Gå til innhold

Nå kan Volkswagens første ID forhåndsbestilles


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg forstår faktisk ikke folk som bestiller biler et halvt år før de er laget. Jeg har prøvekjørt mange biler og de aller fleste kunne jeg aldri tenke meg å eie. At noen bare bestiller og regner med at den passer perfekt er vanskelig å forstå.

Enig der, men en kan fint kansellere forhåndsbestillingen. Det jeg virkelig ikke forstår er alle de som reserverte Model 3 i 2016 eller legger inn bestilling på Model Y nå. For førstnevnte modell viste det seg å være helt bortkastet i Norge. Får håpe ikke like mange lar seg lure nå med Model Y.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig der, men en kan fint kansellere forhåndsbestillingen. Det jeg virkelig ikke forstår er alle de som reserverte Model 3 i 2016 eller legger inn bestilling på Model Y nå. For førstnevnte modell viste det seg å være helt bortkastet i Norge. Får håpe ikke like mange lar seg lure nå med Model Y.

(min utheving)

Definitivt ikke bortkastet. Det enorme antallet reservasjoner gjorde at underleverandørene i større grad tok Teslas bestillinger på alvor, som igjen gjorde det mulig å øke produksjonen i det tempoet de gjorde. Uten reservasjonene ville TM3 kommet senere til markedet og i lavere antall.

 

Eller mente du at reservasjon kunne gitt deg bil flere år foran andre i køen, som er tilfelle for flere andre attraktive elbiler?

 

 

VW bør i det minste ikke ha problemer med å bli tatt på alvor av underleverandører så de har ikke den grunnen for å ha en reservasjonsordning. Kanskje de ser for seg en periode med lave leveranser i starten og da kan det jo lønne seg å ha en tidlig reservasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men du jo må samtidig sammenligne biler som faktisk er innenfor den samme klassen da. Hatchbacks er det jo ikke så mye utvalg av ennå, så der vil jo denne fint kunne ta et greit jaffs. Blir jo noen spennende år fremover. Skal bli spennende å se utvalget om 5 år. :)

 

What. det er jo "bare" hatchbacks som finnes? 

-Leaf

-Golf

-Soul

-B-klasse

-Focus

-Ampera

-i3

-Zoe

 

Osv? 

Endret av Salvesen.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uff , dette ble kjedelig ,så jo ut som en facelift Golf , forventet noe mer fremtidsrettet som bilder vist av ID tidligerere. Interessen for bilen falt som en stein. Antagelig kjenner vi vel ikke igjen interiøret fra forhåndsprognosene heller......

 

Men så er jo dette VW's e-Golf-killer, da :D

Produksjonsklare biler er sjelden veldig lik konseptene, spesielt ikke der konseptene er futuristiske. Sånn sett kommer nok ID. Buzz til å være en enda større nedtur, siden de presenterte et veldig futuristisk konsept. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig der, men en kan fint kansellere forhåndsbestillingen. Det jeg virkelig ikke forstår er alle de som reserverte Model 3 i 2016 eller legger inn bestilling på Model Y nå. For førstnevnte modell viste det seg å være helt bortkastet i Norge. Får håpe ikke like mange lar seg lure nå med Model Y.

 

Bortkastet i Norge? Tror ikke mange prosent av de snart 10 000 eierne i Norge er enig med deg der. 

 

Vi fikk så og si akkurat det vi ble lovet fra dagen vi bestilte, lite endringer som ble gjort på model 3 fra prototypen vist under forhåndsbestillingene. I motsetning til ID.. 

 

Tror nok de som har bestilt e-tron synes det er noe kjipere når de må ut med, hva er det 70k i bot om de avbestiller? Hvordan blir dette med ID? De tilhører jo samme gruppe.. 

Lenke til kommentar

Leaf, Golf og Ampera er de eneste som faller under kategorien C-segmentet etter min mening. 

 

Wiki er uenig, de tar feks med focus og legger på skoda octavia osv. 

 

I tillegg ryktes det jo at ID3 er like stor som en passat innvendig? 

 

Men uansett, ABC eller noe annet av alfabetet. Det er enormt mange lignende biler på markedet, så kjøperne har allerede ting å velge i mellom her. Derfor jeg finner den kjedelig. "nok en liten elbil". Gleder meg mye heller til de større bilene som en mangler nå, konkurenter til model S feks. Det er så og si ingen, om noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(...)

-B-klasse

-Focus

-Ampera

 

 

Tilgjengelige modeller er det færre av. Focus fokuserer nå på fossil, Ampera har vært vaporware mer eller mindre sammenhengende siden den ble introdusert og... finnes B-class Electric lengre? Jevnt salg av Zoe og Leaf står i kontrast til modeller med lange, lange ventelister, og modeller som ble introdusert i 2017 og liksom skal komme i 2022-2025. E-Golf er også en modell som faktisk blir levert, men den blir vel erstattet av denne, og da øker ikke utvalget. 

 

Nå er jeg enig i at det har vært mest fokus på småbiler - som jo er det enkleste når man skal lage sine første elbiler. Men utvalget har i det siste økt i andre segmenter, ikke dette. Det er kommet en høyt profilert ny sedan som du er godt kjent med, det har kommet/er i ferd med å komme minst tre dyre SUVer, og et par billigere og mindre koreanske SUV/crossovere. Og det er kommet flere store varebiler. Det er jo bra. 

 

Fortsatt venter vi på en stasjonsvogn, men de rimeligere SUVene finnes i alle fall. E-Niro, for eksempel. Buzz blir nok en multifunksjonsbil, mer enn en buss, og XC40 kommer jo etterhvert. Alle de tre kunne kanskje vært et alternativ til en stasjonsvogn. Så segmentene begynner etterhvert å bli representerte, og det er bra. Med ID.-serien så er VW i ferd med å bli en av de aktørene som satser bredest på elektrisk. 

 

Helt siden VW ble tatt med dieselfilteret nede, har de brukt den skandalen som motivasjon til å grønn-vaske sitt dieselskitne image, mens de andre tyskerne sloss imot elektrifiseringen både politisk og ulovlig (gitt at politiaksjonene mot dem var basert på et riktig grunnlag). Det gjør at VW har hatt et fortrinn, de har rett og slett lettere kunne gitt slipp på Dieselen og gamle modeller.  

 

Hvorvidt de mener noe med det må man egentlig tolke ut fra tilgjengelige modeller og hvor mange eksemplarer de leverer. Og det ser jo unektelig som de mener noe med det. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Wiki er uenig, de tar feks med focus og legger på skoda octavia osv. 

 

I tillegg ryktes det jo at ID3 er like stor som en passat innvendig? 

 

Men uansett, ABC eller noe annet av alfabetet. Det er enormt mange lignende biler på markedet, så kjøperne har allerede ting å velge i mellom her. Derfor jeg finner den kjedelig. "nok en liten elbil". Gleder meg mye heller til de større bilene som en mangler nå, konkurenter til model S feks. Det er så og si ingen, om noen.

Hvilken wiki brukte du? Jeg ser på denne, og ser at den stort sett er enig med meg. Samt mange av de bilene du lister opp er jo ikke akkurat aktuelle lengre? Hvem vurderer å kjøpe ei elektrisk b-klasse? Eller ei elektrisk focus?

 

Renault Zoe er på ingen måte en Klasse C bil for eksempel, som du jo tok med i lista di. Det samme kan sies med BMW i3? Ford Focus kan jeg forsåvidt være enig med at såvidt kaster ei fot innenfor både og. 

 

Soul vil jeg klassifisere som ei mini MPV. 

 

Uansett, det at du ikke liker små biler er en personlig sak. Men jeg forstår ikke helt hvorfor selve bilen er "kjedelig" kun pga den er relativt liten? Kan du spesifisere? 

 

Polestar 2 er jeg personlig veldig spent på. Den blir jo omtrent ei direkte konkurrent mot Model 3/Y syns jeg. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken wiki brukte du? Jeg ser på denne, og ser at den stort sett er enig med meg. Samt mange av de bilene du lister opp er jo ikke akkurat aktuelle lengre? Hvem vurderer å kjøpe ei elektrisk b-klasse? Eller ei elektrisk focus?

 

Renault Zoe er på ingen måte en Klasse C bil for eksempel, som du jo tok med i lista di. Det samme kan sies med BMW i3? Ford Focus kan jeg forsåvidt være enig med at såvidt kaster ei fot innenfor både og. 

 

Soul vil jeg klassifisere som ei mini MPV. 

 

Uansett, det at du ikke liker små biler er en personlig sak. Men jeg forstår ikke helt hvorfor selve bilen er "kjedelig" kun pga den er relativt liten? Kan du spesifisere? 

 

Polestar 2 er jeg personlig veldig spent på. Den blir jo omtrent ei direkte konkurrent mot Model 3/Y syns jeg. 

 

Jeg søkte bare på "c segment" og wiki ga meg denne https://en.wikipedia.org/wiki/C-segment

 

Poenget var bare at det er og har vært enormt mange av "disse" bilene tidligere, jeg mener det ikke trengs flere. At vw vill være med på laget er jo helt ok. Men jeg ser heller frem til de bilene en faktisk trenger. Større sedaner, stasjonsvogn?. Generelt sett større biler som passer større familier. Thats it. 

 

Jeg er enig, polestar er langt mer spennende. Den er i en annen klasse. 

Lenke til kommentar

Det er fortsatt bare en brøkdel av bilmodellene i segmentet som er elektriske. Andelen skal fortsatt opp, opp og opp. Og konkurransen. Og produksjonen og leveransene av faktisk solgte enheter. 

 

Så kan vi være enige om at andre segmenter er mye dårligere representert. Og at det derfor er mer spennende å lese om modeller i de andre segmentene. Som sagt er det mest interessante med denne modellen ikke modellen i seg selv, men hva den representerer for VW og de tradisjonelle fossilbilprodusentene. 

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg søkte bare på "c segment" og wiki ga meg denne https://en.wikipedia.org/wiki/C-segment

 

Poenget var bare at det er og har vært enormt mange av "disse" bilene tidligere, jeg mener det ikke trengs flere. At vw vill være med på laget er jo helt ok. Men jeg ser heller frem til de bilene en faktisk trenger. Større sedaner, stasjonsvogn?. Generelt sett større biler som passer større familier. Thats it. 

 

Jeg er enig, polestar er langt mer spennende. Den er i en annen klasse. 

Nå tuller du vell? Mener du at vi skal stoppe å tilby flere elbiler i C klassen? Det er jo tross alt den mest populære klassen, så jeg forstår VW veldig godt når de nå først har MEB klar, at C-klassen er den første i rekken som går ut. De vil mest sannsynligvis selge flere av disse enn bilene som kommer i etterkant, om man skal ta lærdom av tidligere salgstall innenfor de forskjellige klassene. 

 

Kan være greit å se på årsak her, og glemme personlige preferanser i et lite sekund. Som tommyb er inne på, så er dette den første av MEB variantene. Det er jo det som er spennende? Masseproduksjon av en av de større fabrikantene. 

Endret av oophus3do
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå tuller du vell? Mener du at vi skal stoppe å tilby flere elbiler i C klassen? Det er jo tross alt den mest populære klassen, så jeg forstår VW veldig godt når de nå først har MEB klar, at C-klassen er den første i rekken som går ut. De vil mest sannsynligvis selge flere av disse enn bilene som kommer i etterkant, om man skal ta lærdom av tidligere salgstall innenfor de forskjellige klassene. 

 

Kan være greit å se på årsak her, og glemme personlige preferanser i et lite sekund. 

 

Nei det kom ut litt feil, jeg mener at vi ikke trenger presset der nå. Men at det bør fokuseres på de andre klassene nå. En må gjerne gjøre flere ting på en gang, men om alle fortsatt skal fokusere på disse småbilene så skjer det ikke mye. Jeg mener ikke at det er nok, selv om jeg skrev det. Kom bare feil ut. 

Lenke til kommentar

Nå tuller du vell? Mener du at vi skal stoppe å tilby flere elbiler i C klassen? Det er jo tross alt den mest populære klassen, så jeg forstår VW veldig godt når de nå først har MEB klar, at C-klassen er den første i rekken som går ut. De vil mest sannsynligvis selge flere av disse enn bilene som kommer i etterkant, om man skal ta lærdom av tidligere salgstall innenfor de forskjellige klassene. 

 

Kan være greit å se på årsak her, og glemme personlige preferanser i et lite sekund. 

Noen har ekstremt tunnelsyn. Sedanmarkedet er døende, også i USA. Det er ikke uten grunn at produsenter nå satser på SUV/crossovere. I Europa er kombier i ABC-segmentet fortsatt viktige.

Lenke til kommentar

Nei det kom ut litt feil, jeg mener at vi ikke trenger presset der nå. Men at det bør fokuseres på de andre klassene nå. En må gjerne gjøre flere ting på en gang, men om alle fortsatt skal fokusere på disse småbilene så skjer det ikke mye. Jeg mener ikke at det er nok, selv om jeg skrev det. Kom bare feil ut. 

Ikke som en fabrikant vell? Jeg hadde forstått kritikken om VW hadde gitt ut en haug av biler i samme segment fra før, men dette er altså den første modellen innenfor MEB platformen. eGolf skal fases ut, og det er den mest populære bilen hos dem, så da er det jo helt naturlig å erstatte den først? De kan jo ikke fokusere veldig mye på hva de andre gjør? 

 

Igjen, glem personlige preferanser og se det fra deres ståsted. Noe annet ville vært absurd av dem å gjøre. Selvfølgelig lager man og setter man opp produksjonen til den mest populære bilen først. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke som en fabrikant vell? Jeg hadde forstått kritikken om VW hadde gitt ut en haug av biler i samme segment fra før, men dette er altså den første modellen innenfor MEB platformen. eGolf skal fases ut, og det er den mest populære bilen hos dem, så da er det jo helt naturlig å erstatte den først? De kan jo ikke fokusere veldig mye på hva de andre gjør? 

 

Igjen, glem personlige preferanser og se det fra deres ståsted. Noe annet ville vært absurd av dem å gjøre. Selvfølgelig lager man og setter man opp produksjonen til den mest populære bilen først. 

 

Joda, jeg skjønner at det er naturlig. Skulle dog ønske at når de først går inn for det så leverer de en modell folk venter på. Gjerne samtidig som andre mindre modeller også. Jeg er bare lei av disse små modellene, tror det kommer ganske tydelig frem.. 

 

Ser en til Tesla gikk de helt andre veien, de lagde en nisje bil først. Så lagde de en bil som var helt enestående men alt for kostbar for de fleste og nå produserer de "folkebilen". 

Lenke til kommentar

Joda, jeg skjønner at det er naturlig. Skulle dog ønske at når de først går inn for det så leverer de en modell folk venter på. Gjerne samtidig som andre mindre modeller også. Jeg er bare lei av disse små modellene, tror det kommer ganske tydelig frem.. 

 

Ser en til Tesla gikk de helt andre veien, de lagde en nisje bil først. Så lagde de en bil som var helt enestående men alt for kostbar for de fleste og nå produserer de "folkebilen". 

Du putter for mye vekt på dine ønsker og dine preferanser. 

Det er denne bilen folk flest venter på. 

 

Tesla gjorde noe annet fordi de startet fra bar bakke. De måtte lage noe som kunne skape et annet syn på elbiler, i et marked der elbiler var ledd av. Da gav det mening å pøse på med pene tall. Men her snakker vi om VW. De kan å produsere biler. De slipper det stadiet som Tesla har måtte gått igjennom. 

 

Alle på dette tidspunktet vet hva elbiler kan gjøre. Det er ikke noen god grunn til å lage enda et "nisje" produkt når man heller kan lage noe som vil selge i et mye større kvanta, og gjøre investorer glade. 

 

Se på I.D rekken av biler som skal komme. Dette har VW tenkt på og planlagt ganske nøye. Det er jo nettopp disse bilene som kommer i tur og orden som har de beste salgstallene fra før av. Først kompakte varianter for Europa og Asia. Den asiatiske modellen alene vil selge langt over de 3 andre modellene til sammen - er min spådom. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...