NTB - digi Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Slutt på å selge boligen "som den er" - takstmenn får tydeligere ansvar Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 (endret) Nå har uansett takstmannbransjen særdeles mange grunner til å gå i seg selv. Det er såpass mange elendige takstmenn som burde miste sin autorisasjon eller få en meget klar advarsel. Det er for mange stygge saker i løpet av hvert år der takstmann har unnlatt å sjekke fysiske forhold. Bransjen har tillatt en kultur med dårlig arbeidsmoral. Dette kommer også fram i mange avgjørelser der kjøper gar klaget. Gang på gang refses takstmannbransjen av vedtak og dommer, uten merkbare tegn til bedring. Dette handler om det dyreste og største man kjøper, takstmannens ignoranse gir store konsekvenser for andre. Endret 10. mai 2019 av plankeby 5 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Dårlig nytt for selgere med gamle boliger. Godt nytt for selgere med nyere boliger. Godt nytt for kjøpere. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 (endret) Dårlig nytt for selgere med gamle boliger. Godt nytt for selgere med nyere boliger. Godt nytt for kjøpere. Tja, er det det ? Det kan fortsatt taes forbeholdt, så selger du et gammelt hus kan du skrive forbeholdt om dårlige elektrisk, vvs, tak, vegger, gulv, etc. Selv om «solgt som den er»-forbehold blir ulovlig i forbrukerforhold, vil det fremdeles være mulig å ta spesifiserte forbehold som eksempelvis tilstand på vegger. Feil som selgeren har tatt forbehold eller opplyst om, vil ikke utgjøre en mangel. Endret 9. mai 2019 av Nautica 1 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 (endret) Tja, er det det ? Det kan fortsatt taes forbeholdt, så selger du et gammelt hus kan du skrive forbeholdt om dårlige elektrisk, vvs, tak, vegger, gulv, etc. En godt utført takst er bra for både kjøper og selger. Der vil tekniske svakheter, skader, tidsmessighet og slitasje etc være godt og korrekt beskrevet. Uten forbehold :o) Selve meglerbransjen trenger å bli tatt enda hardere i ørene, og de burde ikke være eid av banker eller lignende institusjoner. Det passer meglerne godt å bli kvitt takstmennene. I seg selv en advarsel. Endret 9. mai 2019 av 1J7HHBGW 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 (endret) En godt utført takst er bra for både kjøper og selger. Der vil tekniske svakheter, skader, tidsmessighet og slitasje etc være godt og korrekt beskrevet. Uten forbehold :o) Selve meglerbransjen trenger å bli tatt enda hardere i ørene, og de burde ikke være eid av banker eller lignende institusjoner. Det passer meglerne godt å bli kvitt takstmennene. I seg selv en advarsel. Er ikke i mot en opprydding i bransjen, men det kan taes forbeholdt hvis selger/takstmann mener at det kan være muligheter for skader innvendig i foreksempel en vegg grunnet for høy fuktighet, man kan ikke begynne og rive huset ifra hverandre for å finne eventuelle skulte feiler. Endret 9. mai 2019 av Nautica Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Er ikke i mot en opprydding i bransjen, men det kan taes forbeholdt hvis selger/takstmann mener at det kan være muligheter for skader innvendig i foreksempel en vegg grunnet for høy fuktighet, man kan ikke begynne og rive huset ifra hverandre for å finne eventuelle skulte feiler. Nei, om fukten er borte kan det være vanskelig å finne råten som fukten har forårsaket. Det er klart. Husbukk o.l. kan også være helt skjult. Men man kan etablere OG PRAKTISERE høye standarder slik at så mye som mulig er kjent for kjøper/selger og ikke minst megler. Noe som er svært viktig er å påpeke evt konstruksjons og byggefeil som kan eller vil resultere i fremtidige skader. Øker man ansvaret dvs risikoen og enda hardere krav mht forsikring for meglerne, og vekter bevisbyrden i retning av meglerne vil det være mulig å bedre takstsystemet. Man må sørge for at meglerne forsikrer seg om at takstarbeidet er grundig og godt. Mine personlige erfaringer med meglere har ved flere anledninger vært dårlige, og jeg har trukket meg fra flere kjøp som en direkte konsekvens av meglernes oppførsel. Det gjelder både frittstående og bankeide meglere, og det er ikke ferdig ryddet i det markedet der Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Tja, er det det ? Det kan fortsatt taes forbeholdt, så selger du et gammelt hus kan du skrive forbeholdt om dårlige elektrisk, vvs, tak, vegger, gulv, etc. Men da vil du sannsynligvis også få en lavere pris enn et tilsvarende hus uten forbehold. Bra for kjøper. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. mai 2019 Del Skrevet 10. mai 2019 Men da vil du sannsynligvis også få en lavere pris enn et tilsvarende hus uten forbehold. Bra for kjøper. Ja, det er nok mulig. Men du slipper da uønskede overraskelser i etterkant som selger. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. mai 2019 Del Skrevet 10. mai 2019 (endret) Mine personlige erfaringer med meglere har ved flere anledninger vært dårlige, og jeg har trukket meg fra flere kjøp som en direkte konsekvens av meglernes oppførsel. Det gjelder både frittstående og bankeide meglere, og det er ikke ferdig ryddet i det markedet der Som jeg skrev "Er ikke i mot en opprydding i bransjen". Ser hele bransjen som en cowboyvirksomhet, og det er ikke bare kvaliteten på takstene jeg tenker på da. Endret 10. mai 2019 av Nautica Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 10. mai 2019 Del Skrevet 10. mai 2019 (endret) Mitt første innlegg handler om at for mange takstmenn gjør en meget dårlig jobb i dag. Noen tar kun en overfladisk visuell befaring, de åpner ikke en dør om en sykkel står foran den, gidder ikke hente stige for å befare loft osv. Kort sagt latskap. Det er nok saker der takstmann bare har spurt selger om hvordan det er på loft og kjeller. Med andre ord så er en del tilstandsrapporter bare svada og ikke verdt noe som helst. Når en takstrapport kun beskriver det man ser med øyet med en gang, som slitt linoleum, slitt tapet osv. Da klarer man seg uten. Kort sagt: Takstmann skal befare alle rom, loft og kjeller. Det skjer ikke i dag. Endret 10. mai 2019 av plankeby 3 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 10. mai 2019 Del Skrevet 10. mai 2019 Som jeg skrev "Er ikke i mot en opprydding i bransjen". Ser hele bransjen som en cowboyvirksomhet, og det er ikke bare kvaliteten på takstene jeg tenker på da. Tiltredes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå