Gå til innhold

NVE: Flere elbiler vil ikke gi noen stor oppgang i forbruket av strøm i Norge


Anbefalte innlegg

Med 2,6 mill privatbiler som hver kjører 15000 km årlig med et forbruk på 0,15 KWh/km, så blir strømforbruket 6 TWh for en helelektrisk bilpark, det er ikke en myte, det er et enkelt regnestykke. Siden de fleste biler lades om natten når forbrukes ellers er lavt, vil kravet til nettkapasitet ikke stige tilsvarende. Når man i andre sammenhenger ser at Statkraft opererer med et kraftbehov på 60-70 TWh for elektrifisering av bilparken, og så hevder at dette behoves må dekkes av vindmøller, så er de jo langt på viddene (som ingen ønsker skal ødelegges av vindmøller).

Jeg lekte med et slikt regnestykke selv en gang:

 

Elektrisk energi forbrukt i Norge i 2014: 117 TWh [1]

Bilbensin og autodiesel solgt i Norge 2016: [2]

-Bilbensin: 1 154 613 000 liter, tilsvarende 11,2 TWh (9.7 kWh per liter)

-Autodiesel: 3 135 197 000 liter, tilsvarende 31 TWh (9.9 kWh per liter)

Sum, energi til biltransport: 42 TWh

 

Hvis man tenker seg at en elektrisk bil har 90% virkningsgrad fra stikkontakten til veien og en forbrenningsmotor har 30% virkningsgrad fra brennstoff til veien, så vil det kreve 14 TWh å gjøre hele transportsektoren i Norge elektrisk. Eller en økning på knappe 12%

 

Eksporten i 2015 var forøvrig 14 TWh. [3]

 

 

 

[1] https://www.nve.no/energibruk-og-effektivisering/energibruk-i-norge/

[2] https://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/petroleumsalg/aar%C2%A0%C2%A0%C2%A0

[3] http://www.statnett.no/Kraftsystemet/Data-fra-kraftsystemet/Import-og-eksport/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Med 2,6 mill privatbiler som hver kjører 15000 km årlig med et forbruk på 0,15 KWh/km, så blir strømforbruket 6 TWh for en helelektrisk bilpark, det er ikke en myte, det er et enkelt regnestykke. Siden de fleste biler lades om natten når forbrukes ellers er lavt, vil kravet til nettkapasitet ikke stige tilsvarende. Når man i andre sammenhenger ser at Statkraft opererer med et kraftbehov på 60-70 TWh for elektrifisering av bilparken, og så hevder at dette behoves må dekkes av vindmøller, så er de jo langt på viddene (som ingen ønsker skal ødelegges av vindmøller).

Jeg lekte med et slikt regnestykke selv en gang:

 

Elektrisk energi forbrukt i Norge i 2014: 117 TWh [1]

Bilbensin og autodiesel solgt i Norge 2016: [2]

-Bilbensin: 1 154 613 000 liter, tilsvarende 11,2 TWh (9.7 kWh per liter)

-Autodiesel: 3 135 197 000 liter, tilsvarende 31 TWh (9.9 kWh per liter)

Sum, energi til biltransport: 42 TWh

 

Hvis man tenker seg at en elektrisk bil har 90% virkningsgrad fra stikkontakten til veien og en forbrenningsmotor har 30% virkningsgrad fra brennstoff til veien, så vil det kreve 14 TWh å gjøre hele transportsektoren i Norge elektrisk. Eller en økning på knappe 12%

 

Eksporten i 2015 var forøvrig 14 TWh. [3]

 

 

 

[1] https://www.nve.no/energibruk-og-effektivisering/energibruk-i-norge/

[2] https://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/petroleumsalg/aar%C2%A0%C2%A0%C2%A0

[3] http://www.statnett.no/Kraftsystemet/Data-fra-kraftsystemet/Import-og-eksport/

Du bør også ta med all (til dels unødig) flyvning nordmenn bedriver i utlandet. Da må du legge på ca 6TWh til!

Lenke til kommentar

Du bør også ta med all (til dels unødig) flyvning nordmenn bedriver i utlandet. Da må du legge på ca 6TWh til!

Nope.

Hensikten var å illustrere hva overgang fra drivstoff til elektrisitet har å si for nettet og produksjonen.

Flyging i utlandet har ingenting i regnestykket å gjøre ettersom bilkjøring i Norge ikke erstatter flyging, verken innenlands eller utenlands.

Lenke til kommentar

Tilgangen på midler fordrer ikke kreativitet og handlekraft - kanskje heller tvert imot.

Vi sparer nok til magrere tider, men har svake offentlige incentiver for å investere i nye, gode løsninger. Innovasjon Norge er eneste eksemplet jeg kan komme på, ikke så rart - for de har monopol. Som heller ikke fordrer kreativitet og handlekraft...

 

Det er mange ordninger for finansiering utenom Innovasjon Norge

SkatteFUN, Enova, Forskningsrådet, fylkene i Norge har ordninger og det er en god del private aktører. I tillegg så kan vi delta i alle programmene som EU driver. I disse er mange norske bedrifter med.

 

Så at de har monopol er bare ikke riktig.

 

Her er det nok heller mangel på kunnskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da kan du vell forklare det da? Svaret er fortsatt det samme, det skjer veldig lite. 

En forbrukstopp omhandler hva? 

 

Det er naturlig at klokken 16-18 så opplever vi en forbrukstopp. Dette er tidspunktet hvor folk flest kommer hjem fra jobb, og starter å bruke strøm til diverse årsaker. 

 

Hvis vi f.eks gjorde strømmen 100x dyrere mellom klokken 16-18. Hva hadde skjedd trur du? 

Lenke til kommentar

En forbrukstopp omhandler hva? 

 

Det er naturlig at klokken 16-18 så opplever vi en forbrukstopp. Dette er tidspunktet hvor folk flest kommer hjem fra jobb, og starter å bruke strøm til diverse årsaker. 

 

Hvis vi f.eks gjorde strømmen 100x dyrere mellom klokken 16-18. Hva hadde skjedd trur du? 

 

Hva har dette med lading på natten å gjøre? 

 

Du stiller masse spørsmål, det er mye lettere om du kommer med egne poeng og meninger. Forøvrig har vi forbrukstopp om morgenen, og økt forbruk på ettermiddag. På nattestid bruker vi svært lite effekt, og det er derfor mye å ta av. 

Lenke til kommentar

Hva har dette med lading på natten å gjøre? 

Det har noe med poenget å gjøre, naturlig nok. 

 

Du stiller masse spørsmål, det er mye lettere om du kommer med egne poeng og meninger. Forøvrig har vi forbrukstopp om morgenen, og økt forbruk på ettermiddag. På nattestid bruker vi svært lite effekt, og det er derfor mye å ta av. 

 

Spørsmålene har også med poenget å gjøre. 

 

Hvis vi gjorde strøm 10x dyrere der vi ellers idag har forbrukstopper, så ville forbrukstoppene ha blitt forskjøvet til et annet tidspunkt.

 

Normalt sett i utlandet, så lader man på natten pga strømmen er billigst da. Men hva skjer om absolutt alle har elbiler og absolutt alle ladet på natten?

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar

Det har noe med poenget å gjøre, naturlig nok. 

 

Spørsmålene har også med poenget å gjøre. 

 

Hvis vi gjorde strøm 10x dyrere der vi ellers idag har forbrukstopper, så ville forbrukstoppene ha blitt forskjøvet til et annet tidspunkt.

 

Normalt sett i utlandet, så lader man på natten pga strømmen er billigst da. Men hva skjer om absolutt alle har elbiler og absolutt alle ladet på natten?

 

Ja det er vell ingen tvil om at store deler av forbruket blir flyttet når det er billigere. Men det har fortsatt lite med lading i Norge på natten å gjøre, og effekten av dette. De fleste lader om natten, og det er problemfritt. Nettopp på grunn av at det er masse ledig kapasitet. 

Lenke til kommentar

Ja det er vell ingen tvil om at store deler av forbruket blir flyttet når det er billigere. Men det har fortsatt lite med lading i Norge på natten å gjøre, og effekten av dette. De fleste lader om natten, og det er problemfritt. Nettopp på grunn av at det er masse ledig kapasitet. 

Wow. Vi pratet om forbrukstopper. Om 100% startet å bruke store mengder strøm gjennom natten, så hadde vi naturlig nok laget en ny forbrukstopp. 

 

Igjen, om 2,700,000+ biler, pluss alle busser, lastebiler, cruisesskip, tog etc koblet seg på for å lade gjennom natten så hadde det skapt et komplett annet bilde av forbruk, kontra dagens situasjon gjennom natten.  

Lenke til kommentar

Wow. Vi pratet om forbrukstopper. Om 100% startet å bruke store mengder strøm gjennom natten, så hadde vi naturlig nok laget en ny forbrukstopp. 

 

Igjen, om 2,700,000+ biler, pluss alle busser, lastebiler, cruisesskip, tog etc koblet seg på for å lade gjennom natten så hadde det skapt et komplett annet bilde av forbruk, kontra dagens situasjon gjennom natten.  

 

Men det er jo poenget, det er plass til en topp der. For det brukes lite strøm om natten. Og denne toppen hadde ikke blitt så stor. I snitt kan all biler(nå snakker jeg om personbilismen) lade på en 10A kurs(2,3kW) gjennom 7 timer og ha nok strøm til neste dag. Dette er såklart ett snitt, men de fleste havner her på vanlige dager. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men det er jo poenget, det er plass til en topp der. For det brukes lite strøm om natten. Og denne toppen hadde ikke blitt så stor. I snitt kan all biler(nå snakker jeg om personbilismen) lade på en 10A kurs(2,3kW) gjennom 7 timer og ha nok strøm til neste dag. Dette er såklart ett snitt, men de fleste havner her på vanlige dager. 

Trur du må lese av det jeg har sagt på nytt, da jeg aldri har sagt at det ikke er best at man lader på natten. Jeg snakker om forbrukstopper generelt sett. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...