Windoge Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 (endret) I fjor høst ble jeg stoppet i fartskontroll og fikk et forenklet forelegg på 3800 kr. Politibetjenten sa jeg kunne vente til den kom i posten, dersom det var ønskelig med enten utsettelse eller delbetaling. Saken er at den fremdeles ikke har kommet. Jeg har snakket med andre som har opplevd at den kommer et halvt år senere. Skal jeg bare forsette å vente? Endret 10. mai 2019 av Windoge Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Det kan være lang saksbehandlingstid, så det er ikkje utenkeleg at du etterkvart får forelegget i postkassa. Hadde eg vært deg så hadde eg fortsatt å vente. Har du flaks så blir den avgløymt og etterkvart forelda. Det einaste du risikerer ved å vente, er at det kan være at forelegget er sendt ut men har forsvunnet i posten, slik at forelegget blir oversendt til statens innkrevingssentral med påfølgande gebyr for manglande betaling. Dersom du er veldig pliktoppfyllande så tek du kontakt med politiet for å etterspørre forelegget, og vil då få eit svar på om forelegget blir utsendt seinare eller om det alt er utsendt og har forsvunnet i posten. Dersom politiet har gløymt av heile saken, så vil du ved ein slik henvendelse minne dei på at du skal ha tilsendt eit forelegg. Eg hadde derfor valgt å forholde meg roleg. Det er ingen grunn for deg å tru at brevet har forsvunnet i posten. Politiet vil vanlegvis sende ut dette elektronisk med digipost slik at du får SMS/epost-varsel, eller direkte til folkeregistrert adresse. Det er mykje større sjangs for at forelegget enten kjem i løpet av året, eller at det blir avgløymt. Ein liten risiko for å kunne bli avkrevd eit purregebyr er ikkje verdt å legge så mykje tid og ressursar på. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 9. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2019 Det kan være lang saksbehandlingstid, så det er ikkje utenkeleg at du etterkvart får forelegget i postkassa. Hadde eg vært deg så hadde eg fortsatt å vente. Har du flaks så blir den avgløymt og etterkvart forelda. Det einaste du risikerer ved å vente, er at det kan være at forelegget er sendt ut men har forsvunnet i posten, slik at forelegget blir oversendt til statens innkrevingssentral med påfølgande gebyr for manglande betaling. Dersom du er veldig pliktoppfyllande så tek du kontakt med politiet for å etterspørre forelegget, og vil då få eit svar på om forelegget blir utsendt seinare eller om det alt er utsendt og har forsvunnet i posten. Dersom politiet har gløymt av heile saken, så vil du ved ein slik henvendelse minne dei på at du skal ha tilsendt eit forelegg. Eg hadde derfor valgt å forholde meg roleg. Det er ingen grunn for deg å tru at brevet har forsvunnet i posten. Politiet vil vanlegvis sende ut dette elektronisk med digipost slik at du får SMS/epost-varsel, eller direkte til folkeregistrert adresse. Det er mykje større sjangs for at forelegget enten kjem i løpet av året, eller at det blir avgløymt. Ein liten risiko for å kunne bli avkrevd eit purregebyr er ikkje verdt å legge så mykje tid og ressursar på. Takk for svaret. Nei, jeg var ikke spesielt ivrig etter å sitte i telefonkø for å etterspørre et forenklet forelegg. Lenke til kommentar
Kynxx Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Jeg går fortsatt og venter på faktura for en bot på 3100,- jeg fikk for bæring og avfyring av våpen på offentlig sted i 2003. Da med luftgevær og skyting av måker. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Hvis det er sånn at du mistenker at de ikke klarer å nå frem til deg, at du har flyttet og de kanskje sender post til feil sted, sånn at dette forrenter seg og det hele, da ville jeg vurdert å ringe. Dumt å gamble, da taper man til slutt uansett. Men hvis dette ikke er tilfelle, så burde de ha all grunn til å klare å nå frem til deg, og da er det til syvende og sist statens egen feil at de ikke forvalter nok ressurser til å sende ut bøter, så da har du ingenting å ha dårlig samvittighet for (annet enn lovbruddet da, som du sikkert har lært av). Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Jeg går fortsatt og venter på faktura for en bot på 3100,- jeg fikk for bæring og avfyring av våpen på offentlig sted i 2003. Da med luftgevær og skyting av måker. Haha, tenkte for meg selv. Jøss det var mild straff. Så for meg en AK-47 eller no sånt. Så kom luftgeværet 2 Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Du fikk forresten innbetalingsblankett i hånda når du aksepterte det forenklede forelegget. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 9. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2019 Hvis det er sånn at du mistenker at de ikke klarer å nå frem til deg, at du har flyttet og de kanskje sender post til feil sted, sånn at dette forrenter seg og det hele, da ville jeg vurdert å ringe. Dumt å gamble, da taper man til slutt uansett. Men hvis dette ikke er tilfelle, så burde de ha all grunn til å klare å nå frem til deg, og da er det til syvende og sist statens egen feil at de ikke forvalter nok ressurser til å sende ut bøter, så da har du ingenting å ha dårlig samvittighet for (annet enn lovbruddet da, som du sikkert har lært av). Nei, har bodd her lenge. Har i tillegg dobbeltsjekket at adressen på den opprinnelige giroen er rett. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Nei, har bodd her lenge. Har i tillegg dobbeltsjekket at adressen på den opprinnelige giroen er rett. Du innrømmer her at du har fått fakturaen... så det neste som kommer er purring med statens høye gebyrer Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Det kan være at de har rotet bort beviset mot deg f.eks. Vet av folk som har sluppet unna både fartsbot og promillekjøring fordi politiet hadde rotet bort beviset. Ekstremt flaks da. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 10. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2019 Du innrømmer her at du har fått fakturaen... så det neste som kommer er purring med statens høye gebyrer Jeg fikk selvfølgelig en seddel fra politibetjenten som målte meg. Det var han selv som sa at dersom jeg ville delbetale den måtte jeg vente på at den kom i posten. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 10. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2019 Du fikk forresten innbetalingsblankett i hånda når du aksepterte det forenklede forelegget. Det stemmer, men ønsket å dele opp betalingen. Da fikk jeg beskjed om å måtte vente til den kom i posten. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 10. mai 2019 Del Skrevet 10. mai 2019 (endret) Forstår ikke hvorfor bøter kan betales med kredittkort\vips eller ligdene? Ganske lattelig, syns jeg, men koster vel penger å legge til rette for slikt system. Må være tullete å sende kravet i posten i disse dager, forsto det før 2000 tallet, men i dag er de lattelig.Med mindre pensjonister blir tatt. Koster ikke så mye: https://www.izettle.com/no/kortleser Endret 10. mai 2019 av LMH1 Lenke til kommentar
NorsknRev Skrevet 10. mai 2019 Del Skrevet 10. mai 2019 Har du sjekket innboksen din på AltInn? (Hvis du vil dele opp i avdrag, kan du gjøre dette på siden til Statens Innkrevingssentral.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå