Gå til innhold

Input til Nytt Hjemmenettverk

Anbefalte innlegg

Heisann,

Jeg går med planer om å oppdatere nettverket mitt hjemme da jeg har slitt med å få god dekning i hele huset med min nåværende ruter ASUS RT-AC66U.

Huset er noenlunde formet som et kors med en kjeller del med samme form/flate Ruteren (orange firkant i bildet under) er plasser ved inngangen for Altiboks modemet (500/500) i den ene kort-delen av huset og jeg sliter med dårlig / ustabil dekning ytterst i lang-enden av 1. etasje og i kjeller delene som ikke er rett under der ruteren er plassert.

Jeg har forsøkt å forbedre dekningen med en RP-AC56 repeater, men dette gjør bare nettet mer ustabilt. Har kjørt analyse av kanaler/frekvens-bånd og prøvd forskjellig instillation for å optimalisere, men dette har ikke hjulpet mye.

Jeg vurderer derfor å gå til innkjøp av ny nettverks-hardware, men er usikker på hva som er beste løsningen. Kravet er jeg skal ha god og stabil dekning i hele huset. God nok til å streame f.eks. HD video (driver ikke med online spilling så ingen krav rund dette).

Jeg må også ha 3 tilgjengelige Ethernet innganger tilgjengelig på ruteren som blir koblet til modemet da jeg har annet utstyr også stående her som trenger fysisk tilkobling. Jeg har sett litt på Mesh nettverk, men det ser ut til at ingen av løsningene her kommer med enheter med flere en 2 Ethernet porter. Er det mulig å kombinere Mesh nettverk med en vanlig ruter/switch? 

Min RT-AC66U begynner å dra på årene, men det er jo en god ruter så hvis det hadde vært mulig å få til en god løsning hvor jeg fortsatt kan inkludere denne hadde det vært optimalt  :)

Setter stor pris på tips / input!

NB: Jeg har et eldre hus og det er dessverre ingen mulighet for å legge kabel fra ruter og ned i kjelleren til et AP e.l. der  :hm:

post-38028-0-51262000-1557329716_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang. det å legge kabler. Jeg la kabler delvis på utsiden av huset (øverst på vegg, under takskjegget og "inne i takskjegget" - lagt inne i k-rør for ekstra beskyttelse. Synes så vidt nå, men vil "forsvinne" neste gang jeg maler huset....). I mitt tilfelle kan jeg dog for deler av huset ha kabler gående fra loft til de rommene jeg trenger kablet på (hjemmekontor, "teknisk rom", podens rom).

Løsningen for deg, som for så mange ellers, er vel trolig mesh når det gjelder å sikre dekningen. Hvis man kan kable opp mesh-satellittene har dette sine ytelsesmessige fordeler. For min del kjører jeg med kabling til mesh-satellittene, og får da en del bedre ytelse på dem enn når de kommuniserer seg mellom over WiFi. Med det sagt hadde jeg sikkert klart meg fint med backhaul her via wifi, ettersom det jeg har av enheter som jeg har høye ytelseskrav på står koblet opp med kabel.

Hvis man går for mesh og ikke har mulighet til å kable opp satellittene, kan det være en fordel å velge en mesh-løsning med dedikert radio for backhaul (altså at løsningen har tre radioer, én 2,4 og to 5 GHz, der den ene av 5 GHz-radioene kun benyttes for backhaul-kommunikasjonen).

Netgear RBK50 har har tre Ethernet-porter + WAN på hovedruteren, samt dedikert radio for backhaul. Har gode erfaringer med denne. Har da satt opp enkle rimelige svitsjer på hjemmekontoret, i tv-benken og på teknisk rom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...