Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tilgjengelighet ved pappaperm

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jobb er jobb, ferie er ferie og permisjon er permisjon.

Kan de kreve at du skal komme på et møte på kontoret mens du har permisjon eller ferie?

Ps. Jeg regner med at du vil få et mer utfyllende juridisk svar snart.

Endret av zeebra
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du har personlige kunder vil nok det enkleste vil være å opprette en automatisk respons til alle e-poster du mottar der du informerer om at du er i pappaperm, og at de må kontakte selskapet ditt. Vedlagt eksempel på hvordan du gjør dette (https://support.office.com/nb-no/article/send-automatiske-frav%C3%A6rsmeldinger-fra-outlook-9742f476-5348-4f9f-997f-5e208513bd67). Det er også mulig å gjøre dette for de aller fleste telefoner. 

Det vil nok ikke få noen konsekvenser per se om du skrur av telefonen, men det kan være greit å sjekke den en gang i blant for eventuelle interne meldinger osv. Jeg ville rådet deg personlig til å sjekke den kjapt en gang i uken, men det er ikke noe lovkrav som tvinger deg til å gjøre dette, så vidt jeg vet. 

Endret av sisi123
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det viktig for bedriften at du er tilgjengelig på telefon mens du har permisjon?

Personlig, når jeg har hatt pappaperm, har jeg vært tilgjengelig å nå gjennom telefon, og hadde ingen problemer med det. Noen måtte ta over mine oppgaver, og da var det greit at jeg var tilgjengelig i tilfelle noen lurte på noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Må sjekke opp litt nærmare, men permisjon er fritak frå arbeidsplassen som er betalt av NAV. Det vanlige er at foreldrepermisjon er betalt permisjon, men det er også mulig å avtale delvis betalt permisjon.

Det å jobbe for arbeidsgiver medan du har permisjon vil bety at du i praksis har deltidspermisjon. Konsekvensen av det er at NAV betaler mindre fordi arbeidsgiver skal lønne seg for det arbeidet du utfører, og at permisjonen blir forlenga tilsvarende det du jobber.

Det er nok også mulig å argumentere for at ein slik praksis er eit svik mot NAV sidan arbeidsgiver får utført arbeid på statens rekning, eller at du hever dobbelt lønn ved å både få utbetaling frå NAV og arbeidsgiver.

I realiteten så går det eit forholdsvis klart skille mellom arbeid som du gjer mest av egeninteresse og som du ikkje krever lønn for, som å svare på ein kort telefon/epost.

Og det arbeidet/tilgjengelegheita som arbeidsgiver krever av deg og som du derfor skal ha betalt for.

Så omfanget av arbeidet har stor betydning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...