Sandy Koufax Skrevet 8. mai 2019 Del Skrevet 8. mai 2019 (endret) Litt kontroversielt: https://universitas.no/nyheter/65773/studentundersokelsen-1-av-6-har-jukset-pa-eksamen/ Mener at hvis du tar med professorer som "hjelper" til at du fort kan komme opp i 50 prosent. Bare at de ikke er bevisste på det. En tilhørende sak: https://www.universitetsavisa.no/forskning/2019/05/08/Doktorgradsstudenter-sliter-med-%C3%A5-fullf%C3%B8re-innen-fristen-18973280.ece Grunnen er selvsagt mangel på kompetanse. Etnisk norske studenter får for lett gode karakterer på masterstudiet fordi professorene trenger elever til å forske for dem. Veldig synd, men jeg har advart om det en stund. Forteller alltid professorer, behandle studentene som dere behandler meg. Hvis de slipper igjennom, så har dere gode folk til å jobbe med/for dere. I tilegg blir årskullene bare mindre og mindre for hvert år som går. Endret 8. mai 2019 av Sandy Koufax Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 8. mai 2019 Del Skrevet 8. mai 2019 Jesus. Her burde konsekvensene bli skrudd opp. En annullering eller bare utestengelse i 1-2 semester er tydeligvis ikke nok. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 8. mai 2019 Del Skrevet 8. mai 2019 Synes at det er viktig at juks blir slått ned på, men samtidig så har nok også samfunnet endra seg såpass mykje at eksamensforma i mange fag med fordel kunne blitt endra. Eksamenane burde etterkvart bli endra slik at alle hjelpemiddel er lov, slik at det ein blir vurdert på er kor god ein er til å slå opp informasjon og kor flink ein er til å sturkturere denne informasjonen til ein god besvarelse. For ein framtidig arbeidsgiver så er det viktigare å få tak i ein flink person som er nøyaktig nok til å dobbeltsjekke viktige opplysningar i oppslagsverket og som leverer ein rapport som er til å stole på, enn ein arbeidsgiver som jobber marginalt raskare men der rapporten er basert utelukkande på hukommelse som kan ha tapt seg på dei mange åra sidan ein satt på skulebenken. Grunnen til at eksamenane er slik som dei er, er fordi det er enklare å gi sensur på eksamensoppgåvene når ein berre teller talet på korrekte faktaopplysningar og setter ein karakter basert på det. 2 Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 8. mai 2019 Del Skrevet 8. mai 2019 (endret) Synes at det er viktig at juks blir slått ned på, men samtidig så har nok også samfunnet endra seg såpass mykje at eksamensforma i mange fag med fordel kunne blitt endra. Eksamenane burde etterkvart bli endra slik at alle hjelpemiddel er lov, slik at det ein blir vurdert på er kor god ein er til å slå opp informasjon og kor flink ein er til å sturkturere denne informasjonen til ein god besvarelse. For ein framtidig arbeidsgiver så er det viktigare å få tak i ein flink person som er nøyaktig nok til å dobbeltsjekke viktige opplysningar i oppslagsverket og som leverer ein rapport som er til å stole på, enn ein arbeidsgiver som jobber marginalt raskare men der rapporten er basert utelukkande på hukommelse som kan ha tapt seg på dei mange åra sidan ein satt på skulebenken. Grunnen til at eksamenane er slik som dei er, er fordi det er enklare å gi sensur på eksamensoppgåvene når ein berre teller talet på korrekte faktaopplysningar og setter ein karakter basert på det. Helt enig. Teknologien er kommet så langt i det eg utdannet meg som at det er umulig å lære seg såpass mye at en klarer seg selv. Er dønn avhengig av gode manualer, og av og til hjelp. Så idag er det ofte blitt viktigere med forståelse, og det å være løsningsorientert Endret 8. mai 2019 av Villfaren Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 9. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2019 Dette blir nok et større og større problem i framtiden. Administrasjonene på de største universitetene vi har må nok bli mer aktive og gripe inn når de får varsler. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Er no generelt i mot hele eksamens tullet. Hvorfor skal en test avgjøre ett helt år. Og spesielt når det er helt random hva som kan komme på denne testen Lenke til kommentar
Visum Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Det er strengt tatt ingen overraskelse, spesielt da eksamensvaktene venter utenfor toalett. Lenke til kommentar
Visum Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Er no generelt i mot hele eksamens tullet. Hvorfor skal en test avgjøre ett helt år. Og spesielt når det er helt random hva som kan komme på denne testen Det er fordi ingen arbeidsgivere vil ansette folk som ikke har flaks! Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 9. mai 2019 Del Skrevet 9. mai 2019 Er no generelt i mot hele eksamens tullet. Hvorfor skal en test avgjøre ett helt år. Og spesielt når det er helt random hva som kan komme på denne testenHvordan mener du at man skal bevise at man kan stoffet da? Ja, vi har bachelor-/masteroppgave, men min påstand er at det også er en form for eksamen. 1 Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 10. mai 2019 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2019 Personlig mener jeg at "jukset" som kommer fra studentene er begrenset i forhold til det som kommer fra professorene. Vi vet at professorer gir fordeler til studenter på studieprogrammer hvor emnet nominelt tilhører på måter som minner veldig om juks. De tar innvandrerstudenter. Professoren har nesten ingen kontroll og de beskytter hverandre til siste slutt gjennom kontakter de har dannet som en følge av deres livslange posisjoner (som forøvrig er svært godt betalte). De er untouchables. Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 11. mai 2019 Del Skrevet 11. mai 2019 Hvordan mener du at man skal bevise at man kan stoffet da? Ja, vi har bachelor-/masteroppgave, men min påstand er at det også er en form for eksamen. Med hovedoppgaver feks. En kan være flink i ett fag, men ikkje få til absolutt alt. Slik som min utdannelse,det er totalt umulig å kunne alt, og derav er den ene eksamen som en må ta rene lottoen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå