så mye penger at de velger bort sine nærmeste. Politikken man bedriver i Norge i øyeblikket er en undertrykking gjennom tvang og pisk for folk flest. Å subsidiere miljøfiendtlige biler til de rikeste er bare en forbokstav,
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet ligger primært i hvordan politikere med støtte av kjøpt og betalt aviser har klart å fokusere på alt annet som er vesentlig.

Nei, det er ikke det som skjer. Journalister og de fleste politikere lever i en annen virkelighet enn mange i Norge og for dem er symbolpolitikk viktig. Det vi nå har sett med bompengepartiene er Norges svar på de gule vestene.

 

De klarer rett og slett ikke sette seg inn i virkeligheten til noen som tjener under en halv million. Noen som husker da grønnkommunistene i Oslo sponset elsykler med 10.000 kr? Det var bare de som hadde 20.000 liggende til å bruke på en sykkel som kunne benytte seg av det tilbudet. Og de tror at de som kjører bil gjør det bare på trass og skjønner ikke at mange vanlige folk som har en "mindre viktig jobb enn dem" kan være avhengig av bil for å få jobb og fritid med barnas aktiviteter til å henge sammen. Og trenger disse folkene absolutt bil så er det jo bare å bruke en halv million på elbil, right? Politikere og journalister ser ingen annen forklaring enn trass og da blir det legitimt for dem å gi disse folkene som de mener handler ut ifra trass hele regningen for utbygging av kollektivtrafikk og sykkelstier.

Endret av robertaas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leser i Sunnmørsposten at Ålesund har vedtatt sin bypakke nå. Priser:

Uten brikke: 20 kr per passering

Med brikke: 16 kroner å passere en bomstasjon. Hver klokketime gjelder kun første passering. Videre blir det et tak på 60 passeringer i måneden. Det betyr at en maks må ut med 960 kroner i måneden.

Prisene er det jeg vil kalle maks av hva en bypakke bomring bør koste.

Noe lignende med tak på passeringer man må betale for i mnd er det vel flere steder.

 

Men likevel klarer sikkert mange å regne ut at rundt 1000 kr i måneden blir 30-40.000 i året. Alt for å få det til å høres langt verre ut enn det er. Utgifter til bompenger er en bagatell for de aller fleste.

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar

Noe lignende med tak på passeringer man må betale for i mnd er det vel flere steder.

Men likevel klarer sikkert mange å regne ut at rundt 1000 kr i måneden blir 30-40.000 i året. Alt for å få det til å høres langt verre ut enn det er. Utgifter til bompenger er en bagatell for de aller fleste.

Hvorfor komme med en slik kommentar når du ikkje engang vet prisene?

Lenke til kommentar

I Bergen så er prisen for dieselbil i rushtid 44.80, og månedstaket er 60 passeringer. Så det blir 44.80 * 60 = 2688 per måned. Det er langt over de 1000 i måneden som burde være maks.

I Oslo har jeg bare denne prisen fra media: "Bor du i Bærum, vil du med dieselbil og daglig kjøring i rushtiden komme opp i 16.796 kroner i løpet av et arbeidsår"

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

I Bergen så er prisen for dieselbil i rushtid 44.80, og månedstaket er 60 passeringer. Så det blir 44.80 * 60 = 2688 per måned. Det er langt over de 1000 i måneden som burde være maks.

I Oslo har jeg bare denne prisen fra media: "Bor du i Bærum, vil du med dieselbil og daglig kjøring i rushtiden komme opp i 16.796 kroner i løpet av et arbeidsår"

Hele bompengergreia er en stor vits. Det provoserer ytterligere når dieselbiler med euro6 ligger langt under utslippskravene, mens en Euro1 bil muligens kan drepe deg på flekken. En stor Tesla er nå definitivt ikke miljøvennlig, og den sliter nok mer på veidekket enn en VW boble..for å ikke snakke om lastebiler som ikke er Euro6.

Å tilrettelegge for gratisparkering utenfor bykjerne med gratis offentlig transport inntil bykjerne har man snakket om siden 80 tallet. Tognettet her er fra 1884 ( muligens jeg bommer med ett år), og offentlige transportalternativer er på Albania nivå ( muligens de har gått forbi Norge nå haha). Dagens politikere burde alle sammen gå av. Siden 1980 så er det vel kun Hanna Kvanmo og Kåre Willoch som har vært noe tess.

Endret av monitor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...