Gå til innhold

Nå kan Volkswagens første ID forhåndsbestilles


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du putter for mye vekt på dine ønsker og dine preferanser. 

Det er denne bilen folk flest venter på. 

 

Tesla gjorde noe annet fordi de startet fra bar bakke. De måtte lage noe som kunne skape et annet syn på elbiler, i et marked der elbiler var ledd av. Da gav det mening å pøse på med pene tall. Men her snakker vi om VW. De kan å produsere biler. De slipper det stadiet som Tesla har måtte gått igjennom. 

 

Alle på dette tidspunktet vet hva elbiler kan gjøre. Det er ikke noen god grunn til å lage enda et "nisje" produkt når man heller kan lage noe som vil selge i et mye større kvanta, og gjøre investorer glade. 

 

Se på I.D rekken av biler som skal komme. Dette har VW tenkt på og planlagt ganske nøye. Det er jo nettopp disse bilene som kommer i tur og orden som har de beste salgstallene fra før av. Først kompakte varianter for Europa og Asia. Den asiatiske modellen alene vil selge langt over de 3 andre modellene til sammen - er min spådom. 

 

Nei jeg legger ikke vekt på mine preferanser, jeg legger vekt på hva folk rundt meg ønsker seg. De ønsker seg ikke en ny egolf. De ønsker seg en model S, men til en annen pris og fra andre enn Tesla. De som ønsker SUV har fått litt valgmuligheter. Men de som ønsker en større sedan, eller enda verre stasjonsvogn har lite til ingen muligheter. Som er poenget mitt.

 

De som ønsker en liten bil med rekkevidde kan kjøpe dette i dag. Uten problemer. Iallefall her hjemme, hvor jeg tenker mest på såklart. Min mor kjøpte nettopp en leaf feks, problemfritt og fikk bilen etter en helg. 

Lenke til kommentar

Skjønner ikke denne kritikken mot ID. E-golf var den mest solgte elbilen i april. Nå kommer ID med samme formfaktor til omtrent samme pris og er opp en divisjon på omtrent alle områder.

 

Nei Model 3 var den mest solgte elbilen i april, golf var den mest solgte bilen(inkludert alle drivlinjer). 

 

Det er ikke kritikk, jeg har ingenting i mot denne ID'en. Skulle bare ønske de leverte andre deler av serien fortere for de som ikke ønsker en liten bil. ID3 er nok en kjempe bil for de som ønsker dette. 

Lenke til kommentar

Nei jeg legger ikke vekt på mine preferanser, jeg legger vekt på hva folk rundt meg ønsker seg. De ønsker seg ikke en ny egolf. De ønsker seg en model S, men til en annen pris og fra andre enn Tesla. De som ønsker SUV har fått litt valgmuligheter. Men de som ønsker en større sedan, eller enda verre stasjonsvogn har lite til ingen muligheter. Som er poenget mitt.

 

De som ønsker en liten bil med rekkevidde kan kjøpe dette i dag. Uten problemer. Iallefall her hjemme, hvor jeg tenker mest på såklart. Min mor kjøpte nettopp en leaf feks, problemfritt og fikk bilen etter en helg. 

Poenget er at du vektlegger dine preferanser og ønsker, samt dine kameraters for høyt i forhold til hva folk flest ønsker seg. 

Eller mener du at du og dine kamerater er representativ her i det store? 

Se på salgstall i Europa, og ikke minst Kina og Asia. I.D3 er en helt åpenbar første bil på den nye plattformen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei den har 987 golf i April :)

Nei, det er eGolf. Se på resten av listen. Finner du andre fossile varianter der? På elbilstatestikk.no

 

Navnet på siden burde gi et hint, hvis ikke resten av listen gjorde det. eGolf leder forsåvidt denne måneden også. 

 

Et tredje hint kan være å se på nyregistreringer. 

 

1 EV 729XX Volkswagen Golf Bergen

 

Som du ser, så blir bilen referert til som "Volkswagen Golf", og ikke eGolf. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei jeg legger ikke vekt på mine preferanser, jeg legger vekt på hva folk rundt meg ønsker seg. De ønsker seg ikke en ny egolf. De ønsker seg en model S, men til en annen pris og fra andre enn Tesla. De som ønsker SUV har fått litt valgmuligheter. Men de som ønsker en større sedan, eller enda verre stasjonsvogn har lite til ingen muligheter. Som er poenget mitt.

 

De som ønsker en liten bil med rekkevidde kan kjøpe dette i dag. Uten problemer. Iallefall her hjemme, hvor jeg tenker mest på såklart. Min mor kjøpte nettopp en leaf feks, problemfritt og fikk bilen etter en helg. 

Mine tanker:

At VW ikke kjørte på en større første bil med MEB kan kanskje ha noe med å ikke slakte Audien i første omgang.

E-tron-plattformen er visstnok en liten "katastrofe" økonomisk sett, internt i VAG mtp. utviklingskostnad og deretter produksjonskost for et lavvolum serie. For forbrukeren, har dette nok lite å si.

Ang. sedan, lar de nok Porsche sin Taycan ta denne etappen i første omgang.

 

Batteri er alltid en mangelvare, så en slik fordeling virker fornuftig.

 

ID3'en i seg selv, virker bare som en dønn kjedelig bil. Det som blir spennende å se, er MEB-platformen og hvor fremtidsrettet VW har tenkt her av HW, SW, autonomi og rett og slett internettilkobling.

Lenke til kommentar

Poenget er at du vektlegger dine preferanser og ønsker, samt dine kameraters for høyt i forhold til hva folk flest ønsker seg. 

Eller mener du at du og dine kamerater er representativ her i det store? 

Se på salgstall i Europa, og ikke minst Kina og Asia. I.D3 er en helt åpenbar første bil på den nye plattformen. 

 

Jeg fremmer det jeg har lest og sett ila disse årene da småbiler har vært tilgjengelig. Og det er litt av greia. De som ønsker en liten bil med grei rekkevidde kan kjøpe dette idag. Men det kan ikke nødvendigvis alle som ønsker seg en større bil med grei rekkevidde. Det er her markedet sliter. 

 

Jeg snakker såklart for vårt marked her hjemme. Jeg er helt klart over at det er ett enormt marked for ID3. Det har jeg sagt flere ganger... Poenget er at jeg ønsker en annen bil og vet at mange andre også gjør det. De som ønsker småbiler har muligheten allerede. Fiks ferdig, alt forklart. Tror vi er ferdig jeg. 

Lenke til kommentar

Nei den har 987 golf i April :)

1020 golf ifølge OFV og 987 e-golf i følge elbilstatistikk.no. Som rimer bra med rundt 90% av golf-salget er elektrisk.

 

Du får fortsette å kverulere og late som om offisiell statistikk ikke eksisterer.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1020 golf ifølge OFV og 987 e-golf i følge elbilstatistikk.no. Som rimer bra med rundt 90% av golf-salget er elektrisk.

 

Du får fortsette å kverulere og late som offisiell statistikk ikke eksisterer.

 

Mulig jeg tar feil, men jeg finner ingen egolf på elbilstatistikk. Kun golf. Som jeg da antar at er alle modellene under ett. Men såklart, jeg kan jo ta feil jeg og. Sjekker OFV.

Lenke til kommentar

Mulig jeg tar feil, men jeg finner ingen egolf på elbilstatistikk. Kun golf. Som jeg da antar at er alle modellene under ett. Men såklart, jeg kan jo ta feil jeg og. Sjekker OFV.

Kanskje du kan gjøre det å sjekke ting til en vane før du spammer ned trådene her?

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg fremmer det jeg har lest og sett ila disse årene da småbiler har vært tilgjengelig. Og det er litt av greia. De som ønsker en liten bil med grei rekkevidde kan kjøpe dette idag. Men det kan ikke nødvendigvis alle som ønsker seg en større bil med grei rekkevidde. Det er her markedet sliter. 

 

Jeg snakker såklart for vårt marked her hjemme. Jeg er helt klart over at det er ett enormt marked for ID3. Det har jeg sagt flere ganger... Poenget er at jeg ønsker en annen bil og vet at mange andre også gjør det. De som ønsker småbiler har muligheten allerede. Fiks ferdig, alt forklart. Tror vi er ferdig jeg. 

Jeg skal love deg at de som har sett for seg en bil i dette segmentet har ventet på I.D i stor grad. Så nei. De bilene som har vært til salgs idag, og en av den mest populære variasjonen av dem, altså eGolf har folk hoppet over hvis de ikke allerede hopper fra en eGolf til en I.D3. 

 

Greit narrsessistisk av deg å påstå at dine venners preferanser og dine preferanser for hvilke biler som "folk flest vil ha" er riktig, når man samtidig bare trenger se på salgstall ellers i landet, i europa, og i verden på hvilke type biler som selger best. 

 

Jeg aner ikke hvordan å forklare det bedre. Dette er VW. De må tenke på sin produktportefølje, og ikke andres. Det er som sagt - igjen - helt åpenlyst at I.D 3 måtte bli den første bilen på den nye plattformen. Spiller ingen rolle hva du eller dine kamerater sier. VW lager biler for å tjene penger. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje du kan gjøre det å sjekke ting til en vane før du spammer ned trådene her?

 

Ja jeg hadde sjekket, og det sto ikke egolf noen plass. På samme måte som det ikke står egolf på OFV. Det er bare golf som oppgis. Så det er ikke rart det blir missforståelser. Latterlig lave tall for golf GTE og ICE da om det stemmer. Men det er nå så.

 

Du bør vurdere en holdningsendring. 

Lenke til kommentar

Dette kan hvem som helst krangle så mye de vil på, men salgsstatistikken lyver ikke. (Og de som fristes til å bruke M3 som motbevis kommer med fjas. Elon Fusk sparte bestillinger i 3 år før han begynte å levere, og allerede mnd etter var de forbigått på salgslistene her hjemme)

Det stemmer ikkje. Leveransane i Noreg starta i februar. I mars sette Model 3 suveren ny norsk rekord i leveransar på ein månad. Samanlagt til og med april 2019 er det registrert 6843 Model 3 i Noreg. Nesten dobbelt so mykje som neste på lista, som er VW Golf med 3659 registreringar. Då er alle variantar av Golf inkludert.

 

Og en bil med 1000 km rekkevidde om et par år er like sannsynlig som en Semi som skulle lanseres i 2019 med 965 km rekkevidde. Vanlig Twitterskryt fra Elon.

Eg trur lanseringsdato for Tesla Semi er flytta til neste år, for å gje plass til oppstart av poroduksjonen av Model Y. Muligens òg for neste generasjon batteri, som det ryktast at Tesla har i løypa for 2020. Det er ingenting som er urealistsik med rekkjeviddene. Ei typisk trekkvogn til dei største semitrailerane veg over 10 tonn. Med litt innovativ materialbruk og utan eksosmotor og alt som medfylgjer den, skulle det vere mogeleg å få inn mange tonn batteri på 10 tonn trekkvogn.

 

Utviklinga går fort. Model S er no oppe i 610 km rekkjevidde (WLTP) med det største batteriet. WLTP-rekkjevidde er ikkje publisert for dei fyrste modellane, men eg tippar S85 frå 2014 ville endt på ca 400 km. 610 km i 2019 vil seie over 50% forbetring av rekkjevidda på fem år, utan at vekta har auka vesentleg (100D er 12 kg tyngre enn 85D). Ingenting tilseier at 1000 km rekkjevidde skulle vere umogeleg, eller vanskeleg, å få til på ein ny bil som skal lanserast om eit par år.

Lenke til kommentar

Jeg skal love deg at de som har sett for seg en bil i dette segmentet har ventet på I.D i stor grad. Så nei. De bilene som har vært til salgs idag, og en av den mest populære variasjonen av dem, altså eGolf har folk hoppet over hvis de ikke allerede hopper fra en eGolf til en I.D3. 

 

Greit narrsessistisk av deg å påstå at dine venners preferanser og dine preferanser for hvilke biler som "folk flest vil ha" er riktig, når man samtidig bare trenger se på salgstall ellers i landet, i europa, og i verden på hvilke type biler som selger best. 

 

Jeg aner ikke hvordan å forklare det bedre. Dette er VW. De må tenke på sin produktportefølje, og ikke andres. Det er som sagt - igjen - helt åpenlyst at I.D 3 måtte bli den første bilen på den nye plattformen. Spiller ingen rolle hva du eller dine kamerater sier. VW lager biler for å tjene penger. 

 

narsissistisk av meg, men dine påstander er ok? Greit nok. Salgstallene viser jo det jeg sier, de har biler å kjøpe. 

 

Som sagt, jeg tror vi har diskutert dette mer enn nok så det kan godt legges dødt nå... 

Lenke til kommentar

Ja jeg hadde sjekket, og det sto ikke egolf noen plass. På samme måte som det ikke står egolf på OFV. Det er bare golf som oppgis. Så det er ikke rart det blir missforståelser. Latterlig lave tall for golf GTE og ICE da om det stemmer. Men det er nå så.

 

Du bør vurdere en holdningsendring.

Vel da får publikum bare gjøre sin egen vurdering. Stole på offisiell registreringsstatistikk eller synsinga di. Når det gjelder holdningsendring så bør det rettes til deg som har for vane å kveruelere på alt slik at tråden sporer av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel da får publikum bare gjøre sin egen vurdering. Stole på offisiell registreringsstatistikk eller synsinga di. Når det gjelder holdningsendring så bør det rettes til deg som har for vane å kveruelere på alt slik at tråden sporer av.

 

Jeg sier ikke at den er feil, jeg sier bare at den ikke er klar nok og derfor missforsto jeg. Og du har rett, det kan se ut som egolf sto for 90% av salget selv om det er vill gjetting ut i fra to statistikker. Men svært sannsynlig at det er slik. 

 

Da er vi uenig om det også da, ikke uventet.. 

Lenke til kommentar

narsissistisk av meg, men dine påstander er ok? Greit nok. Salgstallene viser jo det jeg sier, de har biler å kjøpe. 

 

Som sagt, jeg tror vi har diskutert dette mer enn nok så det kan godt legges dødt nå... 

Ja, du mener at du har svaret på hvilke type elbiler folk flest ønsker seg, basert på noen vitner som er dine kamerater. 

Min "prognose" er hentet fra helt normale salgstall, og hvilke biler som tidligere har vært mest solgte, og som er mest populære. 

 

Hvilke salgstall er det du mener "viser" der du sier? 

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke vill gjetting for noen som helst utenom deg. Elbilstatistikk som fører statistikk over elbiler har 987 e-golf, mens det totale salget av golf var 1020. Dette er ikke vanskelig for noen.

 

Alle disse totalt meningsløse innleggene dine går essensielt ut på at Tesla-eieren Salvesen ikke kunne tenkes seg en hatchback som e-golf/ID og da kan sikkert ikke andre tenke seg det heller. Til tross for offisiell statistikk.

 

vill med at en ikke får oppgitt de forskjellige modellene. 

 

Nei de handlet om at jeg tolket elbilstatistikk feil siden de oppgir det som "golf" og ikke "egolf". Men de handler også om at du har en ekstremt dårlig holdning og personifiserer innlegg, noe som strider i mot reglene forsåvidt. Som sagt, du bør revurdere. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...