Fredrik Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 Hvordan er det med plasseringen av vifter? Lønner det seg å plassere innsug nederst i fronten av kabinettet og utblåsing under psu osv? Noen tips på sånt? Har vel noe å si på temperaturen det med plasseringen. Mvh. Fredrik Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 (endret) det er lurt å ha vifte( r ) nederst i fronten på kabinettet som blåser kald luft INN, og vifter bak på kabinettet, eller på sida, som blåser den varme lufta UT, for å få gjennomstrømmning i kabinettet. en god ting er å ha like mange vifter som suger INN, som suger UT. en ting ekstra er å heller ha et par 120mm vifter på lavt turtall,og som er stille, istedetfor mange små vifter som bråker. da utnytter du det at store vifter blåser mer luft enn små, ved lavere hastighet og med mindre støy. SE HER for mer info og tips. håper jeg var til hjelp Endret 22. desember 2003 av T.F.T Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 en god ting er å ha like mange vifter som suger INN, som suger UT. Det beste er faktisk å ha litt overtrykk i kabinettet. Da unngår du støv, cola og grændis, evt. BigOne ol. i kabinettet. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 (endret) Det beste er faktisk å ha litt overtrykk i kabinettet. Da unngår du støv, cola og grændis, evt. BigOne ol. i kabinettet. takk for tipset.er det noe som heter undertrykk ? med det regner jeg med at du mener flere eller kraftigere vifter i front slik at viftene bak ikke får ut all lufta som de i front suger inn ? Endret 22. desember 2003 av T.F.T Lenke til kommentar
sparks Skrevet 22. desember 2003 Del Skrevet 22. desember 2003 Overtrykk er da 2 inn og 1 ut? Lenke til kommentar
Shuttle Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Jeg har 4 inn og 3 ut...på mitt termlerake...2 i fronten tar inn luft,2 i sidedøra som blåser inn,2 bake som blåser ut,og 1 i toppen som blåser ut,er dette bra eller dårlig..noen forslag som kan gjøre dette bedre? Lenke til kommentar
mokkabønne Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 min erfaring er at man må ha den svakeste av viftene forran i kabinettet og de sterkeste bak. jeg har en dårlig vifte forran alla biltema vifte. og to litt bedre forran men dette ble bare kødd men det skal fønke men du busk jeg vet att den dingsen jeg konstruerte kommer til å fønke. må bare teste den men det må fønke Lenke til kommentar
atrax Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 en god ting er å ha like mange vifter som suger INN, som suger UT. Det beste er faktisk å ha litt overtrykk i kabinettet. Da unngår du støv, cola og grændis, evt. BigOne ol. i kabinettet. Ja de sier så. Men det funker heller dårlig hos meg. Jeg har et Chieftec fulltower der jeg har følgende oppsett: Luft inn: 3 x 80mm vifter foran i kabinettet 1 x 80mm i døren 2 x 120mm (radiatorvifter) Luft ut: 2 x 80mm bak 1 x 80mm i psu Alle viftene utenom den i psu og den i døren kjøres på halv hastighet. Og hos meg bor det hybelelefanter i pcen om jeg ikke rengjør den med ujevne mellomrom. Lenke til kommentar
Shuttle Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 en god ting er å ha like mange vifter som suger INN, som suger UT. Det beste er faktisk å ha litt overtrykk i kabinettet. Da unngår du støv, cola og grændis, evt. BigOne ol. i kabinettet. Ja de sier så. Men det funker heller dårlig hos meg. Jeg har et Chieftec fulltower der jeg har følgende oppsett: Luft inn: 3 x 80mm vifter foran i kabinettet 1 x 80mm i døren 2 x 120mm (radiatorvifter) Luft ut: 2 x 80mm bak 1 x 80mm i psu Alle viftene utenom den i psu og den i døren kjøres på halv hastighet. Og hos meg bor det hybelelefanter i pcen om jeg ikke rengjør den med ujevne mellomrom. Ja funket ikke hos meg heller... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 en god ting er å ha like mange vifter som suger INN, som suger UT. Det beste er faktisk å ha litt overtrykk i kabinettet. Da unngår du støv, cola og grændis, evt. BigOne ol. i kabinettet. korleis kan du hindre cola og grandis i kabinettet med overtrykk? Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 en god ting er å ha like mange vifter som suger INN, som suger UT. Det beste er faktisk å ha litt overtrykk i kabinettet. Da unngår du støv, cola og grændis, evt. BigOne ol. i kabinettet. korleis kan du hindre cola og grandis i kabinettet med overtrykk? Har ikkje peiling. Eg har overtrykk og har aldri vore plaga med verken grandis eller cola i kabinettet. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 23. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2003 Takk for hjelpen folkens 120mm er kjekt... Åssen funker det med adapter? mister man noen effekt, og i så fall, hvor mye? 80->120 liksom Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 ... Og hos meg bor det hybelelefanter i pcen om jeg ikke rengjør den med ujevne mellomrom. Vad använder du för dammfilter på insugsfläktarna? Man får inte heller glömma att insugsfläktarna jobbar med mottryck, dvs först undertryck mellan dammfilter och fläkt och därefter ett övertryck i kabinettet. Utsugsfläktarna har "medtryck" eftersom de flyttar luft från övertryck till normaltryck. Detta innebär att om man har likadana fläktar på insug som utblås så jobbar utblåsfläktarna med (mycket) högre luftflöde på samma drivspänning. Jag väljer kraftigare fläktar och eventuellt högre drivspänning på insug än jag har på utsug. Det räcker egentligen med PSU-fläkten och några öppna hål i kabinettet för att ventilera ut luften tyst och effektivt. /Olle Lenke til kommentar
atrax Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Har ikke brukt noe filter, fant ikke noen lur måte å feste nylon-strømpebuksa på... Men nå har iallefall radiatoren med de 2 120mm-viftene fått seg et lag med strømpebukse, får se om det hjelper Lenke til kommentar
Venn0x Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 jeg har 2 stk. 80 mm på siden som blåser luft inn nederst, så øverst bak har vi 80 mm psu vifta og en 80 mm til som står rett under PSU....Støv samler seg som bare det Lenke til kommentar
LioN!! Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 Takk for hjelpen folkens 120mm er kjekt... Åssen funker det med adapter? mister man noen effekt, og i så fall, hvor mye? 80->120 liksom Adapter er tingen! Jeg mister hvertfall ikke noe effekt,jeg bruker en 80->120. Så vis du trenger mer kjøling enn en 80x80 kan gi, så kjøp en adapter med en 120x120!' God Jul Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 23. desember 2003 Del Skrevet 23. desember 2003 jeg har desverre et Dell kabinett med kun 1 vifteplass bak og 0 foran. skjønner ikke hvorfor jeg ikke stadig vekk får alt for høy temp. det er kun en 92mm vifte bak + strøm. vifta som dra r lufta ut og ingen som drar den inn. uforståelig. men jeg har en ledig 5 1/2 plass og en 3 1/2 plass. derfor vill jeg gjerne plassere noen vifte eller kjølingsfinesser i disse plassene for å få innsug i pc-en. finnes det noen slike som kan plasseres i disse ledige plassene? Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 Jag väljer kraftigare fläktar och eventuellt högre drivspänning på insug än jag har på utsug. Det räcker egentligen med PSU-fläkten och några öppna hål i kabinettet för att ventilera ut luften tyst och effektivt. Nu har jag äntligen haft tid att genomföra min mod i praktiken. Tidigare: Utsug - PSU med brusande fläkt (8 cm) och taskigt fläktgaller. - Extra Cooler Master 8cm fläkt under PSU, taskigt fläktgaller, väsnades lite. Insug - Huvudsakligen genom en öppen 5,25" plats nederst fram. Nu: Utsug - PSU utan fläktgaller och öppnat även på insugssidan. Tystare 8cm Adda-fläkt med möjlighet att välja 12, 10 eller 8 volt drivspänning. - Två öppnade 8cm fläktplatser under PSU (utan fläktar). Insug - Två 8cm Papst-fläktar (á 19dB) på full fart (12V), suger luft genom ett dammsugarfilter bakom en uppborrad frontpanel. Med PSU-fläkten på 12V blir luftströmmen genom de andra baköppningarna försumbar, så kylningen av CPU har blivit lite sämre. Hade jag dessutom, som först planerat, satt extra utsugsfläktar där bak så hade jag återigen haft undertryck i kabinettet, med dammansamling som följd. /Olle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå