Redaksjonen. Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 NVE: Flere elbiler vil ikke gi noen stor oppgang i forbruket av strøm i Norge Lenke til kommentar
Populært innlegg bshagen Skrevet 9. mai 2019 Populært innlegg Del Skrevet 9. mai 2019 Enda en elbil-myte som avgår med døden. Bra 14 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Likevel har ikke dagens norske regjering en visjon på dette området. Vi sitter med hendene i fanget og ruger over en pengesekk på 9000 mrd. Besteforeldrene våre hadde ikke et oljefond å øse av, men bygget likevel alle vannkraftverkene. Pengemaskiner i dag, men likevel lar norske politikere tyske pensjonsfond bli eiere av det meste av vindkraften, som blir pengemaskiner på linje med vannkraftverkene når lånene er nedbetalt. El-sertifikat ordningen, som har tilført Nord Pool 26 TWh fra 2012 til 2021 skal opphøre, hvor er logikken? Hadde dagens folk på stortinget tenkt som besteforeldregenerasjonen hadde de brukt de 5 ørene/kWh el-sertifikatene koster oss og høstet energien fra vinden og bølgene i norsk økonomisk sone. Når matematikk viser at kombinasjonen fiskeoppdrett og energiopptak fra vind og bølger skaffer oss fornybar energi til 30 øre/kWh og samtidig gir avkastning på 20% på kapitalen, er det egentlig en gullgruve vi snakker om. Hvorfor utnytter vi ikke mulighetene og skaffer oss industriarbeidsplasser og inntekter? 4 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Enda en elbil-myte som avgår med døden. Bra Kan være en fordel å lese artikkelen fremfor å hoppe direkte på "clickbait" overskriftene som TU liker. En større elbilpark vil selvsagt øke forbruket, men det er andre aspekter som vil gjøre at forbruket samtidig går ned, slik at det kan gå greit - og opp i opp. Varmt klima er nevnt blant annet. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 som en har sagt i mange år, energibruken går ned ved å bruke elbiler. Det er helt åpenbart. 5 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 som en har sagt i mange år, energibruken går ned ved å bruke elbiler. Det er helt åpenbart. Totalt sett ja, men det hjelper lite på forbrukstopper, da det er det man skalerer etter, og det er der problemet ligger angående elbiler. Heldigvis så ser det jo ut som om mer effektive hus, og andre aspekter vil bidra til å dra toppene ned igjen, slik at det jo kan gå fint. Men det at elbiler ikke har noen effekt, slik overskriften kan tolkes til blir feil. 4 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Totalt sett ja, men det hjelper lite på forbrukstopper, da det er det man skalerer etter, og det er der problemet ligger angående elbiler. Heldigvis så ser det jo ut som om mer effektive hus, og andre aspekter vil bidra til å dra toppene ned igjen, slik at det jo kan gå fint. Men det at elbiler ikke har noen effekt, slik overskriften kan tolkes til blir feil. Ja det er åpenbart, elbiler trenger dog ikke by på store effekttopper så lenge en legger begrensninger for det. De fleste har muligheten til å saktelade lenge for å åppnå den rekkevidden de trenger. Heldigvis har vi smarte målere som kan legge stopper for slik idiotlading(etter min mening). På hurtigladerene kan en også gjøre tiltak, som batteribanker eller andre ting for å avta effekten. Men ja, til mer en plugger inn i nettet til mer belaster en det. Ingen tvil om det. Men, en må også tenke på reduksjonen av oljebruk og hva dette gjør med både nettet og energibruk generelt sett. Dette har jo folk prøvd å forklare i flere år, til mange døve ører. Kanskje de hører nå, når det står i en overskrift. 7 Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Med 2,6 mill privatbiler som hver kjører 15000 km årlig med et forbruk på 0,15 KWh/km, så blir strømforbruket 6 TWh for en helelektrisk bilpark, det er ikke en myte, det er et enkelt regnestykke. Siden de fleste biler lades om natten når forbrukes ellers er lavt, vil kravet til nettkapasitet ikke stige tilsvarende. Når man i andre sammenhenger ser at Statkraft opererer med et kraftbehov på 60-70 TWh for elektrifisering av bilparken, og så hevder at dette behoves må dekkes av vindmøller, så er de jo langt på viddene (som ingen ønsker skal ødelegges av vindmøller). 5 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Likevel har ikke dagens norske regjering en visjon på dette området. [...] Når matematikk viser at kombinasjonen fiskeoppdrett og energiopptak fra vind og bølger skaffer oss fornybar energi til 30 øre/kWh og samtidig gir avkastning på 20% på kapitalen, er det egentlig en gullgruve vi snakker om. Hvorfor utnytter vi ikke mulighetene og skaffer oss industriarbeidsplasser og inntekter? Ein ting er at regjeringa har visjonar, problemet er at Stortinget kjempar mot visjonen du ynskjer deg. Det seier seg sjølv at slike anlegg vil vere avhengige av kablar til utlandet for å kunne selje krafta til best pris. Til dømes Kriegers Flak har kablar til tre ulike land, for å kunne selje krafta til dei som betaler best. Stortingsfleirtalet er imot privateigde kraftkablar til utlandet. Sidan Noreg i utgangspunktet har for svake utanlandssamband til å halde kraftprisen nokon lunde stabil frå år til år, er lønsemda i slike prosjekt avhengige av godvilje og gjennomføringsevne hjå ein heil del statsetatar og politikarar. Når det i tillegg var på nippet til at Noreg vart ståande utanfor ACER, og med den store snuoperasjonen for redusert elavgift til datasenter, er ikkje Noreg eit land utbyggjarane ser seg tent med å satse i. Då går dei heller til eit meir politisk stabilt land med betre vilkår, trass i at vinden er betre i Nordsjøen. Lenke til kommentar
terje-lk Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Likevel har ikke dagens norske regjering en visjon på dette området. Vi sitter med hendene i fanget og ruger over en pengesekk på 9000 mrd. Besteforeldrene våre hadde ikke et oljefond å øse av, men bygget likevel alle vannkraftverkene. Pengemaskiner i dag, men likevel lar norske politikere tyske pensjonsfond bli eiere av det meste av vindkraften, som blir pengemaskiner på linje med vannkraftverkene når lånene er nedbetalt. El-sertifikat ordningen, som har tilført Nord Pool 26 TWh fra 2012 til 2021 skal opphøre, hvor er logikken? Hadde dagens folk på stortinget tenkt som besteforeldregenerasjonen hadde de brukt de 5 ørene/kWh el-sertifikatene koster oss og høstet energien fra vinden og bølgene i norsk økonomisk sone. Når matematikk viser at kombinasjonen fiskeoppdrett og energiopptak fra vind og bølger skaffer oss fornybar energi til 30 øre/kWh og samtidig gir avkastning på 20% på kapitalen, er det egentlig en gullgruve vi snakker om. Hvorfor utnytter vi ikke mulighetene og skaffer oss industriarbeidsplasser og inntekter? Tilgangen på midler fordrer ikke kreativitet og handlekraft - kanskje heller tvert imot. Vi sparer nok til magrere tider, men har svake offentlige incentiver for å investere i nye, gode løsninger. Innovasjon Norge er eneste eksemplet jeg kan komme på, ikke så rart - for de har monopol. Som heller ikke fordrer kreativitet og handlekraft... Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Med 2,6 mill privatbiler som hver kjører 15000 km årlig med et forbruk på 0,15 KWh/km, så blir strømforbruket 6 TWh for en helelektrisk bilpark, det er ikke en myte, det er et enkelt regnestykke. Siden de fleste biler lades om natten når forbrukes ellers er lavt, vil kravet til nettkapasitet ikke stige tilsvarende. Når man i andre sammenhenger ser at Statkraft opererer med et kraftbehov på 60-70 TWh for elektrifisering av bilparken, og så hevder at dette behoves må dekkes av vindmøller, så er de jo langt på viddene (som ingen ønsker skal ødelegges av vindmøller). Dine beregninger er enkle og korrekte. Tilsvarende kan vi forvente en reduksjon 6,5 millioner tonn CO2-utslipp når vi har bare elbiler. Det er betydelig og utgjør ca 13% av Norges utslipp (som inkluderer olje og offshore). At NVE ar angitt en elektrisk (oerson)bilpark medfører 60-70 TWh må du gå langt ut på landet med (eller i det minste dokumentere). NVE bruker slike tall for total transport, men da må alle busser, lastebiler, skip og fly konverteres til elektrisk fremdrift. Og enda er tallet alt for høyt! 5 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Enda en elbil-myte som avgår med døden. Bra Kan være en fordel å lese artikkelen fremfor å hoppe direkte på "clickbait" overskriftene som TU liker. En større elbilpark vil selvsagt øke forbruket, men det er andre aspekter som vil gjøre at forbruket samtidig går ned, slik at det kan gå greit - og opp i opp. Varmt klima er nevnt blant annet. Som f.eks at en helelektrisk bilpark dramatisk vil senke oljeindustriens store strømforbruk. Vi vil muligens gå i pluss. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Som f.eks at en helelektrisk bilpark dramatisk vil senke oljeindustriens store strømforbruk. Vi vil muligens gå i pluss. Hva har det med elbil "myten" å gjøre? Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Som f.eks at en helelektrisk bilpark dramatisk vil senke oljeindustriens store strømforbruk. Vi vil muligens gå i pluss. Hva har det med elbil "myten" å gjøre? Dei som spår auka straumforbruk pga elbilar tek ikkje med innsparingar i andre sektorar. NVE trur forbruket vil stige i petroleumsnæringa. Det er ikkje sikkert det skjer når salet av bensin og diesel er på full fart nedover. Resten av verda ligg berre fem år etter Noreg på elektrifisering av personbilparken, og i stor grad før Noreg i elektrifisering av bussar og varelevering. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Dei som spår auka straumforbruk pga elbilar tek ikkje med innsparingar i andre sektorar. Les det første jeg skrev. Jeg sier akkurat det samme. Men det avhenger fremdeles av andre faktorer om elbilparken vil utgjøre et problem eller ikke. Ikke elbilene i seg selv. Lenke til kommentar
DDDD Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Dei som spår auka straumforbruk pga elbilar tek ikkje med innsparingar i andre sektorar. Les det første jeg skrev. Jeg sier akkurat det samme. Men det avhenger fremdeles av andre faktorer om elbilparken vil utgjøre et problem eller ikke. Ikke elbilene i seg selv. Det er akkurat det mytene bommer på. Elbilene vil indirekte føre til redusering av energiforbruket, samt øke produksjonen: - Batteriteknologi og produksjon. - Bevissthet og fokus rundt fornybar energi - Merk husbatteri og solcellepanel, mattestykket sier at dette er en no-brainer, selv i en tidlig fase som i dag, og til og med i Norge. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Det er akkurat det mytene bommer på. Elbilene vil indirekte føre til redusering av energiforbruket, samt øke produksjonen: - Batteriteknologi og produksjon. - Bevissthet og fokus rundt fornybar energi - Merk husbatteri og solcellepanel, mattestykket sier at dette er en no-brainer, selv i en tidlig fase som i dag, og til og med i Norge. Jeg sier meg ikke uenig i at det totale energiforbruket vil gå ned. Det er ikke der problemet ligger heller. Problemet ligger ved lokale områder, ikke i et totale som en enhet. Det koster å oppgradere nettet, og det må gjøres flere steder hvis ikke de andre faktorene blir bedre og drar snittet ned. Smartere hus, varmere klima osv vil jo hjelpe til med å dra forbruket ved lokale nett ned, slik at man kanskje slipper unna de store oppgraderingene. Men du kan jo ta et hvilket som helst rasteplass idag der du daglig ser 10-15 lastebiler stå i rushtiden å sover, og se om du hadde klart å tilbudt dem lading og hurtiglading uten å ta i et tak i strømnettet på området. For å gjøre det klart. Jeg kjører elbil selv. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Totalt sett ja, men det hjelper lite på forbrukstopper, da det er det man skalerer etter, og det er der problemet ligger angående elbiler. Elbiler kan fint settes til å lade når det ikke er forbrukstopper. 5 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Elbiler kan fint settes til å lade når det ikke er forbrukstopper. Trur ikke du forstår hva forbrukstopper er for noe. 1 Lenke til kommentar
inglo Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Enda en elbil-myte som avgår med døden. Bra Kan være en fordel å lese artikkelen fremfor å hoppe direkte på "clickbait" overskriftene som TU liker. En større elbilpark vil selvsagt øke forbruket, men det er andre aspekter som vil gjøre at forbruket samtidig går ned, slik at det kan gå greit - og opp i opp. Varmt klima er nevnt blant annet. Som f.eks at en helelektrisk bilpark dramatisk vil senke oljeindustriens store strømforbruk. Vi vil muligens gå i pluss. Tror du virkelig på det ? Hvor mye av oljen som produserer går til eksport ? Elektrifisering av oljeindustrien er i økning så du får ingen hjelp fra dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå