oppat Skrevet 10. mai 2019 Del Skrevet 10. mai 2019 (endret) Vel. Statistikken kan ikke lyve, bare for å få frem et poeng. https://www.ssb.no/utdanning/artikler-og-publikasjoner/karakterer-og-grunnskolefravaer-kan-pavirke-fravaeret-i-videregaende-2018-08 Du viser veldig bra akkurat det jeg pekte på. Ideen om at fravær skal telle kommer fra statistikk som denne. Det er en slik klar sammenheng. Derimot er det en grovt feil bruk av statistikk å bruke dette som argument i denne spesifikke saken. Statistikk 101 er at man ikke kan bruke gruppe-egenskaper på et individ når det finnes ekstra informasjon tilgjengelig. Den ekstra informasjonen som er tilgjengelig her er at de "hacket" seg inn i skolens datasystem og "bare" endret fravær. Det forandrer hele sannsynlighetsdistribusjonen. Endret 10. mai 2019 av oppat 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. mai 2019 Del Skrevet 10. mai 2019 Du viser veldig bra akkurat det jeg pekte på. Ideen om at fravær skal telle kommer fra statistikk som denne. Det er en slik klar sammenheng. Derimot er det en grovt feil bruk av statistikk å bruke dette som argument i denne spesifikke saken. Statistikk 101 er at man ikke kan bruke gruppe-egenskaper på et individ når det finnes ekstra informasjon tilgjengelig. Den ekstra informasjonen som er tilgjengelig her er at de "hacket" seg inn i skolens datasystem og "bare" endret fravær. Det forandrer hele sannsynlighetsdistribusjonen. Har du innsideinformasjon som tilsier noe annet ? Lenke til kommentar
oppat Skrevet 10. mai 2019 Del Skrevet 10. mai 2019 Har du innsideinformasjon som tilsier noe annet ? Jeg skjønner ikke hva du mener. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. mai 2019 Del Skrevet 10. mai 2019 Jeg skjønner ikke hva du mener. Du sier at det finnes ekstra informasjon tilgjengelig, artikkelen her inneholder ingen spesifikk informasjon. Lenke til kommentar
oppat Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Jeg skjønner ikke hva du mener.Du sier at det finnes ekstra informasjon tilgjengelig, artikkelen her inneholder ingen spesifikk informasjon. Det virker som jeg ikke helt når gjennom. Vi har P(taper | skulk) = høy P(taper | skulk, "hacker") = ukjent, kanskje tilogmed lav Det er 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 (endret) Det virker som jeg ikke helt når gjennom. Vi har P(taper | skulk) = høy P(taper | skulk, "hacker") = ukjent, kanskje tilogmed lav Det er Det viser bare at ikke kan anta at spesifikke person er enten det ene eller det andre, og da er det nærliggende å bruke statistikker for og forutse et eventualiteter. Endret 11. mai 2019 av Nautica Lenke til kommentar
Aim insect oil Skrevet 13. mai 2019 Del Skrevet 13. mai 2019 Lite info om saken konkret ennå, og ikke minst hvordan innbruddet skal være gjort. Om det er gjort via nettverk eller elevene bare snek seg inn på et åpent kontor med en pålogget pc med tilstrekkelige rettigheter f.eks. Uansett, god sikkerhet tar også høyde for fysisk adgang i like stor grad som logisk / nettverksbasert. Men denne gang hjelper det ikke med at de avdekket sikkerhetshull, dette var antakelig kun for egen vinning. mistenker den siste versjonen, eller fant en lapp med passord. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå